• Pesco

Resepengar i present

Jag gillar inte att få saker som jag inte vill ha men ändå måste spara typ livet ut för att visa att jag har dom och gillar dom. Tänk vad mycket otäckt man kan få i bröllopspresent! Är det ofint att avsäga sig presenter och be om pengar till bröllopsresa? 50 spänn kan man äta mycket god mat för nån annan stans...

• Svar på tråden Resepengar i present
  • Hela

Jag tycker att det är absolut okej att avsäga sig presenter och önska sig pengar eller presentkort på en resa. Det är väl bättre att få något som man verkligen vill ha samt att som gäst kunna ge bort något somman vet att brudparet verkligen önskar sig.

Ett tips om man inte vill "skylta" med hur mycket man ger som bröllopspresent är att man kan samla en massa tiokronor i en fin skål och ge i ett paket eller olika valörer i en spargris, så är det ingen som vet hur mkt någon gett.

Ps. Vi ska också önska oss pengar till resor

• maxan

Näpp, det tycker inte jag... vi har önskat oss resecheckar!! Det måste ju va meningen att man ska ge ngt brudparet vill ha...

• Pesco

Jag funderade på att göra ett "jordklot", och lägga fram ståltrådar. Om man viker en sedel och surrar tråd om mitten blir det en fjäril, som man kan sticka in på nån plats på jordklotet...

• Fii

Vi ska också önska oss pengar till resan. Jag har (passande nog) en sparbössa som ser ut som en jordglob. Tror dock att vissa, typ föräldrarna, kommer att ha fina kuvert och inte vilja knöla ner sedlarna i sparbössan, men då får de väl lägga sina kuvert bredvid bössan.

• Merethe

Hej
    Vi sa att vi bara önskade oss bidrag till bröllopsresan...MYCKET kommentarer!!!Många tyckte att det var så opersonligt att bara ge pengar...men vi sa att de kunde ge oss resecheckar istället i ett kuvert..Det är ju inte så att man stog och läste upp HUR mycket man fick av var och en...Det slutade med att vi ska åka iväg nu i oktober....
    Lycka till!!!

• emy

Vet inte om min bekantskapskrets är udda, men pengar i present är vanligt, anses inte trist. Man brukar skriva fina rim eller likn i kortet som läses upp, men några summor nämns inte. Att inte veta vilka summor folk gett tycker jag är opraktiskt, det säger en del om vilken nivå man måste lägga sig på vad gäller deras presenter. Som givare är det trist om man ger en rejäl summa och brudparet inte ens vet det.

• krammia

Självklart kan du be om pengar istället för presenter. I USA när man tar tex studenten så gör man en låda där alla får lägga ett kuvert i. Då vet ingen vad den andra gett.

Jag hade uppskattat det som gäst med då det kan vara svårt att köpa den perfekta bröllopspresenten.

Lycka till!!

• Pesco

Är det nån som redan gift sig och önskat sig resepengar? Vad (hur mycket)ger folk egentligen? Inte så att jag än penningakåt. Jag undrar bara vad man kan räkna med på ett ungefär.

• Sibella

Jag tycker att det är jätteotrevligt att ge bort pengar. Hur mycket skall man ge? Verkar 100 kr snålt? Är 500 för mycket? Kommer mottagaren att tolka detta som en värdering av vår vänskap? Jag har inte så mycket pengar att ge bort, är jag pinsam och mindre värd då? Nä fy!

Och jag tycker att attityden "vi vill hellre ha pengar än presenter för ni kommer änså bara köpa fula saker som vi inte vill ha" är ganska otrevlig och nedlåtande. Skräckexemplet är ett par i min bekantskapskrets som tydligt skrev att de bara ville ha kontanter eller presentkort på NK! Ofta ligger det mycker kärlek och tanke bakom en present som någon tänkt ut och jag tycker inte att det är något föräktansvärt.

Med all respekt för att man helst av allt vill ha en bröllopsresa i present, men då tycker jag att man kan ordna detta på något diskret sätt så att brudparet inte får veta exakt vem som har gett vad.

Man kan avsäga sig presenter om man tycker att man redan har för mycket saker, och visst kan man önska sig pengar istället, men man kan faktiskt inte "beställa" presenter av sina gäster, så är det bättre att ta ut en kuvertavgift.

• Brud 030913

Hejsan!
    Vi har oxå önskat oss resecheckar!
    Tycker inte att det är nåt konstigt med det.
    Vi har varit tillsammans i åtta år och har redan samlat på oss en massa prylar!
    Det behöver ju inte vara stora valörer, många bäckar små som man brukar säga!

Ingen av våra släktingar eller vänner har tyckt att det är dumt eller girigt! Snarare tvärt om, många tycker det är skönt att slippa springa runt och leta efter den"perfekta" bröllopspresenten!

H/snart fru Sahlström

Svar på tråden Resepengar i present