Jag tycker att det är jätteotrevligt att ge bort pengar. Hur mycket skall man ge? Verkar 100 kr snålt? Är 500 för mycket? Kommer mottagaren att tolka detta som en värdering av vår vänskap? Jag har inte så mycket pengar att ge bort, är jag pinsam och mindre värd då? Nä fy!
Och jag tycker att attityden "vi vill hellre ha pengar än presenter för ni kommer änså bara köpa fula saker som vi inte vill ha" är ganska otrevlig och nedlåtande. Skräckexemplet är ett par i min bekantskapskrets som tydligt skrev att de bara ville ha kontanter eller presentkort på NK! Ofta ligger det mycker kärlek och tanke bakom en present som någon tänkt ut och jag tycker inte att det är något föräktansvärt.
Med all respekt för att man helst av allt vill ha en bröllopsresa i present, men då tycker jag att man kan ordna detta på något diskret sätt så att brudparet inte får veta exakt vem som har gett vad.
Man kan avsäga sig presenter om man tycker att man redan har för mycket saker, och visst kan man önska sig pengar istället, men man kan faktiskt inte "beställa" presenter av sina gäster, så är det bättre att ta ut en kuvertavgift.