• Xrissy
    Äldre 19 Jun 15:25
    131654 visningar
    34 svar
    34
    131654

    Cerazette, blödningar?

    Hej!


    Jag började med minipillret Cerazette för snart 2 månader sedan. Har surfat runt lite på nätet och förstått att det tar ca 3 månader innan kroppen "ställer om sig" och under den här tiden kan man ha oregelbundna blödningar. Först verkade det som om jag inte skulle få någon mens (hurra tänkte jag) men efter ca 5 veckor dvs en bit in på den andra kartan så kom mensen ändå. Den har varat i 11 dagar nu och jag har som sagt förstått att det inte är ovanligt att den varar längre än en vanlig mensperiod men min fråga är: 


    Hur länge hade/har ni som äter cerazette blödningar?

  • Svar på tråden Cerazette, blödningar?
  • Zia 200906­18
    Äldre 5 Sep 09:47
    #11

    Äsch då, jag som trodde att jag hade mitt på det torra vad gäller blödningar, att de hade slutat helt. Har också ätit dem i 5 veckor. Då kanske det kommer lagom till resan om 3 veckor då :S


  • Blåbär­smuffi­n
    Äldre 5 Sep 10:51
    #12

    Jag började äta dem 2005. Första 3 månaderna hade jag väldigt ojämna blödningar, de var inte rikliga men kunde hålla i sig ett bra tag. Det var verkligen upp och ner under de månaderna. Jag hade även hemska humörsvägningar. Men efter de 3 månaderna (kommer inte ihåg exakt när längre) så upphörde de. Har ätit dem sedan dess och har haft blödning max 1 gång om året, om jag har det väldigt sressigt. Sexlusten är som vanligt och humöret jämt :)


    Som övriga inlägg har nämnt är det verkligen stora skillnader mellan människor. Jag skulle råda att äta dem de 3 månaderna (om du inte får så stora problem att det är fara för din hälsa!) och se om det stabiliserar sig. Rådgör sedan med den person som skrev ut tabletterna om det inte känns bra, oavsett anledning! 


     


     

  • MariaE­son
    Äldre 5 Sep 11:32
    #13

    Cerazette har funkat för mig som för de flesta andra här vad avser blödningar i 3 månader och sen endast nån gång per år. För ett par månader sen slutade jag med cerazette, vi planerar inte barn utan tänker att "händer det så händer det". Tyvärr så gick jag upp 5 kg när jag slutade med cerazette. Jättekonstigt, jag trodde att jag skulle gå ner. Jag har inte läst om andra som drabbats av denna oönskade viktuppgång i samband med att de slutat med cerazette dock. Eftersom jag inte ändrat kost eller träning alls så är jag rätt säker på att det var uppbrottet från minipillren som utlöste viktuppgången.

  • Zia 200906­18
    Äldre 19 Sep 20:22
    #14

    Nu satte ju mina blödningar förstås igång.. Efter ca 6 veckor med pillren. Så lagom till resan kom de, för som det låter på många andra håller de ju i sig ett tag verkar det som. Aja, får se om jag fortsätter med dessa, vill helst slippa dessa hormoner...


  • Toviis
    Äldre 29 Jan 20:17
    #15
    Xrissy skrev 2010-06-19 15:25:03 följande:

    Hej!


    Jag började med minipillret Cerazette för snart 2 månader sedan. Har surfat runt lite på nätet och förstått att det tar ca 3 månader innan kroppen "ställer om sig" och under den här tiden kan man ha oregelbundna blödningar. Först verkade det som om jag inte skulle få någon mens (hurra tänkte jag) men efter ca 5 veckor dvs en bit in på den andra kartan så kom mensen ändå. Den har varat i 11 dagar nu och jag har som sagt förstått att det inte är ovanligt att den varar längre än en vanlig mensperiod men min fråga är: 


    Hur länge hade/har ni som äter cerazette blödningar?


    Hej !
    Jag har det exakt likadant just nu. Undrar hur det gick om din mens slutade för jag har haft min nu i ca 11 dagar också så jag vill veta om jag ska oroa mig eller om det kanske försvann för dig ? 
  • Äldre 29 Jan 20:29
    #16

    Död åt cerazette... Fy farao alltså. Aldrig mer. Jag har bytt nu. Men jag har hört att en del tycker att de är jättebra.

  • Amandi­zzen
    Äldre 29 Jan 20:34
    #17

    Jag hade mellanblödningar till och från i ett halvår med Cerazette. Sen blev det jäkligt bra, hade ingen mens alls Kanske har haft totalt tre-fyra mellanblödningar på de två-tre åren jag ätit dom. Nu har jag slutat med dom och mensen kom tillbaka ganska snabbat efteråt.. Jag slutade med mina P-piller då jag får så hemsk migrän..

  • Annamo­lly
    Äldre 29 Jan 20:39
    #18
    Xrissy skrev 2010-06-19 15:25:03 följande:

    Hej!


    Jag började med minipillret Cerazette för snart 2 månader sedan. Har surfat runt lite på nätet och förstått att det tar ca 3 månader innan kroppen "ställer om sig" och under den här tiden kan man ha oregelbundna blödningar. Först verkade det som om jag inte skulle få någon mens (hurra tänkte jag) men efter ca 5 veckor dvs en bit in på den andra kartan så kom mensen ändå. Den har varat i 11 dagar nu och jag har som sagt förstått att det inte är ovanligt att den varar längre än en vanlig mensperiod men min fråga är: 


    Hur länge hade/har ni som äter cerazette blödningar?


    Hade dom under tre ar och fick ingen mens alls under den tiden. Nar jag slutade sa tog det ca sex manader innan hormonerna stabiliserades. Jag hade omma brost heeela tiden, oregelbundna blodningar och en massa hormonrubbningar kandes det som. (Mood swings)
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Theugl­yorgan
    Äldre 29 Jan 21:06
    #19

    Började med Ceracette i Oktober. Hade mellanblödningar ca 1 vecka sedan gick det över.
    Tappade all sexlust. Hade fruktansvärt ont vid samlag. Mådde riktigt dåligt. Två gyn besök senare fick vi svaret. Jag hade fått systor på äggstocken som brustit så min buk var fylld med vatten. Tydligen kan man få cystor av cerazette inget. Så jag avbröt i mitten av december. Gynekologen (alltså inte barnmorskan) sa att dem försöker gå ifrån dem mer och mer för att man får ganska mycket biverkningar som inte var så bra.
    Men det är väl som alla säger väldigt olika på hur man reagerar.

  • Äldre 29 Jan 21:07
    #20
    Toviis skrev 2013-01-29 20:17:29 följande:
    Hej !
    Jag har det exakt likadant just nu. Undrar hur det gick om din mens slutade för jag har haft min nu i ca 11 dagar också så jag vill veta om jag ska oroa mig eller om det kanske försvann för dig ? 
    Jag åt Cerazette för några år sedan och hade mer eller mindre oavbrutet mens de första 4-6 veckorna. Även efter det var det väldigt känsligt med att ta dem exakt samma tid. Sovmorgon = mens i tre dagar.... Självklart kan de funka för dig och att det rättar till sig!

    För mig påverkade dem även humöret vilket jag inte märkte förrän jag bytte sort. I början var jag liksom mest lite allmänt nere, blev upprörd lätt och grät oftare. Gav upp och bytte efter cirka 1 år och mår mycket bättre.

    Som sagt avvakta men tveka inte att byta! Det finns många bra alternativ nu 
Svar på tråden Cerazette, blödningar?