• EmilyTheStrange

Ni som valde (kyrklig) välsignelse

Hej tjejjer!

Jag vill gärna ha tips från er som valde (kyrklig eller borgerlig) välsignelse istället för att gifta er. Hur såg er dag ut helt enkelt vad gäller ceremoni, klädsel, fest, middag, med mera?

Skälet till att jag undrar är att sambon & jag har tidigare haft problem i vårt förhållande som vi efter att ha jobbat på dem har kommit över dem & vi har pratat om att vi vill fira vår nyvunna kärlek till varandra, dock utan att gifta oss.

Tack på förhand!

Life's a journey, not a destination!
  • Svar på tråden Ni som valde (kyrklig) välsignelse
  • Flotten

?????????????????????????????????????????????

Hur menar du?

OM man väljer att ha en kyrklig välsignelse så har man redan gift sig borgerligt, det heter " välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap".Kan inte riktigt tro att någon präst kan/får välsigna någon på det viset utan att det föregåtts av ett giltligt äktenskap.

• EmilyTheStrange

Jag kanske var lite otydlig. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara en KYRKLIG välsignelse utan jag tänkte en välsignelse över vår kärlek till varandra. Av olika skäl passar varken en kyrklig eller borgerlig vigsel oss, främst på grund av tidigare äktenskapliga erfarenheter. Men vi har pratat om att utföra någon sorts "ceremoni" för att visa att vi & vår kärlek minsann har övervunnit våra tidigare problem i förhållandet.

• Flotten

Du var väldigt tydlig, läs din överskrift det gjorde jag.

• JustMeAndMyLove
    Flotten skrev 2010-06-18 23:36:25 följande:
    ?????????????????????????????????????????????Hur menar du?OM man väljer att ha en kyrklig välsignelse så har man redan gift sig borgerligt, det heter " välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap".Kan inte riktigt tro att någon präst kan/får välsigna någon på det viset utan att det föregåtts av ett giltligt äktenskap.
    Oj, tänk om man lite artigare kunjnat skriba:

"Hur menar du?"

Istället för att försöka göra mos av TS.

Kanske gamalt groll från andra trådar men det lämnar man bakom sig när en nmy startats.

Till TS. Jag tror inte man kan få en välsignelse helt utan att gifta sig. Dock är det många som har andra slags ceremonier :) Det gäller både vid "bröllop" och dop. Folk som vill fira sin kärlek (eller sitt nya barn) har egna ceremonier som de lägger upp själv.

Har dock aldrig varit på en sån ceremoni som hålls istället för bröllop, utan bara hört talas om det.

• EmilyTheStrange
    Flotten skrev 2010-06-19 23:03:01 följande:
    Du var väldigt tydlig, läs din överskrift det gjorde jag.
    Kommer du direkt från Familjelivs forum eller? Där är det många som beter sig som dej tyvärr. Vad synd att du inte såg att 'kyrklig' stod inom parenteser. Även synd att du inte kunde läsa trådstarten utöver överskriften för då hade du kunnat läsa att vi vill fira vår nyvunna kärlek utan att gifta oss, och om man då inte får göra en välsignelse utan att först vara gift så kanske man kan argumentera för en otydlig ts. Eller iaf en motstridig en.

Helt uppenbart är i alla fall att du missade poängen med min trådstart och även inte heller förstod min förklaring.

• Flotten

Herregud, du skriver ju själv att du vill ha tips från dem som valt kyrklig eller borgerlig välsignelse och då svarar jag med ett korrekt svar - och det gillar du inte?
    Sorry "såna som jag" har aldrig satt min "fot" på familjeliv men det är alldeles tydligt att det är upp till var och en att tycka saker om folk.

OBS välsignelse är en kyrklig handling - så hur skall man kunna ha den borgerlig?

• quilla

Vill ni alltså ha någon slags bröllopsceremoni, utan att juridiskt gifta er? Eller vad tänker du dig?

Jag har inte heller hört att kyrkan välsignar utan föregående vigsel (borgerligt eller kyrkligt). Men kanske någon präst i forumet har idéer om hur man gör.

Gör man något eget kan man hitta på vad man vill! En stor kärleksfest med vilka moment ni vill. Ska det inte vara juridiskt måste det ju inte vara någon vigselförättare heller. :)

Svar på tråden Ni som valde (kyrklig) välsignelse