• somewh­ere
    Äldre 15 Jun 21:44
    2930 visningar
    3 svar
    3
    2930

    Hur vet man vad som är rätt?

    Jag blev tillsammans med min nuvarande kille, jag kallar honom D, för lite drygt ett år sedan. Vi visste vilka vi var genom vänner, och hade varit nyfikna på varandra ett tag. Jag blev stormförälskad, och det kändes så rätt att det skulle vara vi. Under detta året har vi både bott tillsammans i en annan stad för att jobba, och vi har varit ute på en längre resa tillsammans - jag har trivts så bra. Jag har aldrig varit med om en människa som behandlar mig så bra som D gör, han står ut med alla mina sidor och lyfter upp vår kärlek på en pidestal.


    Till saken hör att jag hade brutit upp ur ett fyra år långt förhållande en ganska kort tid innan jag träffade D. Och det har börjat komma ikapp mig nu. Det är ett virrarv av känslor, och jag är för förvirrad för att veta vilka jag ska lyssna på. Jag tänker mycket på mitt ex, han är en kille som jag vet att jag skulle ha en bra och trygg framtid tillsammans med. D är mer, "tar dagen som den kommer", något jag älskade hos honom i början, men nu har börjat tycka känns otryggt. Vi är väldigt olika på många plan, ganska många grundläggande frågor. Men jag vet att vi skulle kunna "ge och ta" för att få det att fungera, och som han själv säger är han beredd att kompromissa för att han vet att han vill ha mig i sitt liv. Men jag vet inte om jag är beredd att satsa lika mycket som han?


    Jag är så osäker på vad jag vill och känner, och jag vet inte hur jag ska komma fram till något vettigt. När jag till och med har börjat älta uppbrottet från mitt ex, måste väl någonting vara fel?!


    Ska jag stanna hos D, killen som är den snällaste människan jag vet, som behandlar mig som en prinsessa, och i många fall är precis vad jag har letat efter (och dessutom har ett utseende jag bara drömt om tidigare!!)? Är jag nyfiken på mitt ex igen bara för att han är tillsammans med en ny, och han är förbjuden frukt, eller betyder saknaden att allt inte är rätt i mitt nuvarandre förhållande? Oroar jag mig för mycket, eller har jag helt enkelt tappat bort mig själv i jakten efter en bra karl och borde satsa på att vara själv ett tag? Jag är bara så rädd att ångra mig, vad jag än gör...

  • Svar på tråden Hur vet man vad som är rätt?
  • Aleta
    Äldre 15 Jun 21:50
    #1

    Jag tycker att du ska vara för dig själv. 


    Jag hittade inte min själsfrände förrän jag slutade leta och var nöjd med mig själv och mitt singelliv. När vi väl träffades, lärde känna varandra och blev tillsammans så var allt så naturligt. Det har varit självklart att det är vi två för resten av livet.


    Jag har varit gift en gång tidigare och då var det mycket tankar och resonerande som jag känner igen hos dig nu. Han friade ganska oväntat och jag sa ja för han var ju bra och vi skulle få det tryggt och stabilt, ja en massa praktiskt. Nu så här i efterhand så inser jag att jag skulle ha sagt nej. Jag var inte säker utan övertalade mig själv med en massa bra argument.

  • Nova81
    Äldre 8 Sep 23:37
    #2

    "Jag har aldrig varit med om en människa som behandlar mig så bra som D gör, han står ut med alla mina sidor och lyfter upp vår kärlek på en pidestal."

    Lyssna till ditt hjärta! Ta inga förhastade beslut!

  • Oktobe­rbrud2­010
    Äldre 9 Sep 05:33
    #3

    Jag kan ju inte säga vad som är rätt för en annan. Jag skulle nog beskriva min BM med liknande ord som du beskriver din kille.

    Men det som har gjort att jag är säker på att min BM är rätt för mig är att det gör fysiskt ont att ens tänka på att han skulle försvinna ur mitt liv. Det är som om hela bröstkorgen drar ihop sig och krampar. Bara jag ens snuddar vid tanken så börjar mina ögon att tåras. Och det är den vetskapen som gör att jag står ut med hans små fel och brister.

    Sen tror jag att inte nödvändigtvis att dina tankar om ditt ex. egentligen behöver betyda någonting vad det gäller ditt nuvarande förhållande. Tror mer att det handlar om att du inte gav dig själv chansen att bearbeta slutet på ditt förra förhållande. Och nu kommer det där obearbetade upp till ytan. Du har ingen supernära väninna som du litar på aldrig skulle andas ett ord om vad du säger till din nuvarande, som du skulle kunna älta ditt gamla förhållande med. Och som kommer ihåg alla fel och brister som ditt ex. hade och som du nu glömt bort....  så att du får bearbeta det som hände och kan gå vidare.

    När du gjort det så kanske du kan fundera på ditt nuvarande förhållande och känna om det känns rätt eller fel.

    Just när man befinner sig i en kris, så är risken stor för att man fattar beslut på felaktiga grunder....

Svar på tråden Hur vet man vad som är rätt?