• MabCar

Snälla, hjälp oss, fotas innan eller efter?

Vi har bokat tid för vigsel klockan 14.30 den 23 oktober. Tror ni att det är möjligt att fotograferas efter vigseln eller är det för mörkt då? Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Snälla, hjälp oss, fotas innan eller efter?
  • LJochMH

Jag hade gjort det före... Lycka till

• Emma IS

Vi skall fota innan. När vigseln är klar vill jag fira med en gång. Det skulle kännas jättekonstigt för mig att lämna släkt och vänner i 2 timmar, för att vi ska åka i väg och fotograferas! Nej, efter vigseln är det fest som gäller.

• kpt

Beror på om ni ska gifta er i Haparanda eller Ystad.  Kolla på rl.se för tider.  Bilder när solen precis gått ned kan bli kanonfint.  Efter det ställs det krav på fotograferings utrustning.

• Peppo79

innan! det ska vi :) eftersom jag är blödig och med stor sannolikhet kommer gråta i kyrkan vill jag inte riskera att vara rödmosig på fotona :)

plus att vi inte heller vill lämna våra gäster för fotografering efter vigseln. Då är det mat o partaj!

• MabCar
    kpt skrev 2010-06-14 20:50:37 följande:
    Beror på om ni ska gifta er i Haparanda eller Ystad.  Kolla på rl.se för tider.  Bilder när solen precis gått ned kan bli kanonfint.  Efter det ställs det krav på fotograferings utrustning.
    Vi gifter oss på Ingarö i Stockholm.
  • Korallbruden

Vi vill åt det speciella tillfället efter vigseln och kommer inte att se varandra innan den. Känslor syns i bilder därför blir det efter  

Våra gäster får full underhållning under tiden inkl rejält med skumpa, snittar, massa annat gott samt två chokladfontäner... Dom kommer att klara en timme utan oss

• MabCar

Vad tror ni om att fotas inomhus?

• Sebastiána

Vi fotas innan: hår och smink är som snyggast och vi har inte blivit rödgråtna ännu. Dessutom slipper gästerna vänta på oss flera timmar efter vigseln. Har varit på sådana bröllop och tycker det är supertråkigt.

• MKF
    MabCar skrev 2010-06-14 21:27:14 följande:
    Vad tror ni om att fotas inomhus?

Såvida ni inte har en riktigt bra plats inomhus med intressant miljö så skulle jag vara försiktig med att fota inomhus. Oavsett kamera och fotograf behövs en sak för foto - ljus. Antingen kör man med dagsljus eller med blixt/lampa. Blixt/lampa kräver en studiouppsättning som i sin tur gör att man inte enkelt springer runt och tar olika foton (om inte fotografen har mååånga assistenter). Dagsljus fungerar inomhus om rummet har stora fönster, men om det inte är tillräckligt med ljus ute så kommer det ju inte att vara tillräckligt inne.

Så det beror på vilken typ av foton ni vill ha.

• MabCar
    MKF skrev 2010-06-14 21:46:39 följande:
    Såvida ni inte har en riktigt bra plats inomhus med intressant miljö så skulle jag vara försiktig med att fota inomhus. Oavsett kamera och fotograf behövs en sak för foto - ljus. Antingen kör man med dagsljus eller med blixt/lampa. Blixt/lampa kräver en studiouppsättning som i sin tur gör att man inte enkelt springer runt och tar olika foton (om inte fotografen har mååånga assistenter). Dagsljus fungerar inomhus om rummet har stora fönster, men om det inte är tillräckligt med ljus ute så kommer det ju inte att vara tillräckligt inne. Så det beror på vilken typ av foton ni vill ha.  
    Jag vill ha fina foton Dock tror jag att jag kommer att vara väldigt nervös innan och är rädd att det kommer att synas på korten. Men samtidigt vill jag ju inte låta gästerna vänta alltför länge. Svårt det här...
  • Aleta
    MabCar skrev 2010-06-14 21:51:44 följande:
    Jag vill ha fina foton Dock tror jag att jag kommer att vara väldigt nervös innan och är rädd att det kommer att synas på korten. Men samtidigt vill jag ju inte låta gästerna vänta alltför länge. Svårt det här...

Vi har haft den här frågan uppe många gånger på BT och flera fotografer har intygat att det absolut inte blir någon skillnad på känslan i fotona om de tas före eller efter vigseln.

• Yambalaya

Vi gjorde det innan!!!

Sannolikheten att fälla tårar är ganska stor!!! Sen ville jag inte ha ris i hela håret på mina vigselkort!

Så med facit i hand. Rekommenderar starkt innan

• Påfågeln

Det beror lite på vart i landet du befinner dig! Det kan ju också vara mörkare under sommaren på grund av moln och regn... och de flesta fotografer har nog en bra ide på hur man ska hantera det så prata med eran fotograf också.

Vi har bestämt oss att ta just efter kyrkan, av den enkla anledningen att vi tycker att vi är ju gifta då och inte tidigare... sen strålar man nog ut lite mer lycka än nervositet efter bröllopet än innan!

• BrideBecks

Vi gifte oss 14:30 och fotograferades innan vilket vi alla tyckte funkade bäst. Vi fotograferades i 2 timmar och behövde inte känna stress över väntande gäster utan behövde "bara" tänka på att vara i tid till kyrkan.

Vi var inte alls nervösa under fotograferingen utan det var mycket bubblande känslor och lycka som verkligen syns på bilderna samt att vi hade riktigt roligt med tärnor + marskalken. Det blev som en liten kick off innan vigseln liksom. Det var först när vi anlände till kyrkan som nervositeteen kom.

Efter vigseln åkte vi en tur i en veteranbil i en halvtimme och landade efter vigseln vilket var jätteskönt och anlände lagom till minglet börjat ta fart. 

Så för vår del fungerade det utmärkt med fotograferingen före och tidmässigt var det också bra då middagen inte var slut förrän 21:30. Hade vi fotograferats efter vigseln hade vi nog inte varit klara förrän midnatt..

• pluggisen

Vi fotades efter vigseln,blev skitbra!!!

Svar på tråden Snälla, hjälp oss, fotas innan eller efter?