• Gorgeousnes

Homovänligare??????

Nu får ju vi homosar gifta oss i kyrkan. Och det ska min prinsessa och jag göra. Och jag gillar denna sida och forumet. Men idag skulle jag börja använda planeringsverktyget. Och tyckte att allt plötsligt kändes lite tråkigt. Det man ska fylla i där är brud och brudgum. Jag förstår att säkert 99,9% av dom som använder detta forum är strejta människor. Ja ni fattar galoppen!!

Så min fråga är ju såklart, kommer detta att homoanpassas inom en snar framtid? Eller hur ser ni på denna sak?

Vet att Familjeliv som står bakom denna sida är ju lite konservativa i vissa frågor tyvärr. Men hoppas att så inte är fallet här när det är lagligt med samkönade äktenskap.

• Svar på tråden Homovänligare??????
  • BlackWIngedAngel

Jag förstår inte riktigt vad för forumstråd som hör hemma under "regnbågsbröllop" förutom möjligen den här diskussionen. Allt annat går ju under de andra rubrikerna redan, så varför gör man en särskild? Fånigt! BT borde fokusera på de inställningar som uppenbarligen inte fungerar, istället.

• Eriane

Grattis

Håller med också borde inte vara svårt att ändra så att det även anpassas till Brud+Brud eller Brudgum+Brudgum.

Hoppas ni får ett underbart bröllop

/kramisar

• Gorgeousnes

Tack alla snälla människor :)!

Jag har faktiskt använt mig av regnbröllopstråden. Men för att hitta någon fotograf som är van att fota två tjejer. Vill att det ska vara avslappnat. Och roligt, hade varit kul att kolla hur andra bilder ser ut mellan två tjejer. Men det hittar man ju typ nästan aldrig. Inte utav proffessionella fotografer.

Och sedan kolla runt lite om olika bröllopsresor. Det finns ju t om vissa ställen som där vi som är homosexuella inte ens får sova i samma säng. Å sådana ställen vill man ju undvika iaf på sin smekmånad.

• JustMeAndMyLove
    Gorgeousnes skrev 2010-06-15 09:14:54 följande:
    Tack alla snälla människor :)! Jag har faktiskt använt mig av regnbröllopstråden. Men för att hitta någon fotograf som är van att fota två tjejer. Vill att det ska vara avslappnat. Och roligt, hade varit kul att kolla hur andra bilder ser ut mellan två tjejer. Men det hittar man ju typ nästan aldrig. Inte utav proffessionella fotografer. Och sedan kolla runt lite om olika bröllopsresor. Det finns ju t om vissa ställen som där vi som är homosexuella inte ens får sova i samma säng. Å sådana ställen vill man ju undvika iaf på sin smekmånad.
    Läste om två killar som åkte på bröllopsresa i Rom, de tillbringade halva i aresten för att de kystes framför nån känd byggnad när de tog ett foto.

Kul sätt att starta sitt äktenskap på.....

BT borde absolut ta ända inställningarna så det går att skriva brud+brud och man+man etc.

Regnbågsgrejen är ju liiite kul just när det gäller sånt som att man vill hitta andra som är gay eller fotografer etc. 

Men som vanligt tar det 20 år innan nått kan gå framåt, *suck*

• Tausen

Ja jag blev nästan irreterad när jag och min blivande man skulle kolla bibeltexter inför vigseln och i nästan alla texter och psalmer står det bara om kvinnan och mannen..blablabla..vi vill bara ha en text som handlar om kärlek!!!
    Homo, hetero, bi?   Nää jag är bara kär!!!

• JustMeAndMyLove
    Tausen skrev 2010-06-16 19:09:09 följande:
    Ja jag blev nästan irreterad när jag och min blivande man skulle kolla bibeltexter inför vigseln och i nästan alla texter och psalmer står det bara om kvinnan och mannen..blablabla..vi vill bara ha en text som handlar om kärlek!!!Homo, hetero, bi?   Nää jag är bara kär!!!
    Ja det är jättesynd att det är så, svårt att hitta psalmer utan han och hon :/ Men man kanske får göra om dem? Eller är det ett alldeles för stort klavertramp på kyrkan?
  • Duchess
    JustMeAndMyLove skrev 2010-06-16 19:10:59 följande:
    Ja det är jättesynd att det är så, svårt att hitta psalmer utan han och hon :/ Men man kanske får göra om dem? Eller är det ett alldeles för stort klavertramp på kyrkan?
    Det är ju inte så konstigt att det är så, eftersom äktenskapet öppnades upp för samkönade par så sent som förra året. Det finns dock psalmer som funkar utmärkt även om det är två tjejer/killar som gifter sig! Jag brukar tipsa om 903. Den finns alltså i ett tillägg till psalmboken, men det brukar vara helt OK. Den sjungs på melodin "Din klara sol", som många kan. Och kan man den inte så är den ganska enkel ändå

1. Jag tror att Gud är kärleken
    som var och är och blir
    den kraft som föder skapelsen
    den källa som ger liv

2. Jag tror att Gud är kärleken
    som bor i människan
    som lever i förälskelsen
    och drar oss till varann.

3. Jag tror att Gud är kärleken
    som ger oss hopp och mod
    som stöder oss i vardagen
    och för oss tätt ihop.

4. Jag tror att Gud är kärleken
    till kvinna eller man
    som ger oss mänskor tryggheten
    att leva med varann.

5. Jag tror att Gud är kärleken
    i löftet som vi ger
    som drömmer sig mot framtiden
    och tror på det som sker. 

6. Jag tror att Gud är kärleken
    som gör vår närhet sann
    som skänker oss välsignelsen
    att vi får ha varann.

• Duchess
    Tausen skrev 2010-06-16 19:09:09 följande:
    Ja jag blev nästan irreterad när jag och min blivande man skulle kolla bibeltexter inför vigseln och i nästan alla texter och psalmer står det bara om kvinnan och mannen..blablabla..vi vill bara ha en text som handlar om kärlek!!!Homo, hetero, bi?   Nää jag är bara kär!!!

Att Bibeln talar så mycket om heteosexuell kärlek är inte så konstigt, eftersom det alltid varit den vanligaste samlevnadsformen. Lägg inte in varken för mycket eller för lite i att just den texten talar om en man och en kvinna. Det viktigaste den talar om är kärlek, och att Gud fogar samman människor som lovar varandra trohet.
  • Duchess

Åh, nu hoppade jag över ett led "Just den texten" avser alltså den obligatoriska bibelläsningen, som börjar "Därför ska en man...."

Svar på tråden Homovänligare??????