• Brudiframtiden

Var hittar jag klänning till klädkoden mörk kostym?

Många klänningar man hittar ute i handlen är antingen inte knälånga eller så är de hellånga. Ska väl helst vara festligare material har jag förstått...Vet inte var jag ska börja leta. Bor i Nv Skåne.

• Svar på tråden Var hittar jag klänning till klädkoden mörk kostym?
  • MaddeåMats

Om du vill ha en ny så gå in i en bröllopsbutik, där finns även finare klänningar (alltså inte bara brudklänningar), annars kan du ju alltid kika på blocket

• Syrinx

Klädmärket Vila har ju ganska ofta festligare klänningar som brukar vara ungefär knälånga, och som dessutom inte är så väldigt dyra. De måste ju ha antingen en ren butik eller åtminstone butiker som är återförsäljare (t ex "tantbutiker" kan faktiskt ganska ofta ha Vila-käder!) i Helsingborg, som jag antar är den större stad som ligger närmast dig? 

• Brudiframtiden

Pratade med bruden häromdagen. Hon hade sett en klänning och tänkt på mig. jag frågade hur den såg ut och den slutade en bit ovanför knäet....jag sa att enligt den klädkod ni skrivit ska klänningen ju vara knälång. Ja men jag bryr mig inte...sa hon...eh...varför väljer man då mörk kostym som klädkod om det inte spelr ngn roll? Hade ju varit lättare med kavaj då som är lite friare. Suck...

• lillalyckan

Om du vill nätshoppa så skulle jag säga nelly.com där finns hur mycket som helst i alla prisklasser. Jag köpte mina tärnklänningar där och vi har klädkod mörk kostym

• Brudiframtiden

har kikat på nelly.com. Otroligt mkt snygga klänningar men de är ju oftast inte knälånga...

• Kerbaros

Annagalenpanna77 skrev 2010-06-14 22:05:30 följande:
    Pratade med bruden häromdagen. Hon hade sett en klänning och tänkt på mig. jag frågade hur den såg ut och den slutade en bit ovanför knäet....jag sa att enligt den klädkod ni skrivit ska klänningen ju vara knälång. Ja men jag bryr mig inte...sa hon...eh...varför väljer man då mörk kostym som klädkod om det inte spelr ngn roll? Hade ju varit lättare med kavaj då som är lite friare. Suck...

När man sätter en klädkod är det juh inte specifikt längden på klänningen som spelar roll. Det är det övriga utseendet på den. Mörk kostym är det mycket möjligt att man väljer just för att man vill att alla killar ska komma i mörk kostym och för att kvinnorna ska komma i klänningar. Inte nödvändigtvis att de ska vara längre än till knät.

Det brukar finnas klänningar i det stuket på zara, vila, h&m, kappahl (ibland) och på Axelsson (tror jag de heter). Det borde gå att hitta om man tar en shoppingdag på stan.

• Brudiframtiden

Kerbaros skrev 2010-06-15 20:47:39 följande:
      När man sätter en klädkod är det juh inte specifikt längden på klänningen som spelar roll. Det är det övriga utseendet på den. Mörk kostym är det mycket möjligt att man väljer just för att man vill att alla killar ska komma i mörk kostym och för att kvinnorna ska komma i klänningar. Inte nödvändigtvis att de ska vara längre än till knät.Det brukar finnas klänningar i det stuket på zara, vila, h&m, kappahl (ibland) och på Axelsson (tror jag de heter). Det borde gå att hitta om man tar en shoppingdag på stan.

Men hur ska man som gäst veta det? Går man in och läser vad klädkoden innebär står det att klänningen ska vara minst knälång. man måste ju kunna rätta sig efter klädkoden...

• Kerbaros

Annagalenpanna77 skrev 2010-06-15 20:52:18 följande:
      Men hur ska man som gäst veta det? Går man in och läser vad klädkoden innebär står det att klänningen ska vara minst knälång. man måste ju kunna rätta sig efter klädkoden...

Jo, men det kanske inte är det som du borde lägga mest vikt vid var snarare min tanke. Om det står som beskrivning på klädkoden att knälång klänning ingår så tror jag inte att många skulle reagera på om den slutade strax ovanför knät.

Dessutom pratade du nu med bruden som förklarade att det var ok. Det är väl en utmärkt lösning att höra av sig till den som faktiskt vet hur de har tänkt sig och kolla sig för om det nu är så att det är svårt att hitta eller om det är lite otydligt.

Det finns många olika definitioner för olika klädkoder och massor med tolkningar av dem så det är alltid säkrast att höra sig för me brudparet om man inte hittar något som stämmer in exakt på beskrivningen. Oftas kan det vara ok iaf.

Sen finns det en massa olika ideer om färger som inte är ok och dessa kan det oxå vara en bra ide att höra med brudparet hur de ställer sig till dem. För enligt vissa skrönor så får man juh knappt ha någon färg ;)

• Nordiskbrud

Att man anger "knälång" beskrivningarna av klädkoder beror nog till störst del på att det är den enklaste beskrivningen eftersom man inte bör komma i 1/ fotlång klänning eller 2/ kort-kort klänning. Därför skrivs knälång, sen om den slutar 5 cm ovanför knäet eller på vaden knäet är en petitess. Det du ska undvika i klänningslängd är bara just fotsid och kortkort.
    Eftersom modet varierar och alla är olika långa så går det ju knappast att hitta en klänning som är exakt knälång (för mig som är lång slutar de alltid ovanför knäet även om det är meningen att de ska sluta vid knäet.)
    Haka inte upp dig vid knäet utan undvik de längder du ska undvika vid denna klädkod.
    (Och så bör ju materialet eller snittet vara mer än vardag).

• Nordiskbrud

Och just det, även vid klädkod kavaj anges det att klänningen bör vara knälång

• Kerbaros

Jag tycker den är jättefin! Superfint med blommorna i färger som bryter av! Tror den skulle passa kanon =)

Svar på tråden Var hittar jag klänning till klädkoden mörk kostym?