• flybell

Cubic Zirkon?

Kan man ha en förlovningsring i silver med en sten i cubic zirkon? vad är det för material egentligen och skulle NI kunna tänka er att ha det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 17:53
    Hoppsan fel forum, skulle givetvis ligga i "smycken och ringar"!
  • Svar på tråden Cubic Zirkon?
  • sun moon

och för min del alltid rött guld. Vitt guld är väldigt poppis nu men för mig personligen gäller rött guld.

• Aleta

Att vi vill ha just diamanter beror på en oerhört effektiv reklamkampanj som har pågått i många, många årtionden.

"Diamonds are forever"
    "Diamonds are a girls best friend"
    Är ganska bra exempel.

Ju fler diamanter, desto mer kärlek?
    Förr var vigselringen en väldigt enkel guldring.

Bara så att alla är medvetna om det så är det i princip omöjligt att sälja en diamant i andra hand. Så "värderingarna" är ganska värdelösa. Det har gjorts uppskattningar att om alla som hade gamla diamanter i sin ägo skulle börja sälja av dem så skulle marknaden kollapsa totalt. Därför är De Beers (som helt styr världspriserna på diamanter) väääldigt rädda för att folk ska börja med det. I all reklam så ingår att man ska behålla sin diamant för evigt, de är ju så speciella...

• lillalyckan

Men vad gäller värderingar så gör vi det främst av försäkringsskäl, inte för att kunna sälja den vidare. Men om (ta i trä) nåt skulle hända och man blir av med den vill man ju ha en likadan som den man alltid har haft. Det är iaf därför vi värderar våra ringar (som vi köpt från bluenile, därav värderingen.)

Även jag håller med Bellson. Det räcker att jag vet vad det är för nåt. Och iaf jag fungerar så (nu är väl inte vigselring ett toppexempel på just det men ändå,) att om jag måste spara ihop till något som jag verkligen vill ha så betyder det så mycket mer för mig än nåntong som vemsomhelst kan gå in på Ur & Penn och köpa. Vigsel/förlovningsringarna kommer ju såklart alltid att vara viktiga för mig men ni kanske förstår vad jag menar?

• EhjärtarE

Min ring kostade 3500 (då fick vi den för ett väldigt bra pris) och går absolut inte att köpa på ur&penn. Den är såklart beställd, tillverkad och graverad till mig, inget man springer och köper bara sådär (precis som förlovningsringen som inte har någa diamanter alls). Hade den haft äkta diamanter hade den dock kostat ca. 8000 och det hade vi helt enkelt inte råd med. Hela vårat bröllop kostade 25 000. Jag tycker min ring är precis lika fin oavsett hur mycket den är värd och jag är väldigt glad att vi hade råd med en ring som såg ut som jag ville

• EhjärtarE

Jag la in en bild på mina ringar i mitt galleri.

• sun moon

EhjärtarE, vilken underbar klänning, vacker dukning och fina trycksaker  

• shakynose
    EhjärtarE skrev 2010-06-13 16:55:40 följande:
    Jag har cubic Zirkon och vitguld i min vigselring. Har haft den i snart ett år och "diamanterna" ser ut precis som de gjorde när jag fick dem. Men jag kommer ihåg att jag tyckte när jag fick ringen att de inte glittrade så mycket. Ångrar i alla fall inte diamantalet ett dugg. Jag fick den ring jag ville ha, hade jag inte tagit CZ hade jag fått köpa en annan ring som inte såg ut som jag ville. Däremot ser vitguldet hemskt tråkigt ut, det är gråaktigt och jätterepigt. Är inte silver en hårdare metall än guld? Jag vet ju inte hur en silverring hade sett ut, men jag ångrar nästan att jag inte tog det.
    Du har rätt! Rent silver är hårdare än rent guld.

De metaller som våra smycken görs av är dock legeringar, och 18 karats guld är hårdare än 925 sterling silver. Ju mindre guld desto hårdare legering. Tänker man extra mycket på just hållbarheten i förhållande till pris gör man alltså en bra affär om man skaffar en ring på 14 karat. Hur det är med färgen kan dock variera, men precis som Aleta påpekat så är det många som klagar på att vitguldsringarna blir fula snabbt oavsett prisklass.

• lillalyckan
    EhjärtarE skrev 2010-06-14 11:32:12 följande:
    Min ring kostade 3500 (då fick vi den för ett väldigt bra pris) och går absolut inte att köpa på ur&penn. Den är såklart beställd, tillverkad och graverad till mig, inget man springer och köper bara sådär (precis som förlovningsringen som inte har någa diamanter alls). Hade den haft äkta diamanter hade den dock kostat ca. 8000 och det hade vi helt enkelt inte råd med. Hela vårat bröllop kostade 25 000. Jag tycker min ring är precis lika fin oavsett hur mycket den är värd och jag är väldigt glad att vi hade råd med en ring som såg ut som jag ville
    Nu menade ju inte att jag att alla ringar med cz kommer från ur & penn eller automatiskt billigt skräp, det var bara en jämförelse. Det jag menar är att när jag blir tvingad att spara för att få precis det som jag vill ha så uppskattar jag det desto mer än om jag kan kköpa det "enkelt". Och du har helt rätt, det enda som räknas är att ni älskar ringen och får det precis som ni vill ha det, allt annat är faktiskt oviktigt
  • lillalyckan

Och en fråga, här finns ju massor som vet en massa saker, vet ni om det finns olika kvaliteer på CZ stenar precis som det gör på diamanter? Jag har tex ett par örhängen som är CZ och jag tycker att det syns att det inte är diamanter då de inte alls glittrar lika mycket som "riktiga" stenar. Men det kanske är för att de är lite större? När det är mindre stenar kanske det inte alls går att se skillnad? Helt OT men jag är lite nyfiken och man får ju passa på att fråga när det finns en massa kunniga

• Aleta

Eftersom CZ är en billig sten är infattningarna ofta dåliga. Kanske är inte slipningen den bästa heller. Hur mycket det glittrar beror mycket på slipningen.

Men visst finns det olika kvaliteter. A är sämst och AAAAA är bäst.

• lillalyckan
    Aleta skrev 2010-06-14 22:39:45 följande:
    Eftersom CZ är en billig sten är infattningarna ofta dåliga. Kanske är inte slipningen den bästa heller. Hur mycket det glittrar beror mycket på slipningen. Men visst finns det olika kvaliteter. A är sämst och AAAAA är bäst.
    Tack, tack, jag har bra infattning på de här,  men jag skulle gissa på att det är slipningen det faller på i mitt fall.
  • plin

Fick hem min vigselring idag och jag ÄLSKAR den! Silver med en ganska stor cubik zirkon. den är så fin så fin och passar så fint till min förlovningsring. också den i silver. Jag ville ha en ring med sten men gillar inte när det glittrar jag tycker att silver är finast helt enkelt! en bra grej är ju att det är billigt också. I somras tappade min fästman sin ring i havet. Han saknade den jättemycket och vi beställde en ny till honom samma dag utan att det sved det minsta lilla i plånboken. Perfekt!!

• kittenidag

Personligen skulle jag inte ha cubic i min ring då jag ser skillnaden. Att jag ser skillnaden är pågrund av att jag är väldigt smyckesintesserad och har bott utomlands vart det är vänligare med diamanter. Dom flesta ser inte skillnaden om cz är ny ( den förlorar del av sin glitter med tiden då den inte är lika hård) och inte super stor. Så det är lite av en smak sak, du kan även kika på moissanite som är billigare än diamant och håller bättre än cz. 

Beroende på model skulle jag inte ha något problem med silver.  

Lite irriterande att jag har väldigt bra öga för sånt, brukar dra med mig min M2B eller en kompis när jag ska titta på smycken och fråga vad dom ser, peka ut felen och om de fortfarande inte ser dom slår jag till. På så sett köper jag en billigare kvalite men som de flesta inte ser skillnaden på. Just cz skulle jag inte köpa om stenarna inte är väldigt små så jag personligen tycker att de "skriker" cz. Men som sagt de flesta ser inte skillnaden och det viktigaste är att du är nöjd inte vad andra tycker. 

• TheD

Jag tycker cz ser matt ut. Om priset verkar för bra för att vara sant och det är en stor sten så ja...cz! Sen går inte cz under smycken heller, men det är mitt tycke och smak. En ring behöver inte vara ful för det! Utformning kan vara skitsnyggt men sen kommer fejken och mattheten. Lite "fadd"...

Så min ring kommer ha riktiga diamanter alt. en stor diamant :)

Men det är DU som avgör!!!!!!! Inte vi på detta forum. Kom ihåg det!!! Glad

• In Wonderland

Jag tror att det har mycket med att göra hur stor sten du vill ha. Vill du  ha en stor cz så tror jag att det kommer synas att det inte är en diamant. Jag skulle personligen välja en mindre diamant än en större cz. Vet inte vad din budget är men om du kan hitta ganska billiga små diamanter på Internet sidor som blue nile.

Svar på tråden Cubic Zirkon?