• flybell

Cubic Zirkon?

Kan man ha en förlovningsring i silver med en sten i cubic zirkon? vad är det för material egentligen och skulle NI kunna tänka er att ha det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-12 17:53
    Hoppsan fel forum, skulle givetvis ligga i "smycken och ringar"!
  • Svar på tråden Cubic Zirkon?
  • Aleta

Klart att man kan. Alla kommer att tro att det är vitguld och diamanter ändå.

CZ är den sten som glittrar mest förutom diamanter, men de kan gå sönder eftersom de inte är lika hårda. De kostar ju inte så mycket så de är ju bara att byta i så fall.

Den är konstgjord.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cubic_zircon

• FramtidaFruSandberg

jag skulle nog inte vilja ha cz i min ring, det ser lätt "fejk" ut

• lillalyckan

Klart man kan, man är ju lika förlovad oavsett vad man har på fingret. Personligen skulle jag dock inte vilja ha det. ANledningen till att man brukar ha guld/vitguld/platina mm och diamanter i ringar som förlovningsringar och vigselringar är ju hållbarheten. SIlver blir fult rätt fort och CZ stenar är inte alls lika fina som rkitiga diamanter, speciellt inte när de har hängt med ett tag. Och som sagt ovan, de kan gå sönder.

• Humlan66

Jag kommer att göra min vigselring med CZ istället för diamanter faktikst

18 k guld med CZ och det drar ner kostnaden rejält.Blir stenen ful byter jag den bara

• Aleta
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-06-13 08:38:52 följande:
    jag skulle nog inte vilja ha cz i min ring, det ser lätt "fejk" ut
    Det går inte att se med blotta ögat att det inte är en diamant om man inte är expert.

Det som brukar se billigt ut är att infattningarna är slarvigt och klumpigt gjorda på billiga ringar. om man låter en riktig guldsmed göra dem så kommer de att se fina ut!

Och angående att silver svartnar...hur många trådar finns det inte på detta forum med tjejer som är missnöjda med sina vitguldsringar som gulnar eller blir fula och missfärgade redan efter ett år?

Ringen är en symbol och är bara värdefull för den som bär den om den så är gjord i trä så förändras inte värdet på den. (Andrahandsvärdet på diamanter är dessutom otroligt lågt, om de ens går att sälja, så det är ingen idé att se diamanter som en investering.)

• EhjärtarE

Jag har cubic Zirkon och vitguld i min vigselring. Har haft den i snart ett år och "diamanterna" ser ut precis som de gjorde när jag fick dem. Men jag kommer ihåg att jag tyckte när jag fick ringen att de inte glittrade så mycket. Ångrar i alla fall inte diamantalet ett dugg. Jag fick den ring jag ville ha, hade jag inte tagit CZ hade jag fått köpa en annan ring som inte såg ut som jag ville.

Däremot ser vitguldet hemskt tråkigt ut, det är gråaktigt och jätterepigt. Är inte silver en hårdare metall än guld? Jag vet ju inte hur en silverring hade sett ut, men jag ångrar nästan att jag inte tog det.

• lillalyckan
    EhjärtarE skrev 2010-06-13 16:55:40 följande:
    Jag har cubic Zirkon och vitguld i min vigselring. Har haft den i snart ett år och "diamanterna" ser ut precis som de gjorde när jag fick dem. Men jag kommer ihåg att jag tyckte när jag fick ringen att de inte glittrade så mycket. Ångrar i alla fall inte diamantalet ett dugg. Jag fick den ring jag ville ha, hade jag inte tagit CZ hade jag fått köpa en annan ring som inte såg ut som jag ville. Däremot ser vitguldet hemskt tråkigt ut, det är gråaktigt och jätterepigt. Är inte silver en hårdare metall än guld? Jag vet ju inte hur en silverring hade sett ut, men jag ångrar nästan att jag inte tog det.
    Nej, silver är väldigt mjukt, vill man ha nånting riktigt vitt som håller sig så så är det platina som gäller, vitguld gulnar eller mörknar och kan behövas rhoderas om (smaksak) och silver svartnar. Det är bara platina som håller sig så fint. Så är min erfarenhet iaf...
  • JPerlestam

Tro mig, ingen kommer se skillnad mellan den och en riktig diamant. När jag var gravid o svullen så att jag inte fick på mig mina riktiga vigselringar,  så beställde jag ett set ringar i silver för att jag ville ha nått på fingret.
    Tog en slät ring o en med 7 cubic zirkon i klassisk vigselringmodell o ALLA har trott att det var en vitguldsring med diamanter.
    Så folk vill väldigt gärna tro att skillnaden är enorm o jättetydlig, men det är den inte. Min man sa i efterhand att hade han vetat att vi kunde lura folk med ringar för 400kr så hade han aldrig gått med på att jag fick så dyra vigselringar från början =)=)

• Bellson

Jag skulle inte vilja ha fejkdiamanter just för att JAG vet om att de är fejk! Jag struntar i om andra tror att den e riktig. Men just för mig själv skulle det kännas konstigt att inte ha riktiga diamater..

• sun moon

Håller med Bellson Vigselring ska vara äkta diamanter. 

Svar på tråden Cubic Zirkon?