Måste man???
Är det ett "måste" att man ska ha något gammalt,nått nytt,nått lånat och nått blått???
Är det ett "måste" att man ska ha något gammalt,nått nytt,nått lånat och nått blått???
Nej?
Man måste ingetting utan man gör precis som man själv vill!
nej klart man inte måste. tyvärr är det så att många tror att det är vissa "regler" man måste följa med bröllop.
gå eran egna väg och forma eran stora dag som NI vill ha allt.
Det tycker jag verkligen inte. Det är bara ytterligare en i raden av "hollywood-traditioner" som många svenska brudar får för sig att man allti gjort i sverige.
Det är ju en ganska rolig och harmlös sak i och för sig, så vill man är det klart att man kan ha det så men känns knappast som ett måste. På svenska fungerar ju inte ens rimmet ordentligt. Kanske skulle ändra det till "något gammalt, något nytt, något lånat, något bytt/sytt" ;) Eller om man vill ha blått med för trohet så kan man ju byta ut lånat till bytt och säga "något gammalt, något nytt, något blått, något bytt". Lånat och bytt är ju inte helt olika. :)
Gör som du känner för tycke jag. :)
ok tack för era svar =)
Blått var väl från början oskuldens färg?
Men svaret på frågan är absolut nej. Jag håller med övriga som skrivit.
"A penny in your shoe" har ju en del börjat ta efter också. Dvs att ha ett mynt i skon. Det märks från vilket håll av världen vi får de flesta influenserna. Det kommer nog att dröja innan alla tar för givet att de ska trampa sönder glas eller så.
Som svar till TS: Nej det måste man absolut inte.
Aleta, blått har varit en färg som stått för högre ideal. Längtan, men den rena längtan så att säga. Där ryms väl det oskyldiga. Kolla här, hon skriver rätt utförligt om just blått:
http://www.dn.se/kultur-noje/spraket/bla-idyller-och-bladarar-1.770618
(sorry TS, detta är verkligen ett sidospår)