• BomBom

Snälla hjälp mig med idéer till cermonin!

Hej!

Jag och min man gifte oss när jag var gravid med vårt första barn för ett par år sen för att det av många anledningar är praktiskt att vara gifta när man får barn. Vi hade bara våra föräldrar med och ingen annan vet om det eftersom jag egentligen vill ha ett "riktigt bröllop" om ni förstår vad jag menar...

Jag vill kunna känna mig vacker i klänningen (och inte som en fet padda, ) och jag vill kunna festa till det lite grann åtminstone. Jag vill orka dansa hela natten och känna mig pigg och glad (och icke illamående..)

Så därför har vi hållt det hemligt för alla andra att vi har gift oss och ska till våren bjuda in till bröllopsfest där vi ska någon form av cermoni/förnya löften/avslöja att vi är gifta etc...

Någon som har något tips på hur man ändå får det högtidligt eller speciellt trots är själva giftemålet egentligen är avklarat?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

• Svar på tråden Snälla hjälp mig med idéer till cermonin!
  • Soldemor

Ni kan göra det väldigt likt en vigsel och precis lika högtidligt. Vissa moment går av naturliga skäl bort, men prästen kan be över ringarna och ni kan förnya era löften. Ni kan helt enkelt säga, att ni vill fortsätta att älska varandra. Vissa texter och förbönen kan prästen formulera om, så det passar ett redan gift par. Ni kan ha vigselpsalmer, som 411 och 84, solostycken och pampig in- och utgångsmusik.

• BomBom

Hum, tack för tipset men nu är det så att vi inte är med i kyrkan och inte heller har gift oss där. Vi gifte oss borgeligt hemma i köket under en cermoni som varade typ 1,5 min... Men tack ändå!

Någon som har någon ide vad man kan göra själv så att säga...? Utan vigselförättare..

• Cltsp

Vart ska ni ha bröllopfesten? är det tänkt att gästerna vet om att ni är gifta när de kommer till festen eller blir det en överraskning?

• Aleta

Ni kan ju ha en ceremoni som ser ut som en vigsel om ni vill.
    Ni kan gå in tillsammans till musik. Någon vän kan läsa lite vackra texter och fråga om ni vill fortsätta att älska varandra och leva tillsammans. Ni kan skriva löften till varandra som ni läser upp. Det kan vara solosång eller musik. Det är bara att göra precis hur ni vill.

• BomBom

Cltsp:
    Först hade vi tänkt ha cerminin o festen hemma hos en släkting som bor väldigt fint vid en sjö. Cermonin ute på bryggan o sedan fest i trädgården. Problemet är att för detta krävs det ju fint väder. Så det faller lite.. Och med det faller också min inspiration. Vi har väldigt liten budget så att hyra nåt jättestort partytält håller inte heller.. För då behöver vi dessutom hyra golv och så om vi ska kunna dansa, bord, stolar och porslin...

Så nu lutar det åt att vi ska hyra folketshus istället. Det är iof nyrenoverade o fina lokaler, men jag hittar ingen inspiration till någon cermoni där.. Det är därför jag efterlyser lite hjälp med den biten...

Aleta:
    Problemet är att jag inte vet vad jag vill.. Jag hittar ingen inspiration alls. Vet du några bra texter man kan läsa?

• Aleta

Måhända-texten är en klasiker:

Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det.
    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

(Från filmen "Livet från den ljusa sidan")

• gruyerienne

Vi gifter oss i Schweiz i augusti, och i Schweiz måste man gifta sig borgligt, i tingsrätten (eller typ kommunhuset) för att det ska vara lagligt. Alltså även om man sen väljer att ha en ceremoni i kyrkan, så är det bara det som sker i tingsrätten som är lagligt. Det betyder att alla har en kort ceremoni i tingsrätten innan kyrkan (en dag, en timme eller ett år innan) då man skriver på papper. 

Vi kommer att ha denna "lagliga" ceremoni i tingsrätten dagen innan, på fredagen, det som jag kallar för vårt "riktiga" bröllop som är på lördagen. På lördagen har vi en "låtsas" ceremoni. Eftersom vi redan är lagligt gifta så får vi ju göra vad vi vill, säga vad vi vill, sjunga vad vi vill, det är bara vi som bestämmer och jag tycker det passar oss perfekt. Jag kommer att se denna ceremoni som vårt bröllop. En vän till oss "viger" oss, hon kommer att läsa upp lite texter bla en dikt, och sen lite om oss, hur vi träffades. Min syster ska sjunga, och min blivande svägerska ska läsa upp en dikt. Vårt bröllop är lite komplicerat då våra familjer inte pratar samma språk, så vi blandar lite av franska, svenska och engelska. Sen har vi egna löften, och byter ringar, precis som på en vanlig ceremoni. Eftersom vi inte är religösa, och kantonen i Schweiz där vi gifter oss, och min MB är katolik, så ville jag inte ha ett kyrkligt bröllop. Men det är ingen skillnad för dom som väljer kyrkan, dom är redan "lagligt"gifta. På fredagen handlar det bara om att skriva på ett papper, som du säger 1.5 min, inga ringar, inga känslosamma löften, eller sång. Jag ser det lite som hindersprövningen. 

Vi kommer ha ingångsmarch (jag går med min pappa) och utgångsmarch  (tillsammans). Ceremonin är utomhus, uppe i bergen i Schweiz, men festen inomhus, i ett stort hus som ligger precis brevid, där också alla kan sova över. Om det regnar så ska vi hyra billiga tält, bara att ha nåt över huvudet, behöver inte vara bra kvalite eftersom resten av festen är inomhus, det är bara för den halvtimmen jag tror ceremonin kommer att ta.

Jag tror att det kommer att kännas som mitt riktiga bröllop när jag står där framför min man, byter ringar och lovar honom att älska honom i nöd och lust inför familj och vänner. För mig handlar inte bröllop och giftemål om ett papper, utan själva stämningen, dagen (o natten), och löftena.Jag kommer ha en traditionell brudklänning, brudbukett och allt som hör där till. 

Oj va långt det blev, men jag hoppas det hjälper. Gör som du vill ha det, och strunta i hur det "brukar" vara. Det kan vara hur enkelt eller stort och pampigt du vill!

• BomBom

gruyerienne: Tack så hemskt mycket, det är precis så jag känner också.. Det lagliga är avklarat men mitt "riktiga bröllop" har jag kvar.. Har inte så mycket inspiration just nu bara så jag tackar för dina tankar och idéer!

• gruyerienne

Glad att jag kunde hjälpa till. Kommer gärna med fler ideer och tankar.

Just nu pysslar jag med festhäften och försöker hitta låtar till ceremonin. Jag tänker mig en vacker ceremoni utomhus, där den vackra naturen i alperna står i centrum, och sen blir det bara en en hejdundrandets fest i huset brevid. Ska blocka blommor och kvistar och så för dekoration så blir det inte så dyrt. Viktigast för mig att ceremoni känns som ett "riktigt" bröllop, sen är det bara att ha en stor fest, grillfest eller buffe. 

Lycka till med allt, hör gärna av dig om du vill bolla ideer. 

• Happypuppy

Hej!
    BomBom; Var bor ni? Jag kanske kan hjälpa till på plats om vi bor nära varandra..
    Jag bor förresten i Göteborg.

Svar på tråden Snälla hjälp mig med idéer till cermonin!