Vi gifter oss i Schweiz i augusti, och i Schweiz måste man gifta sig borgligt, i tingsrätten (eller typ kommunhuset) för att det ska vara lagligt. Alltså även om man sen väljer att ha en ceremoni i kyrkan, så är det bara det som sker i tingsrätten som är lagligt. Det betyder att alla har en kort ceremoni i tingsrätten innan kyrkan (en dag, en timme eller ett år innan) då man skriver på papper.
Vi kommer att ha denna "lagliga" ceremoni i tingsrätten dagen innan, på fredagen, det som jag kallar för vårt "riktiga" bröllop som är på lördagen. På lördagen har vi en "låtsas" ceremoni. Eftersom vi redan är lagligt gifta så får vi ju göra vad vi vill, säga vad vi vill, sjunga vad vi vill, det är bara vi som bestämmer och jag tycker det passar oss perfekt. Jag kommer att se denna ceremoni som vårt bröllop. En vän till oss "viger" oss, hon kommer att läsa upp lite texter bla en dikt, och sen lite om oss, hur vi träffades. Min syster ska sjunga, och min blivande svägerska ska läsa upp en dikt. Vårt bröllop är lite komplicerat då våra familjer inte pratar samma språk, så vi blandar lite av franska, svenska och engelska. Sen har vi egna löften, och byter ringar, precis som på en vanlig ceremoni. Eftersom vi inte är religösa, och kantonen i Schweiz där vi gifter oss, och min MB är katolik, så ville jag inte ha ett kyrkligt bröllop. Men det är ingen skillnad för dom som väljer kyrkan, dom är redan "lagligt"gifta. På fredagen handlar det bara om att skriva på ett papper, som du säger 1.5 min, inga ringar, inga känslosamma löften, eller sång. Jag ser det lite som hindersprövningen.
Vi kommer ha ingångsmarch (jag går med min pappa) och utgångsmarch (tillsammans). Ceremonin är utomhus, uppe i bergen i Schweiz, men festen inomhus, i ett stort hus som ligger precis brevid, där också alla kan sova över. Om det regnar så ska vi hyra billiga tält, bara att ha nåt över huvudet, behöver inte vara bra kvalite eftersom resten av festen är inomhus, det är bara för den halvtimmen jag tror ceremonin kommer att ta.
Jag tror att det kommer att kännas som mitt riktiga bröllop när jag står där framför min man, byter ringar och lovar honom att älska honom i nöd och lust inför familj och vänner. För mig handlar inte bröllop och giftemål om ett papper, utan själva stämningen, dagen (o natten), och löftena.Jag kommer ha en traditionell brudklänning, brudbukett och allt som hör där till.
Oj va långt det blev, men jag hoppas det hjälper. Gör som du vill ha det, och strunta i hur det "brukar" vara. Det kan vara hur enkelt eller stort och pampigt du vill!