• Stora planer

Prästen kommer idag, hur förbereder vi oss bäst?

Vad pratar man om med prästen första gången?
    Bör vi ha valt psalmer och solosång klart?
    Brukar man träffas igen en gång före? (jag vill öva i kyrkan :))

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Prästen kommer idag, hur förbereder vi oss bäst?
  • ElinDaniel

Prästen har träffat sååå många par innan :) Han förväntar sig inte att ni ska vara pålästa. Han/hon kommer att föreslå olika texter och fråga hur ni vill ha det. Vi kollade och lyssnade på nätet innan. Vi hittade favoriter som vi sen delvis ändrade oss om. Organisten spelade lite snuttar på olika in och ut marcher och vi valde en som vi bestämt, och en som hon spelade så bra!

Sök på nätet, spotyfy, youtube. Kolla vad andra par har valt för musik och texter. Jag va oförklarigt nervös då jag skulle träffa prästen första gången. Men han va kanon!

• ElinDaniel

Vår präst va väldigt lyhörd med va vi ville ha. Han övade alltid i kyrkan någon vecka/dag innan. Vi va på den övningen förra veckan och tyckte det va kanon. I stora drag gick vi in och ställde oss som vi skulle göra. Vi hade en tärna o henne´s kille med, som ska vara vigselvärd. Har ni någon som ska stå i kyrkan o säga välkommen? Dela ut program/ris kanske? Om inte så måste vaktmästaren få reda på hur mkt eller lite denne ska göra. Ta kontakt me vaktmästaren också och prata om dekorering i kyrkan. Fråga va som gäller om det är ok att kasta ris utanför den kyrkan os.

Så, vill du öva i kyrkan och han inte nämner nåt om det, fråga!

Lycka till!

• Kjell Präst

Vi präster gör olika. Jag brukar träffa paren en gång för vigselsamtal i kyrkan. Vill de då provgå altargången eller provläsa löftena så går det bra, däremot har jag aldrig regelrätta repetitioner med brudparen. En del brudpar kommer med förslag på psalmer, de flesta gör det inte - då brukar jag sjunga lite lämpliga psalmer för dem.

• sun moon

Vi ska träffa vår präst på måndag och jag börjar också bli nervös. Vi har inte bestämt ännu vilka psalmer vi tycker är fina och passar oss. Vi ska nog ha solosång också men har inte bestämt vilken. 

Vår präst (min sambos svågers svåger) träffade vi på begravningen i fredags och han pratade några ord med oss om bröllopet då. Han som tog upp det, inte vi, för det känns sådär att prata om bröllop på en begravning.. 

Vi ska träffa vår präst i "hans" kyrka så vi kommer inte öva i "vår", vi får väll själva åka dit och öva.

• Soldemor

Första gången jag träffar mina brudpar går vi igenom ordningen för vigseln och de får en kopia på den. Vi samtalar om psalmer, jag sjunger också om de vill veta hur psalmen går, de får reda på vad de har för valalternativ när det gäller böner, texter mm. Vi tittar på lämpliga ställen i vigseln för ev solo, vi går igenom vad de måste ha med om de skall göra egen agenda. Sedan får paret berätta lite om sig själva, för att jag skall få "kött på benen" till vigseltalet. De får telefonnummer t vaktmästare om de vill tala om smyckning, och tel nr till kantorn för ev diskussion om musik. Jag vill också gärna ha hindersprövningen och intyg om vigsel om de hunnit få den, annars att de skickar den t mig så fort den kommit.
    Andra gången vi träffas är i kyrkan några dagar före vigseln. Då övar vi att gå och stå, gärna om tärna/marskalk kan vara med också. Paret får prova att säga ja och att säga löftena till varandra. Ibland provgår bruden sina skor inne i kyrkan. Denna andra gång brukar vara mycket uppskattad av både paren och ev tärnor och marskalkar.

Svar på tråden Prästen kommer idag, hur förbereder vi oss bäst?