• londonaire

hur säga nej??

ja herregud... gifter mig om två veckor, idag får jag en förfrågan om en av gästerna får ta med sig sin nya flickvän sedan två veckor. förklarade att vi verkligen inte har plats och att vi avstått från att bjuda andra pga platsbrist. då får jag svaret att tjejen gärna får frågeställarens plats så springer hon runt och hjälper till istället... det var tre veckor sedan OSA och bordsplaceringen är redan klar.
    hjälp.. hur säger jag nej på ett tydligt men ändå inte otrevligt sätt?

• Svar på tråden hur säga nej??
  • Astro

Om inte din första förklaring räckte så kan det nog bli svårt. Du får försöka igen och säga att eftersom inbjudningarna gick ut innan den här tjejen fanns med i bilden (så fattade jag det) så går det inte att får med henne nu, tyvärr, men så är det. Spä gärna på med att ni faktiskt fått låta bli att bjuda andra människor ni känner närmre på grund av platsbrist.

Tjatar hon eller blir sur kan du hänvisa till Magdalena Ribbing som säger att etablerade par självklart ska bjudas, men nya förbindelser ej kan tas med i efterhand. Och så kan man ju alltid säga att passar det inte så behöver man inte komma, då finns det kanske nån annan trevlig kompis som kan få den platsen...

• Hoppe

Hjälp, man upphör aldrig att förvånas över hur en del tänker...

Jag tycker att du på ett vänligt sätt kan förklara att det faktiskt är frågeställaren du har bjudit som gäst och att du mer än gärna träffar flickvännen vid ett senare tillfälle.

Det har ju absolut ingenting med henne att göra utan med att du faktiskt har beräknat på mat och dryck för ett exakt antal personer och att det då skulle kännas helt fel om hon var där i egenskap av hjälpreda (och dessutom inte fick äta).

Lycka till!

• Eleonor2010

jag har samma problem, min kusin vill ta med sin nya pojkvän.

• Aleta

Ni kan ju säga att bröllopet inte är rätt tillfälle för er att möta nya personer utan att ni vill fira med era vänner (efter att du har förklarat alla praktiska orsaker).

Säg att ni gärna träffar flickvännen när allt har lugnat ner sig.

• sun moon

Tja en kompis till min BM frågade om han fick ta med sig en date på vårt bröllop.. så man slutar aldrig att förvåna sig.. min BM sa ja utan att fråga mig och jag tjafsar inte om det men tycker att det är fel. 

Jag kan inte heller förstå att någon vill följa med honom på ett bröllop där hon inte känner någon alls.. men vi får se hur det blir, inbjudningen skickas enbart till vännen. och hans son.

• minimis

Vad har folk innanför pannbenet egentligen!? Jag blir lika förvånad varje gång och förstår inte att man som brudpar ska behöva förklara och ursäkta sig. Borde nog föra in lite vett o etikett i skolan redan.

• a n n a

Vi hade två gäster till vårt bröllop som frågade om de fick ta med sig varsin date. Iom att vi hade middag på en restaurang där man själv betalde för maten sa vi ja.

Men oavsett kan jag tycka att det är fritt att ställa frågan, så länge man är beredd på att svaret kan bli nej...

• junibrud2010

på alla singlars inbjudan skrev vi ex

lasse larsson +ev respektive

Denna respektive fick man anmäla innan o.s.a som var 19april.. Efteråt är inga respektive välkomna

• Lina_K

junibrud2010 skrev 2010-06-08 08:28:02 följande:
    på alla singlars inbjudan skrev vi ex   lasse larsson +ev respektive   Denna respektive fick man anmäla innan o.s.a som var 19april.. Efteråt är inga respektive välkomna

Då har man ju planerat för det och tar med det i en budget men att oanmäld plocka med någon känns rätt oartigt.

• junibrud2010
    Lina_K skrev 2010-06-08 08:34:12 följande:
      Då har man ju planerat för det och tar med det i en budget men att oanmäld plocka med någon känns rätt oartigt.
    Ja jag menar ju det!!
Svar på tråden hur säga nej??