• Tjorven81

Vem är det som fixar riset?

Vad man nu än ska ha såpbubblor etc (när brudparet kommer ut ur kyrkan), vem är det som ska köpa det? Köper brudparet de själva eller? 

• Svar på tråden Vem är det som fixar riset?
  • Aleta

Om det ska vara någon special som såpbubblor så få r man skaffa det själv skulle jag tro.

Ris brukar gästerna själv ordna, det är ju en lyckönskan från gästerna att kasta ris, så det känns ju lite konstigt att brudparet skulle ge riset till gästerna först. 

• Tjorven81

Jag tyckte oxå det, men vart osäker vem som gör det..

• Aleta

Det brukar ofta vara någon företagsam gäst som har en stor påse ris i handväskan och delar med sig till de som glömt.

Å andra sidan så får man ris ända in i underkläderna, så det är väl inte hela världen om det inte blir något.

• Tritonus

Innan jag blev medlem här hade jag ingen aning om att gästerna bör ta med sig riset (om man inte ska ha nåt annat än just ris då). Men det har jag sett många skriva här... Jag har aldrig tagit med mig ris till de bröllop jag varit på, det har man fått tilldelat sig när man kommer till kyrkan. Och då har det varit både vanligt ris och sån't där "bröllopsris". 

Men jag antar att en del kanske delar ut det för att vara säker på att få ris kastat på sig, ifall gästerna inte har med sig det. Jag tror inte att alla gäster vet att det är de som bör ta med riset. Men det beror väl på i vilken umgängeskrets eller familj man befinner sig också. Hos en del är det kanske helt självklart. 

• Nordiskbrud

Det ska gästerna ta med

• pluggisen

Hos oss hade kyrkvärdarna fixat det, i vårt fall våra taostmasters.

• ElinDaniel

Toastmastern fixar det på eget bevåg. :) Vi tänkte inget ha...

• Sebastiána

Vem fixar riset? GÄSTERNA.

• Sebastiána

Förtydligande: eftersom gästerna själva tar med sig riset är det viktigt att vara noga att meddela dem om det är så att kyrkan inte tillåter riskastning.

• Flotten

pluggisen skrev 2010-06-04 09:04:25 följande:
    Hos oss hade kyrkvärdarna fixat det, i vårt fall våra taostmasters.

Kyrkvärd är en person som arbetar frivilligt i kyrkan i gudstjänsterna, det är kanske era kyrkomarskalker som du menar????

Svar på tråden Vem är det som fixar riset?