Att älska eller inte älska, svårt, både för en själv och för ens sambo.
Har varit i din situation så lite förstår jag vad du känner, även om ingen människas känslor och tankar är den andres lik.
Min självkänsla/självförtroende var under många många år urusla, Fanns inget som inte kunde gå fel eller egentligen inte var säkert. Vad jag än hade/gjorde skapade jag problem ur, eller förstörde just för att jag inte vågade tro.
När man mår så/är så är det mycket svårt att veta vad man egentligen vill och vad som är ens ångest och oro som talar.
Tyvärr finns det inga snabba svar eller lösningar, samtals terapi som du så modigt :) gått in i är en väg. Att se tiden an en annan.
Vilken tur du ändock har som har en sambo som är så tålmodig, samtidigt som jag kan förstå att det gör det ännu viktigare att finna svaren, för vem vill såra en vän som ger en så mycket.
Vet ej om detta kan hjälpa dig, men beskriver ändå.
Jag lärde mig, "läsa mig själv" genom att varje kväll innan jag somnade tänka en fråga, t ex Vill jag bo här? Vill jag jobba här?, Älskar jag honom, osv
Jag ställde frågan till mig såhär. Kan jag se mig själv med honom om 5, 10 år? Sedan visualiserade jag inom mig bilder ang detta. Inte grubblande, inte långrandigt, utan enkelt kort för att sedan släppa tanken innan jag somnade.
Långsamt ibland så jag trodde, jag får aldrig svaret, växte det fram inom mig.
Inte svart på vitt utan snarare som en känsla av vem jag var och vad jag ville.
Sen gäller det att våga tro på det man känner, ett sätt kan vara att visualisera 2 sidor av samma sak, ett sammanboende 5 år framåt, hur känns det, jämfört med att inte vara det?
Kan du tänka dig att leva utan honom, för alltid? Känner du att du är "rädd om honom"? eller bara glad/ok att han finns?
Kan du se er två sitta tillsammans om 50 år?
Är det din rädsla för att vara ensam som hindrar dig från att ta steget bort ifrån honom?
Tänk på ditt liv som solo, fördelar nackdelar..
Finns många sätt att tackla detta, dock är det så att alla tar tid.
Viktigast för er båda är att ni mår bra i ert förhållande, om en mår dåligt, mår båda dåligt. Går det inte att lösa, är det nog så att man borde söka lösningen på andra sätt, än det som är kanske lättast eller verkar såra minst just nu.
Skulle du komma fram till att du vill vara solo, räds inte alla nya saker som kommer i din väg, beslutet är det svåra resten är bara praktiska saker som skall lösas.
Bestämmer du/ni er för att fortsätta, måste du lägga all denna oro i kappsäcken, och lära dig se det som är just nu.
Blev ett långt inlägg detta..
Hoppas att allt blir till det bästa för er båda två.
Många långa varma tankar och lyckönskningar till er båda..