• minimis

Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa

Jag har hört om olika scenarion. Men är dte inte många vänner som kommer på bröllopet så kan man ju iaf bjuda dem på möhippa etc, då får de ta ställning själva! Jag hade gärna gått på möhippa! Om det fanns rimliga skäl till att jag inte var bjuden till bröllopet vill säga :)

• minimis

Jag som gäst/inte gäst på bröllopet förstår att brudparet måste dra en gräns någonstans (oftast) är det då en "festkompis" t.ex. så förstår jag om jag inte är bjuden på bröllopet, men jag är ju gärna med o firar möhippa för det!

• minimis

mountainleaf skrev 2010-06-03 09:50:08 följande:
    Okej, då har vi nog bestämt oss!Han (svågern) får bjuda med sig några till. Hans argument var att det blir ju roligare om man är flera och sen är man fler som ska dela på kostnaden...Hur ska jag lägga fram lite fint till sambon/tärnorna om vilka jag vill ha på möhippan?Jag får klura på det!Tack snälla!

Jag kan bara tala för mig själv, men jag känner att det inte är upp till mig att bestämma vilka som ska vara med på min möhippa. Det ordnas i huvudsak av min tärna och det är upp till henne att bestämma, sen om hon frågar mig så är det ju en annan femma!
    Jag ser möhippa som ett sätt att "ära" bruden och då får man ta vad man får helt enkelt!

• minimis

Sebastiána skrev 2010-06-03 10:50:19 följande:
    Precis! Jag tycker inte man ska lägga sig i över huvud taget. Jag skulle aldrig drömma om att ens ge en lista till tärna eller någon väninna. Det skulle ju verkligen bli som att antyda att jag tycker att de ska ordna en hippa till mig. Nej, som vanligt får de som vill fira mig luska ut gästernas namn genom att fråga brudgummen (eller toasmastern som kommer att ha samtligas namn och telefonnummer).

Både bestman och tärna (de fungerar även som värdar på vårt bröllop) har bett oss om en lista med namn på alla inbjudna till bröllopet, så det har vi gett dom. Men sen är det som sagt upp till dem att bestämma! BM har redan haft sin sexa så där var iaf alla manliga vänner och kollegor bjudna, inga äldre släktingar dock.

• minimis

mountainleaf skrev 2010-06-03 23:14:44 följande:
      Men nu är det ju såhär att jag redan vet om att det ska bli möhippa eftersom syrran läckt lite;) Både min bästa kompis och min lillasyster är tärnor och de kan inte låta bli att "hippa" mig. De har gått in för det här med stor kraft och energi. Självklart så måste jag väl ha nånting att säga till om vilka som jag vill ha på min möhippa? Herregud, de frågar ju mig vilka som jag vill ha med och då får jag väl skriva en lista...

Jag ber om ursäkt men jag uppfattade inte att du fått frågan. Men då är det ju bara att säga vilka du vill ha med, handen på hjärtat! oavsett om de är bjudna eller ej.

• minimis

Sebastiána skrev 2010-06-04 17:31:13 följande:
    Ni som har tärnor som bett ER om listor på gäster. Varför har de inte frågat era blivande istället? Då hade det ju kunna föbli en överaskning?

Näedu, det vet jag inte och det är inget jag tänker ifrågasätta!

• minimis

Och för övrigt så vad inte det en lista på vilka jag vill ha med utan en lista på alla inbjudna. Och tärnan fungerar ju även som värdinna och ordnar därför bl.a. festprogrammet.

Svar på tråden Ang bjuda vänner till svensexa/möhippa