• Linaaa

Ni som bakar bröllopstårtan själva

Jag behöver lite tips på egen bakade tårtor. Min svärmor ska göra vår.

• Svar på tråden Ni som bakar bröllopstårtan själva
  • Kattpoet

I sju sorters kakor har du en väldigt bra  sockerkakas botten som heter mosskaka eller enkel sockerkaka, för en vanlig tårta måste du  dubbla receptet.

Vill du nu ha en chokladkaka, då finns  Nigellas lawsson forum  och hennes eget recept på  old  fashion chocolate cake, den är väldigt bra men vill du ha en lättare kaka byt ut  gräddfilen mot  coca cola.

Vilka smaker hade ni tänkt er?

Min var mosskaka, vaniljkräm och hjortonsylt  med cocoform rosor och krossade havreflarn.

• Sörön10

Vi ska göra en moussetårta med chokladmousse i flera lager. Olika sorter. Funderar på om man ska ha en tunn botten av kladdkaka... 

• Kattpoet

Om du bara ska ha mousse så skulle jag  göra en tunn botten av  samma recept som drömrulltårta, du vet den med choklad  eller en väldigt spröd botten

Kladdkaka  är mjuk och mousse är mjukt så det blir lite  mycke av samma texture.

• Sörön10

Jo, men jag tycker inte alls om såna sockerkaksliknande bottnar till mousse, heller inte såna där mandelmasseliknande. Så det lutar faktiskt åt seeeg kladdkaka istället! =) Ska testbaka igen i helgen tror jag! 

• Kattpoet

Sörön gör en  stor mandelbiskvi botten, det är kanon gott och det blir inte förmycke av det goda.

Jag gör den helst med  malda mandlar men man kan göra den med  mandelmassa, jag har en mousse tårterecept med den typen av botten.

Kladdkaka är inte seg, inte i min värld, Brownies  sega, kladdkaka kladdig.

• Pixiebelle

Jag skulle också vilja baka min egen tårta och precis som Sörön10 så är jag inne på kladdkakebotten med mousse på. Provbakade faktiskt en variant för några veckor sedan där jag hade en tunn kladdkakebotten och sedan ett lager vitchokladmousse och överst ett lager hallonmousse, och så en massa hallon och blåbär på toppen. Prövade att göra den några dagar innan vi skulle servera den, frös in den och tinade den sedan i kylskåp. Blev supergott, men vitchokladmoussen blev ganska fort lös i rumstemperatur. Så det skulle kännas lite oroande att baka en tårta med just den moussen till bröllopet eftersom det säkerligen kan ta ett tag att servera alla gästerna tårta och man vill ju att tårtan ska hålla sig stadig och fin.

Så är det någon av er som har något kanonbra recept på en god och stadig vitchokladmousse så skulle jag bli jätteglad om ni ville dela med er. Helst ett recept som är enkelt och inte kräver allt för många ingredienser :)

• Sörön10

Detta recept ska vi testa! 

Bröllopstårta

Chokladälskarens drömtårta som kan serveras både som tårta och dessert. Extra plus är att den går utmärkt att frysa och att den är glutenfri. Chokladmousstårtan görs i tre lager och är därför lite svår och tidskrävande, men den som väntar på något gott… (Dock så tycker inte jag att den var så tidskrävande, det blir ju trots allt tre tårtor á 12 bitar)

Vit chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    400 g vit choklad

Mjölkchoklad
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    350 g mjölkchoklad

Mörk chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 liter grädde
    300 g mörk choklad

Alla tre mousserna har samma beredningssätt, men tänk på att den vita moussen har lättast att dela sig för att vit choklad innehåller mest fett. (Inget vi märkte?) Du kan använda tårtformar med löstagbara kanter, diameter cirka 24 cm. Det går också utmärkt att göra portionsdesserter eller bakelser genom att hälla mousserna i mindre formar.
    Blötlägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten, låt dem ligga 10 minuter.
    Vispa 8 dl av grädden till ett fast skum. Koka upp resterande 2 dl.
    Hacka och smält chokladen, häll den varma grädden över och rör till  en slät smet, då får du en slätare och mjukare mousse som känns len då du äter den. Lyft upp gelatinbladet och tillsätt det, utan att krama ur det, låt det smälta innan du försiktigt vänder ner den vspade grädden. Fyll på ett lager åt gången i formarna. Sätt tårtorna i frysen medan du förbereder nästa lager.

Maränger
    3 (100g) ägg
    2 dl socker

Sätt ugnen på 90 grader. Använd en ren, torr och fettfri bunke. Vispa äggvitan och sockret till en helt fast marängsmet, börja med låg hastighet för att få en tätare maräng och öka sedan till mellanfart för att få så bra skum som möjligt.
    Spritsa ut marängen till långa stänger och låt torka i ugn ca 5 timmar.

Då alla 3 mousserna är fyllda i tårtformarna lägger du på ett bakplåtspapper och fryser tårtorna. Tag loss formarna direkt då tårtorna kommer ur frysen för att behålla de fina kanterna och den släta ytan. Bryt marängerna i korta bitar och placera dem stående mot tårtkanterna. Knyt ett vackert band runt varje tårta och dekorera dem med bär eller blommor. En tårta till 12 personer tinar i kylen på ca 3 timmar.

• Sörön10
    Kattpoet skrev 2010-06-03 16:06:46 följande:
    Sörön gör en  stor mandelbiskvi botten, det är kanon gott och det blir inte förmycke av det goda.   Jag gör den helst med  malda mandlar men man kan göra den med  mandelmassa, jag har en mousse tårterecept med den typen av botten.   Kladdkaka är inte seg, inte i min värld, Brownies  sega, kladdkaka kladdig.
    En tunn kladdkaka blir seg. Iaf när jag gör. Brownies är smuligare. Har jag upplevt det iaf. 

Men tack tipsen. Vi gillar dock inte såna bottnar heller, mandelbiskvi. Gillar mer när det är antingen bara mousse, som i receptet, eller tryffel eller kladdkakebotten. Jag tycker mousse är just moussigt, och varken kladdigt eller segt som kladdkakor blir. Därför tycker jag inte det blir samma konsistens. Och hey, vem får för mycket av choklad? Får man det får man allt ta en mindre bit! ;) Vi gillar choklad! 

• Kattpoet

Man kan aldrig få för mycke choklad!

Min favorit när det gäller kladdkaka är denna, två kladdkakor med vispgrädde  och körsbär/ jordgubbar emellan, det är mumma.

Svar på tråden Ni som bakar bröllopstårtan själva