• sommaren 2010

svärmor vägrar klädkod

Min svärmor driver mig till vansinne,hon är väldigt bestämd av sig och har alltid byxor och t-shirt på sig.Nu har jag och sambon bestämt att vi vill ha kostym som klädkod just för att inte folk ska komma i jobbarkläder,vill ju att det ska se vackert ut med.Nu går svärmor och bråkar om detta och säger att hon minsann inte tänker komma om hon måste ha klänning eller kjol på sig.Fine hon får väl gå som hon vill men vi måste ju få skriva ut klädkod om vi vill,det är ju ändå vårt bröllop.Vi vill ju inte heller att hon ska stanna hemma eftersom hon är min blivande makes mamma.Så hur skulle ni andra resonerat?

• Svar på tråden svärmor vägrar klädkod
  • Sebastiána

Förlåt, men jag tycker att det är så trist med människor som tvunget ska ha samma kläder på sig jämt!

• Sebastiána
    sommaren 2010 skrev 2010-05-30 20:36:29 följande:
    Jag tycker också man kan offra sig en endaste dag,men hon sa att man ska minsann inte behöva köpa nåt nytt för att gå på bröllop,och det beror inte på att dom har dåligt med pengar och så utan hon vill helt enkelt inte klä upp sig. Vill ju så klart inte tvinga nån men det är ju så att hon kommer att bli uttittat för alla i min familj och övriga gäster kommer självklart att följa klädkoden.Jag tycker inte heller att nån annan än bruden ska ha vitt!!! Jag har aldrig sett henne i nått annant än t-shirt på 8 år:(
    Hon är ju inte "vem som helst" utan ska gissningsvis sitta vid honnörsbordet bredvid din far. Då tycker jag att man är fånig om man inte vill klä upp sig.
  • Sebastiána
    Rufsas skrev 2010-05-30 22:06:19 följande:
    Men förlåt för att jag lägger mig i. Men är det inte viktigast att alla gästerna kommer och har kul? "Hel och ren" brukar ju gäster ha lite som paroll oavsett vad det är för typ av fest. Och om ni orkar lägga supermycket energi så fine, men för mig låter det väldigt mycket som ett i-landsproblem.
    Jo det är det och klädkoder måste inte följas. De är till just för att folk ska känna sig bekväma och trivas = inte känna sig överklädda eller underklädda.
  • Tokstolla

Jag tror ju att hon trots allt kommer att känna sig nedklädd när det väl kommer till kritan... 

Är det så hon vill komma har man inte mkt till val. Men det är henne man lär skratta åt.

• workoutgirl

klädkoderna är väl ändå till för gästerna, inte för att bröllopet ska bli "perfekt", vill hon komma i t-shirt så låt henne göra det då. Bridexilla varning på att tycka att folk ska klä sig på ett visst sätt för att "det ser fint ut". På korten då eller?

• Tokstolla
    workoutgirl skrev 2010-05-30 23:43:46 följande:
    klädkoderna är väl ändå till för gästerna, inte för att bröllopet ska bli "perfekt", vill hon komma i t-shirt så låt henne göra det då. Bridexilla varning på att tycka att folk ska klä sig på ett visst sätt för att "det ser fint ut". På korten då eller?
    Jag kan ju tycka att folk uppför sig mer korrekt när de har klätt upp sig. Då har de festmood och för sig mer stiligt/elegant osv. 

Jag tror de flesta av oss går mkt stiligare när vi har exempelvis klackar på oss. (Ngr ovana blir som de gick på glödande kol men ni förstår säkert hur jag menar).
    Så nog gör kläderna mer än vad man tror. Inte för de fina korten utan att man oftast som gäst för sig bättre och känner en mysigare stämmning (notera att jag sade oftast- och inte alltid).
  • bobods

Vad är egentligen problemet här? Klädkoder är till för att GÄSTERNA ska känna sig bekväma, inte för att vi som brudpar ska tycka att det är fint. Din svärmor är tydligen väldigt medveten om problemet - och då är det väl också hennes problem? Kan verkligen inte förstå er som skriver att ni önskar att den här sortens gäster stannade hemma, det låter fruktansvärt barnsligt och brutalt. 

• Rufsas
    bobods skrev 2010-05-31 08:03:52 följande:
    Vad är egentligen problemet här? Klädkoder är till för att GÄSTERNA ska känna sig bekväma, inte för att vi som brudpar ska tycka att det är fint. Din svärmor är tydligen väldigt medveten om problemet - och då är det väl också hennes problem? Kan verkligen inte förstå er som skriver att ni önskar att den här sortens gäster stannade hemma, det låter fruktansvärt barnsligt och brutalt. 
    Mmmm, vad jag håller med. Kunde inte skrivit det bättre själv.
  • Superstarfia

Till klädkod kavaj är det heeeelt ok för en kvinna att ha en byxdress på sig..

Och en klädkod är inget man måste följa, det är mer en vägledning för gästerna så att man inte kommer i frack lixom...

• Aleta
    bobods skrev 2010-05-31 08:03:52 följande:
    ...men tyvärr ganska vanligt. Det finns ju t ex en tråd här där ett par inte kommer att ha råd med att hyra smoking. De har frågat om mannen får ha mörk kostym, men brudparet sa -Nej!
    Då bryr man sig inte så mycket om sina gäster utan ser dem mer som ascessoirer. Snart blir man väl inte bjuden om man inte är tillräckligt snygg heller.

I prästtråden har det ju avslöjats att det finns brudpar som har ringt till pastorsexpeditionen och bett om en snygg präst.

Svar på tråden svärmor vägrar klädkod