• lillamaa

Ni som gift er - det bästa och det sämsta?

Ni som gift er: Vad var det bästa med erat bröllop? nämn gärna 2-3 saker :)

(Låt oss bortse ifrån det faktum att ni nu fått gifta er med mannen/kvinnan i ert liv, det är ju så självklart ;D)

Och vad var det sämsta/vad önskar ni att ni gjort annorlunda?  2-3 saker ni gärna ändrat på/önskar att inte inträffat

• Svar på tråden Ni som gift er - det bästa och det sämsta?
  • dreams come true

lunagarden skrev 2010-08-11 21:49:44 följande:
      Fast de flesta lämnar väl inte sina spädbarn till barnvakt? :)

Jag tror att tanken var att barnvakten kunde vara på plats på middagen men i ett annat rum just under måltiderna. Då kan ju både mamma och pappa äta i lugn och ro men ändå vara i närheten för att kunna ge barnet mat och så.
    Jag hade tyckt det var en alldeles ypperlig lösning!

• MaybeBride09
    lunagarden skrev 2010-08-11 21:49:44 följande:
      Fast de flesta lämnar väl inte sina spädbarn till barnvakt? :)
    Om man är i samma byggnad kan nog många göra det.
  • lunagarden

I flera timmar? Ja, det hade ju varit en toppenidé om det fungerade!

• MaybeBride09
    lunagarden skrev 2010-08-11 22:33:10 följande:
    I flera timmar? Ja, det hade ju varit en toppenidé om det fungerade!
    Kanske inte flera timmar, men kanske iaf så man fick äta varmrätten tillsammans.
  • lunagarden

MaybeBride09 skrev 2010-08-11 22:42:27 följande:
    Kanske inte flera timmar, men kanske iaf så man fick äta varmrätten tillsammans.

Tycker att det är en fin tanke, sällan spädbarnsföräldrar får äta varm mat samtidigt

• MaybeBride09
    lunagarden skrev 2010-08-11 23:17:33 följande:
      Tycker att det är en fin tanke, sällan spädbarnsföräldrar får äta varm mat samtidigt
    nej det är jag fullt medveten om (har en ettåring här hemma)
  • Grodfrun

Ni som glomde fotas m familj etc -
    Jag undrar vad for fotografer ni anvant er av?! Later helt sjukt i mina oron att en professionell fotograf (men aven en hobbyfotograf!) inte skulle propsa pa att fa ta foton pa er ihop med familj, och med brudfoljet.
    Var fotograf har bett oss 'tipsa' vilka som ar viktiga, men det galler utanfor familj/brudfolje - det fattar ju tom hobbyfotografer som jag att man ska plata!

• uppochhoppa

Nu när ni ändå är inne på frågan... sorry om det blir off topic! Kan man skriva på detta sätt i info (finns massa mer info  om bla boende, plats för vigsel, etc..

"Vi gillar barn, men önskar oss ett barnfritt bröllop.

(Ammande bebisar undantagna. Vi föreslår alternativet att ta med en barnvakt på slottshelg då hotellrummen finns ett stenkast bort för amning och vyssning mellan discodans och skratt. Alternativt finns det ett rum nära Riddarsalen där bebisar med fördel kan sova i vagn eller bärlift, ta med babywatcher!  På söndagens frukost är barn välkomna!"

• Grodfrun

PS. Klart man kan lamna spadbarn i 'flera timmar' men det beror pa barnet, om det ar tryggt, tar flaskan osv..

• lunagarden

Grodfrun skrev 2010-08-11 23:57:27 följande:
    PS. Klart man kan lamna spadbarn i 'flera timmar' men det beror pa barnet, om det ar tryggt, tar flaskan osv..

Javisst, och barnet kanske sover snällt i vagnen i flera timmar om någon vaggar det, men det är inte alltid det fungerar, det får man vara medveten om :)

• sun moon

Ang. spädbarn så hade det inte fungerat med mina barn. De var väldigt "endast mamma duger" det första året. Jag ammade länge också. Hade jag varit på bröllop de åren så hade jag varit glad över att få vara med som gäst och gått ut om mitt barn hade börjat skrika. 

lunagarden skrev 2010-08-12 07:18:01 följande:
      Javisst, och barnet kanske sover snällt i vagnen i flera timmar om någon vaggar det, men det är inte alltid det fungerar, det får man vara medveten om :)
  • agtiwi

Bride in leather: Ja, tyvärr slutade det så.. Min man blev arg på min sons pappa för en sak han gjorde (inget som hade med mig att göra) och då fick jag ut för det, eftersom det var mitt fel att han var där.

Hade ju önskat att min mans väns sambo och min sons pappa skulle insett själva att de var bjudna för att de hänger ihop med våra vänner, inte för att vi direkt ville ha dom där. Så varför de dök upp på festen utan sina respektive är fortfarande ett stort frågetecken.. Eller rättare sagt är sättet de tänkte på när de gjorde det ett stort frågetecken. Kan bara gå till mig själv, hade min respektive struntat i att gå i ett sånt läge så hade ju inte jag dykt upp ensam och låtsats som det regnade..

Men det är som det är, vår bröllopsdag blev desto bättre!!

• Iselle

Angående spädbarn hos barnvakt så hade vi barnvakt med och det var jätteuppskattat. De föräldrar som ville kunde åtminstone ställa in barnen hos dem när barnen sov och inte behöva oroa sig för att de stod obevakade. På det sättet kunde de roa sig på festen och blei hämtade så fort barnen behövde dem.

• Bride in leather
    agtiwi skrev 2010-08-12 13:04:36 följande:
    Bride in leather: Ja, tyvärr slutade det så.. Min man blev arg på min sons pappa för en sak han gjorde (inget som hade med mig att göra) och då fick jag ut för det, eftersom det var mitt fel att han var där.Hade ju önskat att min mans väns sambo och min sons pappa skulle insett själva att de var bjudna för att de hänger ihop med våra vänner, inte för att vi direkt ville ha dom där. Så varför de dök upp på festen utan sina respektive är fortfarande ett stort frågetecken.. Eller rättare sagt är sättet de tänkte på när de gjorde det ett stort frågetecken. Kan bara gå till mig själv, hade min respektive struntat i att gå i ett sånt läge så hade ju inte jag dykt upp ensam och låtsats som det regnade..Men det är som det är, vår bröllopsdag blev desto bättre!!
    Trist:(Skönt att det blev bra sen i alla fall.=)
  • Sörön10

Bästa:

Att vi vågade satsa på båt-utomhusalternativet. En himla massa jobb blev det med att jaga båtar och ringa runt och prata med folk, men det blev underbart! Vet dock inte om jag skulle rekommendera att sånt projekt till nån... Vi vågade satsa på vårt drömbröllop! 

Maten var himmelsk! Våga satsa på annat än fläskfilé och oxdito! Abborrfilé uppskattades och passade perfekt i den fiskarmiljö vi var i! 

Strunta i alla "måsten"! Man måste inte ha en proffsfotograf, proffsmusiker, proffsflorist eller konditor! Det funkar precis lika bra med vänner och mammor! =) Bara man är inställd på att det snarare kommer genomföras med kärlek än med garanterat hög kvalitet! Vi är supernöjda! 

Underskatta inte gästernas förmåga att anpassa sig! Jag var jätteorolig för bordsplacering, att de skulle analysera sina sittplatser och gradera dem efter avstånd till honnören etc. Allt blev jättebra!! Alla hade roligt, sa de iaf! 

Alla underbara tal!! Min mans tal var helt perfekt! Helt underbart!! Och att de filmades! Är så glad åt det! Trodde ingen alls skulle hålla tal, men det var 12 stycken!! Helt knepigt! =)

Är också glad att jag sjöng en (eg två men bara en på eget initiativ) sång till min man! Drog iväg Du är min man! Kändes skitbra!! Så bra var det länge sen jag sjöng! =) Hoppas det finns på film! Ska bli spännande att se! 

Sämst:

Alla dagar med magvärk och tårar när vi stötte på motgång efter motgång! Ville blåsa av allting både en och två gånger! Skulle vilja rekommendera alla att ha backuper på allting, men det är orimligt! 

Att min mormor ramlade framstupa och skrubbade sina onda knän. Mycket märkligt att höra 67 pers dra efter andan och sitta knäpptysta tills vi kunde ge tecken att hon var ok! 

Rekommenderar alla att starta planeringen i god tid. Gå igenom allting en gång och planera/köp/delegera. Släpp sedan och lita på att saker ordnar sig! 

• my missis

Vi höll det ganska ekelt, utan för mycket detaljer. Jag tror att det är lättare att få ett bröllop bra om man INTE blandar in för mycket detaljer.
    Nått som jag tror att många inte tänker på är att är man väldigt många så hinner man inte prata med alla, det blir bara hejhej, sen vidare och heja på nästa, och nästa osv.
    Vi var 27 st sammanlagt, och det var med nöd och näppe jag hann med att vara trevlig med alla.
    Sen finns det alltid saker som kan gå fel som ingen kan förutse. men mitt tips är skippa massor med detaljer som kan gå fel och ingen ändå skulle tänka på. Jag menar vem skulle notera om servetter och gardiner har samma färg, tex. Bara ett exempel på en detalj som förmodligen ingen ens skulle se, och då känns det ju ganska onödigt att lägga energi på sånt.
    Och vill du hinna prata med alla gästerna, håll nere antalet! 

Svar på tråden Ni som gift er - det bästa och det sämsta?