• Eva72

Snittar

Några enklare typ av snittar. Vad ska ni ha. Och hur beräknar man antalen? Något som är väldigt snabbt gjort. Vi ska ha skagen toast till förrätt och oxfile med potatisgratäng till varmrätt. Kan man bara ha någon typ av kex och ost eller rom. Vill super gärna ha förslag.

Tack på förhand

• Svar på tråden Snittar
  • Superstarfia

vi ska ha oststänger, ost och pestosnurror och sen nått mer....

Oststängerna vet inte jag hur man gör, de är svärmor som ska göra dem..

ost och pestosnurrorna gör man genom att kavla ut smördeg, ha på pesto och riven ost, skär i smala snurror och in med dem i ugnen.. :)

• OomphGirl

Mina snittfavoriter är tunna skivor baguette med en bit getost och lite honung ringlat över, snabbt gratinerat i ugnen.
    Salta kex med en bit ost och liten klick fikonmarmelad är gott och enkelt. 
    Eller tunnbröd med mjukost och rökt lax (eller annan fyllning) som man sedan rullat ihop och skär i bitar och säkrar med tandpetare.

• mica82

2 coctailtomat-halvor med  grön pesto och mozarella på tandpetare.

• Jenny Malmö

Jag var på ett bröllop där de bjöd på snittar till bubblet innan brudparet kom.

Snittarna var väldigt enkelt gjorda av formfranska (bortskurna kanter, delade i diagonala halvor eller fjärdedelar, minns inte vilket). Två brödskivor ovanpå varandra och skagen-/räksallad alternativt skinksallad mellan.

Väldigt gott och uppskattat, och enkelt så att köket kunde fokusera på maten istället!

• Aleta
    OomphGirl skrev 2010-05-28 14:54:16 följande:
    Mina snittfavoriter är tunna skivor baguette med en bit getost och lite honung ringlat över, snabbt gratinerat i ugnen. Salta kex med en bit ost och liten klick fikonmarmelad är gott och enkelt. Eller tunnbröd med mjukost och rökt lax (eller annan fyllning) som man sedan rullat ihop och skär i bitar och säkrar med tandpetare.
    Är det meningen att getostbaguetterna ska vara varma eller funkar de kalla?
  • OomphGirl

Getostbitarna bör vara ganska varma. de är godast så.. Resten serveras dock kallt

• Stockholmsbruden81

En otroligt god snitt är vitlöksost (roulé någonting heter den jag brukar använda) som blandas med franska örter (på förpackning i frysdisken) och klickas på en bit tunn skivad rostbiff. Rulla ihop och lägg rullen på en bit  av brödet lingongrova. Stick i en tandpetare och toppa med en halv coctailtomat. Lätt att göra många av och kan ligga lite i kylen innan servering vilket kan vara svårt med blöta röror som läggs på kex!

En annan favorit är mjukt tunnbröd som man brer pepparrotsvisp (färdig på tub) på och lägger på tunna skivor av rökt lax. Rulla ihop och skär snittar! Väldigt enkelt och billigt också!

Mitt tredje tips är jordgubbar doppade i vit choklad till bubblet!

• Korallbruden

Vilken bra tråd! Finns det fler bra idér på kalla snittar?

Vår stora dag =3 juli 2010
  • Eva72

Oj vad mycket bra tipps. Jordgubbar till bubblet är ju super gott också. Pepparrotsvisp på tub? aha smidigt. Melon med lite prosciutto kan nog vara lite frächt gott på sommaren också.
    Ang mängden så lyssna jag med en catering firma, dom sa ca 4 snittar per person. Kan väl vara lagom va? Folk är lite små hungriga.

• Tokisen

vi ska ha lax snurror, ostbit med vindruva och melon bitar
    vi räknar 2st per sort/person

• vi är tre

toppen tråd, mer recept tackar =)

• huslycka

Rökt eller gravad lax hackad och blandad med cremefrache eller matlagn yogurt, salt peppar och dill.  Bred över tunnbröd, rulla och skär till små bitar, som rulltårta.  Ofantligt poppulärt

• SofieochJamie

Vi hade danskt rågbröd i små rutor med två olika toppings: fetaoströra med timjan, pepparotsost med en bit gravad lax. Detta kostade ca 300kr för 60 pers och vi fick en del över. Sen gjorde vi även bakade ostkex som vi hittade på någon bröllopsblogg som vi stansade ut ur en deg med små hjärtformar. Supegoda och de kunde man baka i förväg och frysa in.

• Philippine
    SofieochJamie skrev 2010-06-02 11:10:45 följande:
    Sen gjorde vi även bakade ostkex som vi hittade på någon bröllopsblogg som vi stansade ut ur en deg med små hjärtformar. Supegoda och de kunde man baka i förväg och frysa in.
    Har jag också gjort! :) Receptet finns på brollopsplanering.blogg.se .
Svar på tråden Snittar