alkolist
Hej
Jag har en bror som är alkolist,, kan man med att utesluta alkohol på bröllopet för detta??
Hej
Jag har en bror som är alkolist,, kan man med att utesluta alkohol på bröllopet för detta??
Klart du kan utesluta alkohol..
Vi kommer ha en nykter alkoholist, han är dock helt ok med att folk omkring honon dricker..
ok men han är inte nykter alkolist.. svårt..
jag tycker det är självklart att du kan utesluta alkohol utan att behöva skämmas eller berätta varför..
Absolut kan du göra det! Även om man har "fin middag" så är det inget som säger att du måste servera alkohol.
Annars kan man ju tex. tebröllop eller annan typ av mer avslappnat bröllop tidigare på dagen om man vill det. En fördel med att utesluta alkohol är att det blir markant mycket billigare!
Vi hade alkohol fritt bröllop. Körde med Cola, läsk och Amé som brud skål. stå på dig,
Systembolaget har väldigt bra utbud nu på alkoholfria viner, satsa på det så får ni iaf lite festligt ändå.
Jag tycker att du och din blivande ska göra som ni känner. Känner ni att ni vill utesluta alkohol för att ni inte vill ställa till med något eller hur det nu är så absolut. Man kan ju nämna det till gästerna innan om man vill så ingen förväntar sig det. Det är ju rätt normalt att man har alkohol på ett bröllop, då behöver ingen göra någon grej av det på bröllopet. Låter som din bror inte är medveten om att han är alkoholist, annars kunde ni ju tagit ett samtal med honom innan.
Vi har bestämt oss för att utesluta alkohol eftersom han inte är "medveten" om att han är alkolist själv och då kan det blir lite besvärligt. Hoppas inte att folk gästerna det blir kontigt bara, svårt att förvarna en sån sak om man inte skriver det på inbjudningskorten..
Ibland brukar djungeltelegrafen ordna sådan information.
Har du servering på ditt bröllop, så kan man ju erbjuda en viss mängd alkohol, alltså att det hälls upp vin i glasen, sen blir det inte mer.
Vissa har ju så de ställer flaskor på borden o då är det ju vissa som kanske dricker mer.....
Kan du inte prata med din bror??
För mig så skulle det kännas konstigt att inte få ett glas vin till middagen på ett fint bröllop... ska alla andra få lida för att han är alkolist i dina ögon?
Sen vill jag så klart säga att det är ju klart man kan ha alkoholfritt, man gör ju som man själv vlll men ur en gästs ögon tänker nu jag...
Så gästerna skulle alltså "lida" av att inte bli serverade alkohol på ett bröllop när brudens bror är alkoholist? Då ska man nog fundera över sin egna inställning till alkohol... Visst kan man förvänta sig att det serveras t ex min till maten, det är ju det vanligaste. Men lida av det? Knappast... Även om var och en får skämmas för sig själv så tar man ju ansvar för sina närmsta, och man själv kan ju inte njuta av sin dag om man känner att man vill ha koll på någon i sällskapet.
Om han inte är medveten om att han är alkoholist kommer det knappast hjälpa att enbart servera en viss mängd alkohol, det lär han knappast må bättre av och kommer säkert hitta på något sätt att få tag på mer alkohol, kanske ta med sig själv om det är möjligt. Om bröllopet är helt alkoholfritt kommer han antagligen inte lockas av det på samma sätt, och det går inte heller att smyga med att han dricker "lite extra" om ingen annan dricker.
Som någon nämnde kan man ju göra festen lite mindre formell om man vill slippa förklara så mkt. På en tidigare middag är det ju inte alls lika självklart med alkohol till maten.
Vi dricker båda alkohol i vanliga fall men har ändå bestämt oss för att ha ett alkoholfritt bröllop (av massa skäl) så jag tycker inte att det är konstigt att ha det även om ni kanske dricker alkohol annars. Jag vet flera som inte vill ha det just på sitt bröllop. Om din bror dessutom har problem med alkohol är det ju troligt att ni kanske undviker alkohol vid en del andra tillfällen också så då borde ju inte folk tycka att det är konstigt (även om de inte vet anledningen till det). Vill ni inte ha alkohol så ska ni inte ha det, det spelar egentligen ingen roll vad orsaken till det är!
vi har delat upp vår bröllopsdag i 2 delar, delvis på grund av att vi har nära anhöriga som har problem med alkohol.
Först har vi en helt alkoholfri lunch, dit alla är välkomna. Då serverar vi också bröllopstårtan och kaffe.
Sedan har vi en fest på kvällen för våra vuxna kompisar och där kommer alkoholen att flöda. Festen är dessutom barnfri.. på det sättet tycker vi att vi har löst våra problem på bästa sätt. Alla kommer ju bli inbjudna till själva vigseln och lunchen efteråt, dvs alla har fått vara med och fira vårt bröllop ingen behöver känna sig utestängd från det, men sen är det upp till oss vilka som får komma på kvällen...
Är han "omedveten" alkoholist så finns det en risk att han tar med egen sprit också för att han tror att han inte får nog mycket på ert bröllop.. Så servera lite hjälper nog inte. Jag hade nog haft ett alkoholfritt bröllop. Om ni vill detta själva vill säga
KIviks har kanon god cider, varför itne satsa på det?
Eller varför inte Brunnebys Cider om du är i Östergötaland, säg att ni älskar detta och därför ni valde det.
Jag ser det som en bra chans att visa honom vart jag står. Ju ensammare en alkoholist är ju snabbare slår han i botten. Och tyvärr är det just dit de måste innan de kan vakna upp och ta tag i sitt problem.
Men jag förstår om man inte vill vara lika drastisk, men jag skulle inte utesluta alkohol om jag inte själv kände att det känns okej, för min egen skull.