• Serenade

Vad servera till brudskålen?

Direkt efter vårt bröllop åker alla gäster till festlokalen och när vi sedan anländer ska det skålas i champagne. Jag funderar över om man ska ha något tilltugg till, känner att det kanske egentligen inte behövs. Jag vill inte servera chips/salta pinnar/ostbågar eller liknande och det får heller inte vara något för matig då vi efter skålen ska sätta oss ned och äta förrätt.
    Vad tycker ni? Och har ni några tips på något bra tilltugg?

• Svar på tråden Vad servera till brudskålen?
  • Aleta

Det behövs nog inget om det inte är någon lång stund ni har tänkt er.

Ibland får man ju vänta i en timme eller mer på att brudparet fotograferas och då är det bra med tilltugg.

Själva hade vi bara 20 minuter ungefär. Det fanns jättefina chokladpinnar, men dem glömde vi bort att ta fram och det var ingen som saknade dem, inte ens vi!

• Påfågeln

brödpinnar finns i alla olika variationer...

brieost
    kex
    tapenad (jättegott på saltade kex)
    snittar (finns jättebra enkla recept på nätet)
    minipizzor (snittaktigt)
    exotisk frukt

Det här är ganska enkla saker som är lätta att göra och det finfina med det är att du också kan göra oändligt många variationer! Till exempel tapenadsnurror eller något liknande!

Lycka till!

• minimis

Vi funderar på att ha enkla snittar, mest så folk har nåt att knapra på. Också kommer min syster att ordna ett liten tipspromenad, typ runt huset, med frågot om oss, för att fördriva tiden medan vi fotograferas.

• SaNdRiX 2010

Vi ska ha små krustader med räkfyllning.

• Innie

Vi har norpat ett helt fantastiskt recept från en bröllopsbloggare som jag verkligen kan rekommendera. Ost- och basilikahjärtan kallas de, och bakas plättlätt med västerbottenost och basilika som smaksättare. Passar gudomligt till det bubbel vi valt och är superenkelt att baka och frysa. Vi har redan ätit upp vår provomgång på 80 hjärtan som vi bakade för ett par veckor sedan ...

Receptet finns på min bröllopsblogg, här 4september2010.blogspot.com/2010/05/ost-och-basilikahjartan.html

• Nordiskbrud

Vi hade små snittar till brudskålen.  Gästerna fick vänta en stund medans de samlades och vi anlände en stund senare än alla andra. Sen minglar man ju en stund innan man sätter sig så det är gott att ha något att äta på (alla brukar vara rätt hungriga också, av någon anledning verkar många äta lite innan ett bröllop ).

• OomphGirl

Mmm jag älskar drinktilltugg.. Har n något speciellt tema på maten ni serverar, lagar ni mat själva eller har ni catering?

Enkelt men oslagbart är -

Tunn skiva baugette med en big getost med lite honung ringlad över som gratinerats i ugnen

Salta kex med en klick skagen/räk röra

(vintertid) pepparkaka med grönmögelost på

Tunnbrödsrullar med valrfri fyllning (mjukost och rökt lax är en klassiker) som sedan skivas upp och "säkras" med tandpetare..

Eller om du vill ha något sötare? Macaroons i vackra pastellfärger kanske. 

• Plutten2010

Serenade skrev 2010-05-26 14:56:39 följande:
    Direkt efter vårt bröllop åker alla gäster till festlokalen och när vi sedan anländer ska det skålas i champagne. Jag funderar över om man ska ha något tilltugg till, känner att det kanske egentligen inte behövs. Jag vill inte servera chips/salta pinnar/ostbågar eller liknande och det får heller inte vara något för matig då vi efter skålen ska sätta oss ned och äta förrätt.Vad tycker ni? Och har ni några tips på något bra tilltugg?

Varför inte ha jordgubbar (eller liknande) som tilltugg?? Det är väl lagom utan att vara för matigt..

• Sebastiána

Vi kommer nog inte att ha något tilltugg eftersom det inte blir något direkt mingel utanför festlokalen. Alla får var sitt glas med dricka, alla skålar och sedan går vi väl in. Men det är ju lång tid kvar så vi hinner säkert ändra oss många gånger. Ett tag var vi inne på sushi, men då måste det bli makirullar och utan soja (för att inte gästerna ska riskera att smutsa ner sig redan innan middagen). Getost på en bit baguette låter supersmarrigt.

• OomphGirl

Tack. Getost på baguette är verkligen gott. Kan rekommendera det till "fredagsmyset" lol. 

• Stockholmsbruden81

Jordgubbar doppade i vit choklad!

• KatjaB

skivor av bröd, tex baguette, med en creme av blåmögelost och philadelfiaost. toppa med en skiva färsk fikon. jättegott är det

Svar på tråden Vad servera till brudskålen?