Vad ha på sig ? Ingen dresscode....
Vi är bjudna på bröllop i sommar och det står ingen klädsel på inbjudan....Vad skulle ni ha på er ? Jag frågade den blivande bruden men fick inget direkt svar.
Vi är bjudna på bröllop i sommar och det står ingen klädsel på inbjudan....Vad skulle ni ha på er ? Jag frågade den blivande bruden men fick inget direkt svar.
Som jag skrev i en annan tråd så föredrar jag någon av de etablerade koder som finns, det är skitjobbigt att komma på vad man ska ha på sig. Om man får inbjudan med koden "Fest" eller "Vårdad klädsel" så är det jättesvårt att veta hur andra tolkar den koden. Kommer jag inte klä mig tillräckligt fint? Eller kommer jag kanske vara FÖR uppklädd.
Koderna finns till för att underlätta för gästerna! Man tror att man underlättar genom att hitta på en egen kod för att gästerna inte ska känna sig tvingade att ha på sig något men det blir bara svårare! Då är det bättre att välja den "lägsta" klädkoden Kavaj, det tvingar ingen att köpa nån dyr ny klänning.
Till EmmaHenke skulle jag säga: Om inte bruden riktigt har kunnat ge dig ett svar så är det ju inte frack som är aktuellt i alla fall, och då har de säkert valt koden för att försöka vara snäll mot gästerna (vilket får motsatt effekt)
Jag ska på ett likadant bröllop i sommar, och har valt en enkel fin sommarklänning. Det tror jag funkar bra!
Jag skulle ha valt någon väldigt enkel sommarklänning, inte för flådigt, men ändå en klänning, det kan väl inte bli fel? Risken är ju att bruden själv inte är så uppklädd och då blir det pinsamt om du själv kommer uppklädd till tänderna ju:)
Bra skrivet! :)
Om man känner sig osäker på hur etikettgurun ;) ställer sig i denna frågan; läs Ribbings frågespalt i DN noggrant.
Vi2alltid! Precis vad jag tänkte!
Dom finns där för att underlätta så vi slipper sådana här funderingar!
Jag håller i princip med om att man ska hålla sig till klädkoderna....men vi hade en inbjudan på rim där all information fanns med och jag tyckte att det störde helhetsintrycket att klämma dit klädkod längst ner
Skulle vi haft många gäster hade vi självklart haft med det men eftersom vi bara bjöd föräldrar och syskon tyckte jag att att det var onödigt. Vi blev sen tvingade att bjuda in några släktingar också och då fanns ju ingen kod med till dom heller så jag oroar mig för vad dom kommer att ha på sig. Men man hoppas ju att sun t förnuft säger dom att kavaj är passande jag skulle då aldrig gå på nåns bröllop i shorts.....
Vi var bjudna på ett enkelt bröllop med egen medhavd picknick.. ingen klädkod stod det i inbjudan.. och gissa, han hade frack!! Ja och hon en vacker långklänning..
Min sambo tog kilten :)
Visst ställer dessa koder till problem.. jag har hört sååå mycket nu när vi ska gifta oss.
Men hur kan folk egentligen tycka att det är jobbigt att klä upp sig?
Vi har skrivit "sommarfin" för att många av våra vänner vill inte klä upp sig.. däremot så har jag också massor av vänner som kommer att klä upp sig.. ja det är delat..
Jag vill att alla ska känna sig fina, det är huvudsaken :)
Jag förstår tanken. Dock skulle jag känna mej dum om jag kom på ett bröllop och inser att många är mycket mer uppklädda än vad jag är eller tvärt om för den delen om det i stort sett bara var jag som var uppklädd. Båda dessa situationer kan vara ganska pinsamt för folk, vilket ju är själva anledningen till att det finns vedertagna klädkoder. Skall jag se till hur jag sälv känner mig och vad jag hört av mina vänner så känner man sig inte så fin i dom lägena. (Finns dock säkert personer som inte bryr sig också)
Alla får göra som dom själva vill så klart men ett bröllop utan klädkod ställer iallafall för mig till med mycket mer klädbekymmer än ett bröllop med riktig klädkod.
Sommar fin tycker jag.
Jag hade tagit något som följer klädkoden Kavaj. En knälång sommarklänning, men inte min finaste,
F.ö. håller jag också med Vi2alltid. Bröllop kräver kladkod. Däremot kan jag tycka att det är överpretansiöst om man bjuder till en middag där alla känner varandra. Då vet man vad som gäller sen tidigare.
Vi kommer inte ha någon klädkod. Jag förutsätter att alla klär sig så dom känner sig fina. Endel tycker om att klä upp sig och en del vill ha enklare. Jag vill ha gäster som har på sig kläder dom trivs i!