• EmmaHenke

Vad ha på sig ? Ingen dresscode....

Vi är bjudna på bröllop i sommar och det står ingen klädsel på inbjudan....Vad skulle ni ha på er ? Jag frågade den blivande bruden men fick inget direkt svar.

• Svar på tråden Vad ha på sig ? Ingen dresscode....
  • Korallbruden

Om dom inte skriver någon klädkod så skulle jag plocka fram långklänningarna ur garderoben och maken skulle ta på sig fracken ... Vilket läge att få använda dem

Vår stora dag =3 juli 2010
  • Sebastiána

Enligt etiketten innebär det frack om inget annat anges, men jag gissar att det snarare är fråga om "valfritt" här. Jag har själv blivit bjuden till ett bröllop där det inte stod något i inbjudan och när jag ringde för att fråga möttes jag av en förvånad brud som utbrast "du får ha vad du vill". Jaha... och så klädde jag mig för fint igen (många gäster hade jeans och jag kom i en vanlig finklänning).

Fråga bruden igen, men jag antar att de tycker att man får välja själv.

• bobods

Som korallbruden skriver så är ju traditionen att det är frack som gäller när det inte står klädkod... Men allvarligt talat, hur många har en frack i garderoben? Kanske korallbruden var ironisk

Nä vi hade nog kört på kostym och en finare knälång klänning, något bekvämt men fint!

• Korallbruden
    bobods skrev 2010-05-25 10:01:46 följande:
    Som korallbruden skriver så är ju traditionen att det är frack som gäller när det inte står klädkod... Men allvarligt talat, hur många har en frack i garderoben? Kanske korallbruden var ironisk Nä vi hade nog kört på kostym och en finare knälång klänning, något bekvämt men fint!
    Det stämmer Ibland är det kul att få klä upp sig och finns grejerna hemma så varför inte använda dem om man får en möjlighet... 
    Vår stora dag =3 juli 2010
  • mattiasFästmö

Vi har inte heller skrivit någon klädkod därför att alla kanske inte har alla kläder och det skulle kännas dumt att folk tvingas köpa nya kläder när bröllopet iallafall kommer kosta för dom med boende och resa och dylikt. Men självklart förväntar vi oss att folk kommer finklädda och inte i mjukisbyxor direkt, så vad du vill är väl att ta i

• SandraMT

Vi kommer ha fest som klädkod. :) Då kan man ju klä sig hur man vill. :)

• pyrro

Vi skrev ingen klädkod då vi bara bjudit närmaste familjen och jag utgick från att alla skulle fatta att det var Kavaj som gällde.....ångrar mig nu då jag under planeringen insett att folk inte alls verkar ha det sunda förnuft och uppfostran som jag trodde.  Jag blir väldigt besviken om nån dyker upp i tröja istället för kavaj men vad ska man göra...

• bröllop 101009

Usch vad jobbigt det är när det kommer inbjudan utan klädkod!

Jag förstår ert problem som gäster. Men det verkar ju som att de flesta brudpar motiverar en utebliven klädkod med att de faktiskt inte bryr sig överhuvudtaget vad gästerna har på sig. Så frack eller bermudashorts, ta det som ni känner er bekväma i.

Jag skulle tro att de flesta gäster ändå hamnar runt kavaj när det inte finns någon uttalad klädkod.

• Vickymb

Jag älskar att klä upp mig så jag skulle ta tillfälle i akt kan jag lova...=)

• lillabjörn

Till alla er som ej anger klädkod; det ställer bara till problem! Mycket bättre att vara övertydlig. Tänk på att det underlättar för gästerna.

Svar på tråden Vad ha på sig ? Ingen dresscode....