• Elden

Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!

Ooooops, har lyckats bli gravid (vilket jag är överlycklig för) just innan vigseln. Vill helst inte att någon ska veta under bröllopet, vill berätta först någon vecka efter (då vecka 12 är passerad). Inte så lätt att låtsatsdricka då man har alla blickar riktade mot sig... Några tips?

• Svar på tråden Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!
  • Superstarfia

Tokstolla skrev 2010-05-25 09:30:21 följande:
    Jag ber så mkt om ursäkt. Man läser på tok för slarvigt ibland *pinsamt*Jag kan berätta om min erfarenhet av svininfluensavaccinet. Efter mkt om och men bestämde jag mig för att OK- Jag vaccinerar mig. Det slutade med att jag hade över 40graders feber vilket i mitt fall leder till hallucinationer. När kl var 5 gick jag ut med kopplet en sväng runt huset. Jag märkte inte att hunden inte var med förrens jag öppnade dörren och såg att han fortfarande var inomhus! Ca 24 timmar tog det innan jag blev bra igen. Usch, det kunde verkligen gått illa. Iaf, så berättade läkaren och BM att om jag nu hade blivit sjuk av den riktiga influensan hade jag antagligen blivit allvarligt sjuk. SÅ, nu i efterhand är jag glad att jag tog det beslutet. Min lille krabat som nu är 6 månader ser ut att må bra och jag tror inte att han tog skada av det men visst, jag kan inte veta...Det hela handlar väl om att väga riskerna. Jag hade nog faktiskt tagit ett vaccin nu. Ursäkta TS för off topic!

Fast alla vaccin är inte likadana, svinisvaccinet är väl ett levande vaccin? medans vad jag hört är vaccinet mot HepA inte det.. men jag får helt enkelt fråga vaccinationsläkaren..

Nä lämnar jag tillbaka den kapade tråden till TS.. ;)

• Skuggan

Superstarfia skrev 2010-05-25 09:06:12 följande:
      Det är först i veckan 12-13 som barnet börjar ta näring från mamma, innan det från gulkroppen.. så enligt de läkare och forskare jag samtalat med om detta så ÄR det inget som rent vetenskapligt kan skada ett embryo vilket det är fram till veckan 12-13...Men att inget läkemedel ska blandas med alkohol är i många fall en myt...

Är du säker på det? Jag har som för mig att moderkakan börjar överföra näring redan omkring v 9 men att den tagit över helt först kring v. 12. Fast, det var länge sen jag var gravid så mitt minne kan ha svikit mig.

Angående illamående som också nämndes så är det ju bara att hantera om det kommer. En del mår inte illa alls, andra kräks som grisar till barnet kommer.

Jag fick mitt illamående kring v. 6 förra gången och det var jobbigt till omkring v. 14-15, och det är nog ganska vanliga intervall även om veckorna kan variera både när det börjar och när det slutar.

• Elden

kikel skrev 2010-05-24 16:31:44 följande:
    Måste bara fråga kände du av något innan du fick ett plus??

Hej kikel! Jag blev lite extra öm i brösten så det gjorde lite ont när jag låg på mage och när jag var ute och sprang men i övrigt var (är!) allt precis som vanligt. Än så länge inte något illamående så långt ögat når men någon här i tråden skrev att hennes illamående börjat just runt vecka 6...

Några av er i tråden har nämnt vaccin. Vi åker till Bali direkt efter bröllopet. Jag har hittills bara tagit en tvinrix-spruta, kanske måste vara extra noga när jag tar nästa...?

Ps. Stort TACK för alla gratulationer - vad snälla ni är!

• Moi mokulat

Jag sa när jag väntade min son vid nyår jul att jag åkt på urinväggs infektion och åt pencelin. Alla gick på det hihi

• Lantlolla

Eleonor2010 skrev 2010-05-25 08:41:36 följande:
    Lantlolla; jag ber så hemsk mycket om ursäkt om jag uttalade mig på ngt negativt sätt. Tycker du ska läsa vad det står innan du uttalar dig eftersom det från min sida endast var en fråga inget illa menat. Så än en gång, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte är lika allsvetande som du.

Jag är ledsen om jag sårade dig, det var inte alls min mening. {#lang_emotions_embarassed} Jag är sjuksköterska sedan 1984, flerbarnsmor och lite har jag väl lärt mig.

Läkemedel ska inte blandas med alkohol, det är ingen myt utan sanning. En så "oskyldig" värktablett som Dexofen kan ge andningsstillestånd om man blandar med alkohol. I andra fall slås läkemedlets effekt ut av alkohol. De få dagar en normalfrisk person äter läkemedel kan det knappast vara en alltför stor uppoffring att undvika alkohol.

Under den gågna vintern fördes det i DN en debatt mellan olika mödravårdsläkare om vådan av små mängder alkohol under graviditeten. Här finns olika uppfattningar men rekomendationen om total alkoholavhållsamhet vid graviditet gäller ännu - man är rädd att om man häver nolltoleransen så blir det fler som dricker "för mycket" under graviditeten och visst, bäst är att avstå. intresserade kan söka på DN, deras vetenskapsjournalist Karin Bojs skriver bra.

Om bruden i detta fall tar ett ½ glas vin, smuttar vid skålar, så blir det mindre tydligt för omgivningen att hon de facto avstår, speciellt om hon i vanliga fall är begiven på vin....vin är gott {#lang_emotions_smile}

Jag är inte allvetande. Det är väl ingen. Jag är inte så lättstött heller. Dock, min mening var inte att "tvåla till dig" och om jag sårat dig ber jag om ursäkt.

Godnatt.

Tokstolla skrev 2010-05-25 08:57:07 följande:
    Du "prompar hårt" på att ingen medicin ska blandas med alkohol (det är bara man själv som tar skada då) men har inget emot att ta ett 1/2 glas alkohol som möjligtvis skulle kunna ge bestående men för ett barn? Jag försöker verkligen inte starta en diskussion nu, utan undrade mest om du verkligen tror att barnet i ens mage inte kommer att ta skada av 1/2 glas vin. Alltså om du är 100% säker att barnet inte tar skada.

Jag hoppas att mitt inlägg ovan kan ge en del svar på dina undringar. Jag vet inte säkert om "prompar" innebär att man propagerar....hoppas jag förstod rätt.

100% vet man aldrig om barnet inte tar skada, det finns miljögifter, dieselavgaser, läkemedel, droger och sådant som vi inte har en aning om. Just nu är väl tillsatser i maten och AZO-färger ofta på tapeten. Läs gärna artiklarna i DN, de var intressanta och finns tillgängliga på nätet.

Godnatt och sov så gott! {#lang_emotions_sunny}

• Superstarfia

Elden skrev 2010-05-27 21:43:54 följande:
      Hej kikel! Jag blev lite extra öm i brösten så det gjorde lite ont när jag låg på mage och när jag var ute och sprang men i övrigt var (är!) allt precis som vanligt. Än så länge inte något illamående så långt ögat når men någon här i tråden skrev att hennes illamående börjat just runt vecka 6... Några av er i tråden har nämnt vaccin. Vi åker till Bali direkt efter bröllopet. Jag har hittills bara tagit en tvinrix-spruta, kanske måste vara extra noga när jag tar nästa...?Ps. Stort TACK för alla gratulationer - vad snälla ni är!

Vi åker också till bali.. :) vad jag vet så ska man undvika vaccin så gott de går de första 3 månaderna. men just hep A&B ska inte vara nån fara.. men fråga på vaccinationbyrån du går till..:)

• shakynose

Jag tror absolut att serveringspersonalen kan lösa det så att det inte syns att du dricker alkoholfritt!

Själv skulle jag aldrig ta risken att dricka oavsett om alkoholen påverkar embryot direkt. Jag mår själv inte bra av det (att t.ex. träna dagen efter man druckit bara ett glas vin känns mycket tyngre än annars) och en graviditet är ju en påfrestning för kroppen i sig själv. Det bästa måste ju ändå vara att ta hand om sin kropp på allra bästa sätt!

• lillalyckan
    Elden skrev 2010-05-24 16:17:36 följande:
    Ooooops, har lyckats bli gravid (vilket jag är överlycklig för) just innan vigseln. Vill helst inte att någon ska veta under bröllopet, vill berätta först någon vecka efter (då vecka 12 är passerad). Inte så lätt att låtsatsdricka då man har alla blickar riktade mot sig... Några tips?
    Kan inte ni som brudpar ha egna flaskor? Med egna etiketter där det står ex Bruden på en och Brudgumen på en annan så är det ingen som nånsin kommer att veta vad det är i ditt glas?
  • Biscuit

Min brors fru var gravid när de gifte sig, alla i serveringspersonalen höll i två flaskor var när de serverade vin. När de serverade henne bytte de bara flaska, väldigt diskret, jag tror nog ingen la märke till det.

Stort lycka till och grattis!!

• mittid

Näring från gulkroppen ja.... men jag undrar om inte blodcirkulationen med syretillförseln till barnet från mamman finns med från början? I Blodet transporteras alkohol och medicin... Hmmm... Ja, inte vet ja, men det kan vara värt att ta reda på iaf.

• nennesjuttioåtta
    mittid skrev 2010-06-18 13:31:36 följande:
    Näring från gulkroppen ja.... men jag undrar om inte blodcirkulationen med syretillförseln till barnet från mamman finns med från början? I Blodet transporteras alkohol och medicin... Hmmm... Ja, inte vet ja, men det kan vara värt att ta reda på iaf.
    fast blodet kommer ju via navelsträngen från moderkakan, och om den inte är inkopplad då så finns det ju ingen ... koppling. Eller?!?
  • BrudIda

Det finns väl ingen som går på den gamla lögnen om att man går på penicillin?
    Och dessutom....vad ska du göra? Plinga i glaset innan middagen och säga: Jag dricker ingen alkohol för jag äter penicillin. Naturligt och bra.

De som ser att du inte dricker kommer förstås att undra även om de inte frågar.

Det enklaste är nog att smutta på ett vinglas, ingen kommer att märka att det inte minskar så mycket. Några smuttar vin skadar knappast barnet.

Grattis förresten!

• tallkrogen

Hur serveras er dryck? Karaffer eller flaskor? Det är ju bara att hälla upp alkoholfria varianter i en karaff som är närmast dig och råkar någon ta av ditt så gör det ju inget ;)

• Toscapäron

Elden! Hur gick det?!

Jag gifter mig om fyra veckor och har just plussat.... samma problematik..

Svar på tråden Gravid...fyra veckor innan bröllopet!!!