• hinnipinni1

Gammaldagsa rosor?

Jag ska gifta mig den 4:e september och skulle allra helst vilja ha enbart pioner i min brudbukett men det är ju tyvärr inte säsong för dem då. 

Skulle därför vilja ha ljusrosa rosor istället som är pionliknande. Är det någon som känner till någon fin ros som liknar pionen? Ingen toppig ros utan större och bolligare så att säga.

• Svar på tråden Gammaldagsa rosor?
  • fromheretoeternity

Jag har frågat passionsblomman om det tidigare! Hon är superduktig och brukar svara på alla blivande brudars förtvivlade frågor

• hinnipinni1

Vi får hoppas att hon svarar på detta också. Det vore ju helt fantastiskt vilket lättnad det skulle bli. Tack för omtanken.

• passionsblomman

Det finns mängder av rosor och former på dem också. Du ska ha tag i en sort som slår ut runt och som är både stor och tät. Det är dessutom viktigt att floristen tar hem dem i god tid och ställer dem för utslagning så de inte är så knoppiga som de annars är.
    En sort jag tänker på är Sweet Avalanche, den har jag själv använt ihop med Dahlior när bruden ville ha Pionkänsla. Jag har för mig att jag har bild på den i mitt galleri, (eller om det var den vita systern som heter endast Avalanche...)

Du kan också höra med din florist om hennes leverantörer möjligen kan få tag i David Austin-rosor eller likande, det är de som ser så där "gammeldagsa" ut. Jag vet ärligt talat inte hur vanliga de är som snitt i Sverige, men fråga för det kan mycket vl vara så att det går att specialbeställa.

• hinnipinni1

Tack snälla för ditt svar. Jag ska ta och prata med floristen. Men enligt henne kunde hon få hem nästan vad som helst. Men nu har jag några namn som jag kan föreslå, superbra blir bara så glad.

Svar på tråden Gammaldagsa rosor?