• sissi1985

    Frågor om att plugga till sjuksköterska!?

    Hejsan!

    Jag har sedan en tid börjat tröttna på mitt jobb, eller snarare känner att jag behöver mer utmaning... och fick tanken att man kanske skulle ta och söka och se om man kommer in på sjuksköterskeutbildningen...
    Men har funderingar....

    - Hur svårt är det ?
    - Är mycket av undervisningen och kurserna på engelska? ( Då jag har svårt för engelska är det min största skräck ;)
    - Är det mycket grupparbeten, redovisningar eller är det mest tentor som testar ens kunskaper?

    Skriv gärna några rader om du har erfarenhet av att plugga till SSK, om vad du tycker och tänker kring utbildningen!

    Tack på förhand// Sissi

  • Svar på tråden Frågor om att plugga till sjuksköterska!?
  • Innie

    Hej Sissi!


    Vad roligt att du funderar på att plugga till syrra! Jag läste de fyra första terminerna (av sex) på utbildningen, men har sedan ett år tillbaka valt att istället satsa på en teoretisk utbildning och läser nu psykologi :) Jag tänkte ändå att jag ska försöka besvara dina frågor!


    "Hur svårt är det?"
    Menar du hur svårt det är att komma in på utbildningen eller att gå själva utbildningen? Oavsett vilket, egentligen, så skiljer det sej mycket åt mellan de olika högskolorna och universiteten. Jag pluggade mitt första år vid Linköpings Universitet och flyttade sedan till Lund och läste mitt andra år där. När jag jämför mina studier med vänner som pluggat på andra ställen kan skillnaderna vara stora, så jag rekommenderar verkligen att du läser på skolornas hemsidor. I Malmö är nästan halva utbildningen praktik, i Linköping ungefär en fjärdedel. I Linköping har man mycket fokus på biomedicin (alltså fysiologi och anatomi) medan exempelvis Kalmar har mycket större fokus på omvårdnadsvetenskap som är sjuksköterskans huvudområde. Jag upplevde aldrig studierna som speciellt svåra, men jag har å andra sidan ofta ganska lätt för mej i skolan. Om du känner dej osäker och har valmöjlighet, skulle jag nog faktiskt rekommendera en mindre högskola där det ofta finns andra möjligheter. I de klasser jag gått har vi varit mellan 85 och 115 studenter - det blir inte särskilt personligt. En vän som pluggade i Halmstad hade bara ett tjugotal kursare, vilket självklart ger en annan intimitet och sammanhållning.


    När det gäller engelskan så är det samma sak här - det varierar mellan skolorna. Dock har jag inte hört talas om någon utbildning där undervisningsspråket varit något annat än svenska. Vi hade några få böcker på engelska i Linköping, här i Lund kan jag inte minnas att någon var på engelska. Dock måste man ju fortfarande kunna hantera den till exempelvis C-uppsatsen/kandidatuppsatsen som även inkluderar läsning av vetenskapliga artiklar o dyl. Men om det är till nån tröst så är min bästa vän (och tärna!!) gravt dyslektisk och fick bara med nöd och näppe godkänt i engelska på gymnasiet. Hon är färdig syrra till julen - hon har kämpat som en gnu, men klarat det galant och inte kört på en enda tenta. Är du bara motiverad så kommer du garanterat att fixa det!


    Och så din sista fråga, om tentaformer. Börjar kännas trist och tjatigt - men det är beroende på skola ;) Salstentor är nog ganska vanligt fortfarande på de flesta utbildningsorter, men alternativa former förekommer. Läser du tex i Linköping arbetar man ju med en mycket speciell pedagogik, PBL (Problembaserat lärande), där man hela utbildningen tillhör en "basgrupp" om tio studenter. Där är det mer interaktivt grupparbete än i tex. Lund där arbete och examination är mer individuellt. Men den slutgiltiga kursexaminationen måste ju mer eller mindre vara individuell, antingen som sals- eller hemtenta, för att möjliggöra individuell betygssättning.


    Fråga gärna mer om jag var oklar i nåt eller om du kommer på fler funderingar och lycka till!


    / Innie


     

  • sissi1985

    Tusen tack för ditt svar Lnnie!
    Tyvärr så kommer jag nog att försöka komma in i GBG alternativ Borås om det nu blir aktuellt att söka... då jag bor i GBG, och på såvis blir smidigare då jag har min sambo och bostad här... Men den som lever får se!

    Ang c-uppsatsen menar du att uppsatsen skall skrivas på engelska eller är det "bara" det vetenskapliga artiklarna som är på engelska?

    Är grymt imponerad av människor med som är dyslektiska som kämpar och kämpar! Alla guldstjärnor till dom!

    Oj det var modigt av dig att sluta ssk utbildningen efter 4 terminer, men spännande med dina psykologi studier!!! Härligt med folk som vet vad dom vill och följer viljan!!!

    Och ett stort Grattis till det blivande bröllopet, när går det av stapelen?

  • MiLo Paris

    Hej!
    Jag är själv sjuksköterska sedan ett par år tillbaka och jag rekommenderar det varmt! världens bästa yrke på många sätt och det finns oändligt många olika val man kan göra så att man verkligen får arbeta med vad han vill.

    Studierna är lagom svåra tyckte jag. Jag behövde aldrig plugga så mycket att jag inte hann med annats, kanske förutom ett par dagar innan tenta, men det var lagom arbetsbelastning. Jag gick i Malmö men jag tror att det är ungefär detsamma överallt.
    Kurserna avslutas på olika sätt, ibland tentor, ibland inlämningsuppgifter och ibland grupparbeten.


     


    Knappt någon föreläsning är på Engelska. Vissa böcker är på eng, men inte heller många sådana faktiskt, så oroa dig inte för det!


     


    Lycka till! Jag ska själv tillbaka till skolbänken i höst, ska nu påbörja min vidareutbildning till Barnmorska!


    Mvh Louise

  • Mizfis och LillRolf

    Hej!


    Jag läste till sjuksköterska i Göteborg så jag kan kanske ge dig lite mer specifik information om just GU. 


    Svårt? Mja, det beror på hur "pluggig" du är och hur lätt du har för att lära dig saker.


    Första året handlar mycket om biomedicin, jag la ner många timmar på "Studietorget" (del av biblioteket där de har all referenslitteratur) för att plugga anatomi, fysiologi och mikrobiologi. Det är också en hel del omvårdnadsteorier och omvårdnadsteoretiker (Katie Eriksson är ju rätt söndertjatad vid det här laget) under det första året. Detta för att man ska lära sig vilken grund sjuksköterskeyrket ligger på. Ingår också praktiska metoder. 


    Andra året handlar mycket om sjukdomslära och omvårdnad, d.v.s. vad du faktiskt gör när någon uppvisar vissa symptom och vad dessa symptom kan betyda. Praktikperioderna kommer igång ordentligt nu. 


    Sista året handlar om att lära sig vara en ledare på arbetsplatsen samt vetenskaplig teori och metod (förberedelse för c-uppsatsen).  I termin 6 har man dels c-uppsats och sen har man slutpraktik. Under tiden man skriver c-uppsats har man också GUA/KUF som är en tvärvetenskaplig praktik. Jag var på GUA (Göteborgs UtbildningsAvdelning) i två veckor. Det är en rehab-avdelning. Där jobbar man i team med sjukgymnaststudenter, dietiststudenter och arbetsterapeutstudenter. Givande men kanske lite långsamt om man är van vid högt tempo från sina tidigare praktiker. {#lang_emotions_smile}


    Man har praktik inom somatisk vård (medicin och kirurgi), geriatrisk vård (äldre människor) och psykiatri. Dessutom har man fältstudiedagar och då kan man hamna lite varsomhelst. Finns även valbara praktiska kurser, t.ex. barnsjukvård och hemsjukvård. 


    Jag började läsa på GU 2007 och vi var den sista "kullen" på det gamla programmet. Jag upplevde att vi blev lite nonchalerade p.g.a. detta, vi fick t.ex. inte göra några utvärderingar av kurserna eftersom kursen "ändå inte skulle gå mer". De har ändrat kursupplägget, men inte så jättemycket. De har integrerat fler kurser i varandra nu och dessutom kör de ibland två fem-veckorskurser (5 veckor = 7,5 poäng) samtidigt vilket vi inte gjorde på det gamla programmet. En del negativt kritik från de som går det nya programmet har varit att det är svårt att separera vad som tillhör vilken kurs när man läser två samtidigt. 


    En del böcker ar på engelska (mest anatomi- och fysiologi) och artiklarna till c-uppsatsen är oftast på engelska. Det brukar finnas motsvarande böcker på svenska. Hade vi haft utbytesstudenter i klassen hade föreläsningarna troligtvis varit på engelska, men vi hade inga utbytesstudenter.  


    Första året var det mycket tentor för det är mest "plugga in"-kunskap då. Mer redovisningar och examinationsseminarier de efterföljande terminerna. 


    Sista terminen har man en megatenta som verkar skrämmande men som faktiskt är rätt rolig. Den ingår i NKSE, Nationell Klinisk SlutExamination. Det är två patientfall som man får frågor på och man måste tänka sig in i olika "sjuksköterskeroller". (Ibland ska man tänka som en ssk på en vårdcentral, ibland som en ssk på en kir.avd.) Vi var första "kullen" som gjorde denna tentan och den är troligtvis obligatorisk nu. Det ingår också en praktisk examination i NKSE, men den behövde inte vi göra då den fortfarande var på experiment-stadiet i Gbg. NKSE är bra, för då vet man att man är på samma nivå när det gäller kunskaper som alla andra universitet/högskolor som är med i NKSE (vilket är i princip alla).  


     


    Jag hoppas att den här informationen hjälper dig lite. Om du har fler frågor får du gärna lämna ett meddelande i min gästbok. {#lang_emotions_smile}


     

  • Innie
    sissi1985 skrev 2010-05-20 09:44:34 följande:
    Ang c-uppsatsen menar du att uppsatsen skall skrivas på engelska eller är det "bara" det vetenskapliga artiklarna som är på engelska?
    Nej, nej, C-uppsatsen behöver inte skrivas på engelska (det vågar jag nog nästan lova dej att ingen SSK-skola i Sverige kräver), utan det är "bara" de vetenskapliga artiklarna som är på engelska. 

    Ska du välja mellan Göteborg och Borås så skulle jag nog faktiskt rekommendera Borås. De fick bättre betyg i högskoleverkets senaste utvärdering, även om även Göteborg blev godkända :)


    Tack för lyckönskningar, det är helt fantastiskt! Vi gifter oss den 4 september i Lunds Domkyrka, det känns smått surrealistiskt att det inte ens är fyra månader kvar :O

  • Innie

    Haha, nu såg jag mizfis och LillRolfs svar (vi måste skrivit samtidigt) och såg att utbildningen gjordes om 2007, troligtvis som respons på högskoleverkets kritik samma år. Då drar jag tillbaka de raderna ;)


     


    (Och NKSE - mina gamla kursare i Linköping var inte glada när den examinationen lades till i efterhand. Dvs när vi sökte till utbildningen var den inte obligatorisk men nu, när det går termin 6, var de plötsligt tvugna att göra den för att få sin examen. Jag håller verkligen med om att det är en bra grej, men trist när utbildningen förändras under tiden man går den ...)

  • Mizfis och LillRolf

    Innie: Ja, om-organisationen av utbildningen var troligtvis ett svar på det "dåliga" omdömet. Jag kan dock inte avgöra om det blivit bättre eller ej, då de som gick det "nya" som jag pratade med var sjukt missnöjda med allting, men å andra sidan var de ju första "kullen". Tror att det har blivit mycket bättre nu när det "kört igenom" hela programmet en gång. 


    Ja, NKSE blev en överraskning för oss också, vi fick väldigt lite information och det ledde faktiskt till krismöte med utbildningsansvarig och kårrepresentant. Fanns en hel del "kverulanter" i min klass som alltid skulle klaga på allt och det var mest de som klagade. Jag kan tycka att de borde informerat oss sfsm, d.v.s. i maj -09 när de tog beslutet att införa NKSE, men vi fick reda på det i slutet av augusti. De gav oss iaf tre informationstillfällen till, samt erbjöd oss "gamla" pat.fall att öva på samt genomgångar av desamma. Nya ssk-programmet är redan inriktat på att jobba på detta sätta med pat.fall vilket det gamla inte var, tror att det var därför det blev sånt ramaskri. 

  • Joseph

    Hej!

    Jag tänkte att plugga ssk utbildning sedan jag var liten, jag vill verkligen bli ssk men problemet är jag är inte så bra på svenska men däremot är ganska bra på engelska.

    Jag studerade på folkhögskola och fick grundläggande behörighet, och särskilt behörighet matte 2 också, men NK 2 kommer jag läsa på komvux.

    Frågan är kommer det bli svårt för mig ifall jag kom in till utbildningen? Men förväntningar att komma in är så låg eftersom jag har lite svårt med svenska. Vad tror ni? kommer jag satsa på min dröm eller välja annan utbildning?

Svar på tråden Frågor om att plugga till sjuksköterska!?