• CE76

Vigselsamtalet

Vi har haft vårt vigselsamtal med prästen idag och vi hkunde inte vara mer nöjda. En så härlig och glad människa, det kändes som att vi hade känt varandra i flera år när vi åkte därifrån 1 1/2 timme senare.

Jag hade varit lite orolig att prästen skulle tillhöra den skara som motsätter sig att brudparet inte går in i kyrkan tillsammans, och vi hade önskemål om att min man ska stå där framme tillsammans med sin best man och tärnorna och jag (tillsammans med min morbror som är mer som en far för mig, eftersom min pappa inte finns med oss mer) kommer in från dörrarna. Det sköna var att prästens kommentar var "Ja, det där får ni göra hur ni önskar, ni har säkert hört den debatt som är, men jag tycker debatten har gått lite till överdrift faktiskt, så jag vill att ni bestämmer hur ni vill ha det". Så himla skönt, nu kan man bocka av en sak till på listan.

Nu är det bara 2 och en halv vecka kvar, tjo hooo. Hoppas det fina vädret håller i sig!  

• Svar på tråden Vigselsamtalet
  • Jimmy och Jessika

Grattis! vad skönt med en sån präst som låter er bestämma hur ni vill göra.. Hej! vi ska gifta oss i augusti. och börjar fundera på hur det går till när man pratar med prästen. pratar man om psalmer och hur det hela går till??

• TheJohanna

Man brukar gå igenom själva vigselgudstjänsten och som du sa, vilka psalmer som ska vara med. Ni kommer nog få möjlighet att välja mellan olika alternativ i den sk. handboken som är typ prästens manus, samt vilka bibelord ni vill att prästen ska läsa osv. Sen är det möjligt att prästen frågar lite om er, hur ni träffades, hur länge ni varit tillsammans osv. detta för att få lite uppgifter att bygga ihop ett vigseltal av =). Ni kommer även få möjlighet att fråga om det är något ni undrar över eller så. 

• Pärlis

CE76 skrev 2010-05-12 14:48:28 följande:
    Vi har haft vårt vigselsamtal med prästen idag och vi hkunde inte vara mer nöjda. En så härlig och glad människa, det kändes som att vi hade känt varandra i flera år när vi åkte därifrån 1 1/2 timme senare.Jag hade varit lite orolig att prästen skulle tillhöra den skara som motsätter sig att brudparet inte går in i kyrkan tillsammans, och vi hade önskemål om att min man ska stå där framme tillsammans med sin best man och tärnorna och jag (tillsammans med min morbror som är mer som en far för mig, eftersom min pappa inte finns med oss mer) kommer in från dörrarna. Det sköna var att prästens kommentar var "Ja, det där får ni göra hur ni önskar, ni har säkert hört den debatt som är, men jag tycker debatten har gått lite till överdrift faktiskt, så jag vill att ni bestämmer hur ni vill ha det". Så himla skönt, nu kan man bocka av en sak till på listan.Nu är det bara 2 och en halv vecka kvar, tjo hooo. Hoppas det fina vädret håller i sig!  

Åh, va skönt! Precis så kände vi också för vår präst. Han var så rolig och skämtsam och man kände sig så trygg.
    Han sa likadant, att vi får bestämma själva, när jag frågade om pappa får gå in med mig =)

Svar på tråden Vigselsamtalet