• Materialgirl

Svenska blommor till tårtan

Hej,

Vi vill dekorera vår brollöpstårta med blommor. Men jag kan ingenting om blommor och vet inte vad som fungerar. Därför ber jag om hjälp!

Vi har klassiska svenska sommarsmaker på tårtan, jordgubbsmousse och fläderblomsmousse. Lokalen dekoraras med björkstammar på borden med värmeljus i och prästkragar. Därför vill vi gärna hålla oss till vårat svensk sommar-tema och ha blommor på tårtan som dels är i säsong (juni) och dels växer i sverige.

Vi funderade på prästkragar först, men då de luktar lite illa är jag rädd att de ska ge tårtan dålig smak.

Klöver, håller de länge eller vissnar de fort?

Har någon någon ide?

• Svar på tråden Svenska blommor till tårtan
  • minia

Vet inte exakt men kan tänka mig att klöver är relativt hållbart, några timmar i alla fall... något annat som blommor i juni o som kanske kan vara snyggt är nyponrosor och jordgubbs- och smultronblommor. Ingen av dem är heller giftig, vilket kan vara bra att tänka på med tanke på att de ska ligga på mat.

• ElinNi

styvmorsvioler är fina och inte giftiga..

• Kirsto

Se upp lite med kryp om ni använder vilda blommor. Ett alternativ är att göra eller köpa sockerblommor.

• mojikanan

En del bagerier brukar ha bra förslag på blommor som tårtan kan dekoreras med!! 

• MrsGranath

Du vet att det finns ätbara blommor va?? {#lang_emotions_laughing} Ska jag ha på min tårta tror jag...

• mojikanan

Ätbara blommor finns på fröpåse har ja sett

• machup

Du kan kandera violer eller andra blommor, exv syren, krasse så håller de lite bättre.

• Bettertogether

Jag skulle nog satsa på klöverblommor (är däremot inte säker på om de finns i juni). Men penséer är ju ätliga, och ser ju nästan lite halvvilda ut :P

• JBB

Sedan finns det Ringblomma som man kan äta också. :)

• Materialgirl

Vad mång svar det kommit! Tack så mycket.

Tyvärr är kan bageriet ingenting om blommor så vi får fixa det själva. Men det ska nog bli fint ändå hoppas jag.

Jag ska visa m2b era förslag och se vilket han gillar bäst. Just nu vill han ha fläderblommor på tårtan. Jag gillade iden med jordgubbsblommor. :)

• Kirsto

Jag fick hem tidningen 101 idéer idag och de råkade ha en bra lista som jag tänkte dela med mig av till dig:

Blommor med ätbara kronblad:
    Nejlika
    Ringblomma
    Tulpan
    Solros
    Stockros
    Pelargon
    Daglilja

Hela blomman är ätbar (bör plockas just utslagen):
    Malva
    Tagetes (kryddtagetes)
    Blomsterkrasse
    Viol
    Ringkrage
    Gurkört
    Temynta
    Syren
    Pensé
    Lavendel
    Gräslök

Gräslöksblommorna är hållbara och fina, och blomsterkrassen är väldigt vacker i färger från mild till stark gul-orange och nästan röd.

Svar på tråden Svenska blommor till tårtan