• BMTS

Hur mycket engagemang kan man förvänta sig av tärna och marskalk?

Jag hör många här som klagar över att deras tärnor är så oengagerade och att de funderar på att byta etc. Undrar således vilka förväntningar som är rimliga att ha som brud?

Jag har min syster som tärna och jag kan inte påstå att hon är superengagerad - hon har hand om vår önskelista, hon ansvarar för möhippa och kommer troligen att hålla tal på middagen, men förutom det gör hon inte så mycket. Min sambos båda marskalker kommer nog inte heller göra mycket förutom att ordna svensexa och att bistå honom lite på själva bröllopsdagen. Inte heller våra övriga vänner och familjer visar något megastort intresse för bröllopet, annat om vi själva tar upp det av någon anledning. Vi har dock inga större problem med det eftersom vi ärligt talat inte förväntar oss att vårt bröllop ska vara världens största grej för andra människor än mig och min sambo.

Jag är nyfiken på hur ni andra ser på det här? Vad är rimligt att förvänta sig av tärna och marskalk, eller av vänner/familj i allmänhet?

• Svar på tråden Hur mycket engagemang kan man förvänta sig av tärna och marskalk?
  • MaddeåMats

Jag förväntar mig inget engagemang om jag inte ber om det. Det är inte så att våra nära och kära inte bryr sig, men vi/jag fixar hellre själv, så vet jag att det blir som vi vill ha det!

(möhippa/sensexa har vi inte så mycket att säga till om, men det är väl det enda vi förväntar oss att dom fixar)

• Tessthemess

MaddeåMats skrev 2010-05-10 13:27:54 följande:
    Jag förväntar mig inget engagemang om jag inte ber om det. Det är inte så att våra nära och kära inte bryr sig, men vi/jag fixar hellre själv, så vet jag att det blir som vi vill ha det! (möhippa/sensexa har vi inte så mycket att säga till om, men det är väl det enda vi förväntar oss att dom fixar)

Jag förväntar mig ingenting av tärnan och marsalken mer än att dom dyker upp och eventuellt läser något stycke av nått slag i kyrkan.

• Superstarfia

Jag förväntar mig att hon gör det hon tagit på sig att göra.. klarar hon inte av det, eller inte klarar av att säga till mig att hon inte kan/har tid att göra de sakerna är de ingen vidare tärna..

bm marskalk/bestman kommer inte göra så mycket innan bröllopet då han har 2 småbarn.. men han ska fixa svensexa, hålla ordning på ringarna och vara taxi under bröllopsdagen.. :)

• BrideBecks

Mina tärnor har frågat mig vad de vill att de ska hjälpa till med.

I huvudsak är de mina tärnor för att de är mina bästa vänner men rent praktiskt är de tärnor för att hjälpa mig under bröllopsdagen med diverse saker som att hämta lunch, transportera oss till fotograferingen och till kyrkan och helt enkelt vara stöd & back up för det som händer under dagen.

Sen får vi se om de kokat ihop någon möhippa till mig . Skulle vara jättekul men det är inget jag förväntar mig, även om man hoppas på det.

• Senilia

Min syster (min tärna) har sagt "jag gör allt det tråkiga inför och under er dag så du behöver inte tänka på det"... Och det gör hon. Hon fixar med allt smått som annanrs skulle göra mig tokig, möhippan, kontakt med gäster och släkt.. Hon är min ängel helt enkelt..=)

• minimis

Jag har inte förväntat mig så mycket, men min tärna har varot den som pushat på mig om inbjudningskort (fast det slutade med att jag gjorde dem själv, men hon var med och brainstormade innan), klänningsprovning etc. Ja, det var hon som såg till att jag beställde klänning i tid också! Dessutom vet jag att hon har hand om möhippan samt att hon sa att hon gärna även ville fungera som värdinna, vilket även marskalken kommer göra. Sen kommer iaf hon att ha huvudansvaret för festprogrammet, jag får inget mer veta. Trodde vi skulle göra den själva men där bet hon ifrån!
    Jag är supernöjd och känner att jag inte kunde haft en bättre tärna!

• Lyckliga013bruden

Jag har noll koll på vad en tärnas "jobb" är, så det jag förväntade mig av min var att hon såg till att jag kom till frissan fotografen och kyrkan i rätt kläder

Hon var en toppen tärna det gick så bra!!!!

• Ankungarna

Min tärna kommer jobba i Frankrike hela sommaren, så jag kan nog inte begära så mycket av henne. Men jag kommer be henne hjälpa mig under själva bröllopsdagen med allt möjligt som lunch, sällskap, skjuts, kläder etc.

Jag vet inte ens om hon kommer kunna vara med på möhippan, så det känns lite ledsamt, men jag ville så gärna ha henne som tärna ändå. Så det blir antagligen några andra kompisar som fixar möhippa osv.

• Uppsalabrud2010

Mina har inte bett mina tärnor att göra så mycket, men jag mina bollar idéer med dem. sedan är det tänkt att de ska hålla tal.

• BeSt

Min tärna (ursäkta) suger, hon bryr sig bara om hur hon ska ha det, te.x hår,kläder mm, hon ha följt med mig 1 gng för fitting av klänning och bara såg väldigt besvärad ut, hon hör aldrig av sig och umgås bara med en gemensam vän. Många varnade mig för att välja denna tjej men eftersom vi har haft mycket roliga stunder och rest mycket så trodde jag hon skulle finnas där.
    nu är det bara ca 4 veckor kvar och jag kan inte byta,hennes föräldrar är åxå bjudna. Har pratat med henne men det fastnar inte.
    jag kommer att skita i henne efter bröllopet, gör jag rätt? orkar inte känna så här nu när det snart är dax.  {#lang_emotions_cry}

• KatjaB

jag har inte bett mina tärnor om så mycket, pyssel o sånt gör jag o min sambo själva. Jag vill att de finns där på dagen d, kan vara med hos frisören och lugna nerverna lite.
    Eftersom vi gifter oss borgerligt är den ena tärnan vittne också.
    Den ena tärnan bor inte här, så man hörs mest via telefon, den andra brukar jag prata bröllop med då o då, men hon är gravid så det blir mycket prat om bebisar också. Tänkte att hon kunde hänga på till butiken när de ska lägga upp klänningen.

Jag kanske har gett dem för lite uppdrag men för min del så är det ju inte så mycket för dem att göra innan bröllopet direkt, vara ett stöd o prata ut med, kanske fixa möhippa o så då.

• danicalifornia

min tärna och min bästa vän hjälper mig med inbjudningar, vilka blommor, dukning klänningen ja typ allt! det kommer mail titt som tätt med förslag på blommor och frisyrer! möhippan har hon tagit på fullaste allvar och vill göra en dag som jag kommer minnas med glädje och lycka! Känner verkligen att jag har den bästa vännen och den bästa tärnan!! kan tillägga att jag bara bad henne att vara min tärna inte bett om hjälp med något utan hon bara vill hjälpa till!!!

• 1007101600

Jag har också världens bäste tärnor, min syster och en av mina blivande svägerskor. Har inte haft några krav, förutom att de måste vara med mig under hela förberedelserna på bröllopsdagen. Då ska vi fixa oss fina, äta lunch och dricka champagne och ha trevligt! (vigseln börjar först 1600) Men båda två verkar tycka att det är roligt att hjälpa till. Min syster gör tårtan med mig och båda hjälper till med allt de kan. Dom är bäst!

Svar på tråden Hur mycket engagemang kan man förvänta sig av tärna och marskalk?