• Sebastiána

Torra och fnasiga händer... hjälp!

Den långa och kalla vintern har knäckt mina händer. De är alldeles torra och fnasiga. Jag har precis skrubbat dem med peelingcreme och smörjt in dem så de ser nästan normala ut nu, men jag vet att de kommer att se torra ut imorgon igen. Vad göra?

• Svar på tråden Torra och fnasiga händer... hjälp!
  • santanail

hej!

Det hjälper med paraffinbad! paraffin behandling då e doppa händerna i paraffin då e som varm skön vax sedan sitter man i tjugo min  du får fina  händer !

• ZemraBullen

Aloveras produkter är super bra. Blanda gellyn och propolissen (hur det nu stavas)

Forever heter företaget.

Lycka till

Min bättre hälft och jag
  • Linfröt

Blanda socker och olivolja som du sedan gnider in som en skrubb för händerna.
    Skölj av sockret med svalt vatten så att oljan finns kvar.. Ta gärna på ett par plasthandskar som du sover med under natten..
    Du kommer att bli sammetslen.

• Sebastiána

Mina händer är inte torra och fnasiga längre utan lena som en babyrumpa! Hur gjorde jag? Jo jag hade bokat tid hos Gilda-skolan för skrubb och inpackning med aromatisk olja. Hon skrubbade hela kroppen, inklusive händerna, och efter en dusch smorde hon in mig med olja och så fick jag ligga en halvtimme med det. Nu har det gått ett par veckor och händerna är fortfarande fina. Detta ska jag komma ihåg till nästa vinter. Jag ska testa att göra på liknande sätt hemma också, alltså först skrubb och sedan smörja in med olja.

• Lantlolla

På riktigt nariga händer tar jag ACO-s fotkräm på kvällen samt ett par bomullsvantar (finns att köpa på apoteket). Behöver upprepas någon gång per vecka. smörjs med fördel på fötterna också och kostar inte skjortan. Vantarna kan tvättas i 60 grader.{#lang_emotions_cool}

• Laura Lee

haller med pyttsan olivolja  drank handerna i olivolja och satt pa plasthandskar i en 30 -60 min handerna blir sa mjuka!

• Kerberos

Mina händer blir också torra om vintrarna, men jag köpte en handkräm med mandelolja från the Bodyshop. Bästa handkrämen jag haft, återfuktade händerna utan att vara fet :) Och dryg var den också, räckte hela vintern för mig.

• Tokstolla
    Pyttsan skrev 2010-05-09 22:50:10 följande:
    Olivolja!
    Men matoljor innehåller salter och torkar ofta ut huden
  • Pyttsan
    Tokstolla skrev 2010-05-24 16:24:59 följande:
    Men matoljor innehåller salter och torkar ofta ut huden
    Hmm, försökte verkligen googla och hitta källa på ditt påstående men hittar inget. Har 2 goda vänner som är dermatologer, ena jobbar på hudsjukus i England och de använder mycket olivolja. 

Båda rekommenderar olivolja till hudvård, både som rengöring och återfuktare. De understöder däremot sällan andra ekologiska eller "naturvänliga" preparat, eftersom de ofta innehåller extarkt av det ena och det andra, vilket ofta leder till allergiska reaktioner av olika slag. Men olivoljan prisar de och där finns det mycket forskning som stöder. 

Kanske du menar något annat med "matolja". Jag menar vanlig kallpressad olivolja med olivolja.{#lang_emotions_smile}

mvh

• Sebastiána

Apoteket har ju mandelolja. Någon som provat den?

• Skuggan

santanail skrev 2010-05-10 13:44:56 följande:
    hej!Det hjälper med paraffinbad! paraffin behandling då e doppa händerna i paraffin då e som varm skön vax sedan sitter man i tjugo min  du får fina  händer !

JAg gjorde ett paraffinbad en gång och har aldrig haft så torra händer som efter det. De var lena på ytan direkt efter behandligen men torkade upp nästan direkt, naglarna blev jättefula och gick sönder och skivade sig mycket lättare än innan paraffinbadet. Så alla reagerar inte positivt på parrafin. nJag gissar att det är lite olika från person till person.

• Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-05-25 14:18:06 följande:
      JAg gjorde ett paraffinbad en gång och har aldrig haft så torra händer som efter det. De var lena på ytan direkt efter behandligen men torkade upp nästan direkt, naglarna blev jättefula och gick sönder och skivade sig mycket lättare än innan paraffinbadet. Så alla reagerar inte positivt på parrafin. nJag gissar att det är lite olika från person till person.
    Har också gjort paraffinbad... och mina blev också jättemjuka och fina direkt efter men sedan var de lika torra igen.
  • Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-25 14:42:52 följande:
    Har också gjort paraffinbad... och mina blev också jättemjuka och fina direkt efter men sedan var de lika torra igen.

Blev dina naglar förstörda med eller är det bara mina naglar som inte verkar gilla paraffin?

Olja är ju inte så dumt på så vis. Klarar man inte paraffin så kanske man skulel satsa på något som inte är paraffinbaserat som de flesta mjukgörande krämerna är.

• Sebastiána
    Skuggan skrev 2010-05-25 15:13:05 följande:
      Blev dina naglar förstörda med eller är det bara mina naglar som inte verkar gilla paraffin? Olja är ju inte så dumt på så vis. Klarar man inte paraffin så kanske man skulel satsa på något som inte är paraffinbaserat som de flesta mjukgörande krämerna är.
    Nej naglarna klarade sig, men det kändes onödigt att ha lagt ut pengar på något som bara hade effekt några timmar.
  • Skuggan

Sebastiána skrev 2010-05-25 15:15:04 följande:
    Nej naglarna klarade sig, men det kändes onödigt att ha lagt ut pengar på något som bara hade effekt några timmar.

Ja det är klart! jag hade presentkort så jag tänkte inte på det. Men det är ju inget jag kommer gå och betala för.

• Pyttsan
    Sebastiána skrev 2010-05-25 13:56:58 följande:
    Apoteket har ju mandelolja. Någon som provat den?
    Japp! Funkar bra, men olivolja är billigare och det har man ju alltid hemma. Gillade inte lukten så mycket.

Jag använder sheasmör också. Rent sheasmör. Både det och olja tar ju ett tag att gå in i huden, men är drygt och man måste inte hålla på och smörja hela tiden som med vaselin och paraffin..

Dessutom är både olivolja och sheasmör svagt antiseptiskt så det är jättebra tex om man får utslag av att raka sig (olja kan användas som rakkräm/raklödder) eller har fnasiga nagelband och sprickor. 

Min regel är: ju fler ingredienser desto sämre. {#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Torra och fnasiga händer... hjälp!