• my missis

HJÄLP! Vad skriva på inbjudningskortet om presenter?

Min sambo vill inte att gästerna har med sig presenter alls. Han avskyr hela den här grejen med att det blir så pretantiöst med bröllop. Han vill gärna gifta sig men vill att det ska vara anonymt helst. Nu kommer det ändå att bli bröllop med gäster (ca 30), han gör det för min skull, för jag vill ju. Jag tycker att det är kul med presenter och tycker visst att man kan be om bidrag till resa, men det kan jag inte skriva i inbjudan, det skulle han  aldrig godkänna. jag kan inte säga det heller till de inbjudna det skulle ju vara att gå bakom ryggen på honom. Jag vill inte ha brödrostar och sånt skit. Gästerna kommer att ha med sig presenter, ingen vill komma tomhänt. Men VAD ska jag skriva i inbjudan?

• Svar på tråden HJÄLP! Vad skriva på inbjudningskortet om presenter?
  • Sanna2010

Vi skrev så här:
    De viktigaste för oss är att ni kommer och förgyller vår stora dag, vill ni ändå ge en gåva uppskattar vi bidrag till vår bröllopsresa

• my missis

Det låter jättefint tycker jag men min sambo skulle bara uppskatta det fram till "bidrag".
    Han resonerar som så att vi gav ju pengar till våra vänner som gifte sig förra åter, är det dags för domm att betala tillbaka nu eller vadå?
    Jag vet han gör det inte lätt för mig i formuleringen!
    När jag frågar så har han inget bra svar...

• Elin88

Jag utelämnade den biten på inbjudningskorten och låter det vara upp till var och en, tycker det blir mest spontant på det viset. Sen är det ju självklart inte roligt att få 15 brödrostar heller... Jag tycker att det Sanna2010 skrev låter bra och opretentiöst, sen kan du ju alltid utelämna biten om bidrag till bröllopsresa om din sambo inte tycker att det känns rätt.

• Bride in leather
    my missis skrev 2010-05-09 10:28:49 följande:
    .Han resonerar som så att vi gav ju pengar till våra vänner som gifte sig förra åter, är det dags för domm att betala tillbaka nu eller vadå?
    Löjlig inställning så är det ju inte.

Har han inget vettigt att komma med som då en bra text borde han hålla tyst tycker jag

• Philippine

Vi ville inte ha med någon presenttips heller, viktigast är att alla kommer. Men min kära familj har tjatat, så nu skrev vi att vi önskar oss ett bidrag till bröllopsresan istället.

• Piiiip

Tänk så här, om det inte står något om presenter kommer de inbjudna att ringa er eller era föräldrar för att "luska" lite vad ni kan tänkas önska er. Så säg till dina föräldrar och till svärföräldrarna att ni önskar er presentkort på en viss resebyrå och om de ringer er kan ni säga det samma.

Sen tror jag att man får räkna med ett visst antal brödrostar och annat, så är det helt enkelt. Och man får vara tacksam för vad man än får.

• my missis

Det verkar ju väldigt vanligt att man önskar sig bidrag till resa, finns det ingen som har skrivit att det är typ valfritt (jag vet, då finns ju risken att nån dyker upp med köksredskap) Men om jag skriver så här :
    Det viktigaste för oss är att ni kommer och förgyller vår dag med oss, vill ni ändå ge en gåva så kom ihåg det är fullt i köksskåpen!
    Vad tror ni om det, låter det fel?

• segelbåten

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627421319 -2147483648 8 0 66047 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:SV; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

Vi vet att många åker långt och den bästa presenten är att just du kommer på vårt bröllop. Om du ändå vill ge oss något så önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa.

• Moirie

Om din bm inte vill ha med något som låter som om man väntar sig presenter eller styr vad gästerna ska ge så är det nog bäst att skriva att man kan höra av sig till toastmaster/värd/brudens mor etc om man har frågor och så kan den personen säga vad brudparet önskar sig om frågan kommer upp.

• my missis

Tack för tipsen. Nu har jag bestämt mig. Ringde min kloka mor som sa så här: Det viktigaste för oss är att ni kommer och förgyller vår dag tillsammans med oss. Vill ni ändå ge en gåva ge från hjärtat!
    Låter ganska fint och opretantiöst tycker jag och lite underförstått kan jag ju låta gästerna få veta att en resa vore ju inte så dumt...

• Ezna

Jag tycker att det är otroligt taskigt att låta gästerna själv bestämma hur mkt de ska ge!!

"Hur mkt ger de andra? Hur mkt är för lite? Hur mkt är för mkt? Hur nära står vi brudparet? Hur mkt förväntar de att man ska ge?"

Nä, fy bubblan... det kan starta en massa frågor hos gästerna som jag iaf vill undvika!
    Enklast är att ha en kuvertavgift isf med en bestämd summa, det tycker jag...! För gästernas skull!

• my missis

Nej nej, aldrig i livet att vi skulle låta gästerna betala för middagen, snacka om sniket.
    Det kanske är att öronmärka pengarna, men då får det vara så. Jag skulle skämmas ihjäl om gästerna skulle få betala maten. Nu får gästerna sälva bestämma vad dom vill ge. Och ärligt talat vem ger en brödrost och känner att man gett från hjärtat?

• Moirie
    Ezna skrev 2010-05-09 18:17:03 följande:
    Jag tycker att det är otroligt taskigt att låta gästerna själv bestämma hur mkt de ska ge!!"Hur mkt ger de andra? Hur mkt är för lite? Hur mkt är för mkt? Hur nära står vi brudparet? Hur mkt förväntar de att man ska ge?"Nä, fy bubblan... det kan starta en massa frågor hos gästerna som jag iaf vill undvika!Enklast är att ha en kuvertavgift isf med en bestämd summa, det tycker jag...! För gästernas skull!
    Erm... gästerna behöver inte ge något alls. Man bjuder väl gästerna för att man vill ha deras sällskap på sin stora dag, inte för att "casha in" på presenter eller pengar? Det är visserligen kutym att ge en present, och en önskelista kan vara hjälpsam men jag tycker det är märkligt att förvänta sig att gästerna ska ge något.
  • celinaina

Vi vill helst inte ha några "saker" i bröllopspresent, men utelämnade det i inbjudan. Har en tanke om att önska en slant till ett växthus, om de nu vill ge någonting det är ju ett bestående minne och nåt vi vill ha. I så fall kommer vi ha någon form av kruka/sparbössa att lägga pengarna och sedan får gästerna ställa kort brevid, då vet ingen hur mycket någon har gett och ingen känner sig tvungen att ge ett visst belopp.. och ett lyckönskningskort är ju alltid trevligt att få från de som är där..:)

Min syster hade det så på sitt bröllop, fast pengarna gick till ett mer behjärtansvärt ändamål.. :) (Till barnhemmet i Indien där brudgummen adopterades ifrån.)

Dock har vi inte bestämt oss för nåt än, men när vi gjort det så kan vi antyda detta för gästerna som ju inte är så många till antalet..:)

Hoppas att ni inte får för många hjärtliga brödrostar..:D

• Ezna

Moirie skrev 2010-05-09 21:07:31 följande:
    Erm... gästerna behöver inte ge något alls. Man bjuder väl gästerna för att man vill ha deras sällskap på sin stora dag, inte för att "casha in" på presenter eller pengar? Det är visserligen kutym att ge en present, och en önskelista kan vara hjälpsam men jag tycker det är märkligt att förvänta sig att gästerna ska ge något.

Nä, det är ju det jag menar!!!!
    Att de inte ska behöva det!!
    Men ist för att ha nåt så töntigt som en önskelista med en massa skräp eller att de ska fritt få välja hur mkt de vill betala (!!!?) så är det väl enklast att ha en bestämd summa!!!?

Det viktigaste är väl att alla gör som de vill?!
    Eller hur?
    Säger bara att jag inte skulle göra nåt av det! Jag gifter mig inte för att få Något!!

• Katarina Michael

Vi skrev med liknade

Sanna2010 skrev 2010-05-09 09:47:00 följande:
    Vi skrev så här:De viktigaste för oss är att ni kommer och förgyller vår stora dag, vill ni ändå ge en gåva uppskattar vi bidrag till vår bröllopsresa

fast att så fall uppskattar "upplevelser" dvs grejer vi kan göra ihop om de är vinprovning, eller ett weekend eller liknade specialar ingen roll för oss. Men få presenter i form av saker känns inte så aktuellt då vi redan har allt vi behöver och vi inte tycker man ska köpa för köpande skull.

Genom att önska sig upplevelser så kan man ändå ge billig gåva som dyr.

Både jag och sambo vill inte önska oss pengar då de känns som gästerna isåfall betalar för att komma.

Svar på tråden HJÄLP! Vad skriva på inbjudningskortet om presenter?