• Superstarfia

Vin till ren? Nån vinkunnig? TIPS???

Vi ska gifta oss i augusti och på torsdag nästa vecka ska menyn smakas av. Vi har bett mina bliviande svärföräldrar som är munskänkare att ta fram ett vin som dem tycker passar. Vi har även bett cateringfirman tipsa om ett. Men eftersom jag inte tycker om samma vin som min sambo oftast så har även jag fått uppgiften att välja ett vin som jag gillar...

jag har 2 favoriter i dagsläget, Campolietti från Luigi Righetti och Villa Puccini från just Villa Puccini.

kan nån av dem funka till den här varmrätten?

Lågtemp stekt renrostbiff med timjan bakade späda rotfrukter, kantarellstekt mandelpotatis samt viltsky smaksatt med gelé och grädde.

Vore väldigt tacksam om nån kunde hjälpa mig.. :)

• Svar på tråden Vin till ren? Nån vinkunnig? TIPS???
  • Greeneyes

Nu ska jag vara så himla tråkig att jag råder dig att fråga på Systembolaget. De är i de allra flesta fallen jättekunniga! Ta med menyn dit och tala om ungefärlig prisklass. Köp sedan en flaska av de viner du blivit rekommenderad och provsmaka med maten (eller om du inte kan laga den så försök få tag på något liknande). Det är också jättebra att göra som du gjorde nu; att nämna två viner du verkligen gillar så kan de plocka fram något liknande!

Det jag kan säga rent generellt sett är att sån mat blir som allra bäst med ett ganska kraftigt vin har jag blivit lärd. Campolietti är nog för snällt för att passa till, det kommer inte att smaka speciellt mycket alls. Men jag tror absolut att Villa Puccini kan funka.

Enda nackdelen med att välja just kraftiga röda viner (som jag anser  att ex Villa Puccini är) blir att inte alla kanske gillar det. Smaken är ju som baken. Men då får ni fundera på om ni föredrar att det passar perfekt till maten eller att alla ska kunna gilla det.

Hoppas jag hjälpte lite i a f

• Superstarfia

Greeneyes skrev 2010-05-06 19:03:02 följande:
    Nu ska jag vara så himla tråkig att jag råder dig att fråga på Systembolaget. De är i de allra flesta fallen jättekunniga! Ta med menyn dit och tala om ungefärlig prisklass. Köp sedan en flaska av de viner du blivit rekommenderad och provsmaka med maten (eller om du inte kan laga den så försök få tag på något liknande). Det är också jättebra att göra som du gjorde nu; att nämna två viner du verkligen gillar så kan de plocka fram något liknande!Det jag kan säga rent generellt sett är att sån mat blir som allra bäst med ett ganska kraftigt vin har jag blivit lärd. Campolietti är nog för snällt för att passa till, det kommer inte att smaka speciellt mycket alls. Men jag tror absolut att Villa Puccini kan funka. Enda nackdelen med att välja just kraftiga röda viner (som jag anser  att ex Villa Puccini är) blir att inte alla kanske gillar det. Smaken är ju som baken. Men då får ni fundera på om ni föredrar att det passar perfekt till maten eller att alla ska kunna gilla det.Hoppas jag hjälpte lite i a f

Jo, visst kan jag göra det.. dock är de som jobbar på systembolaget här helt värdelösa, men jag kanske kan ringa deras kundtjänst?

Det är just de som är problemet, jag gillar inte allt för kraftiga viner, medans min BM gör det, kanske kan bero på att de skiljer 14 år mellan oss och jag precis eller ja för 4 år sen blev systemmyndig...

• Greeneyes

Men jag tycker att Villa Puccini verkar ganska kraftigt.. har inte smakat det själv, men utifrån systembolagets beskrivning i a f Så det skulle absolut funka!

Sen vad gäller att gilla kraftiga viner eller inte, så gillar nog inte de flesta dem att dricka som sällskapsvin. Men till rätt mat blir ett jättekraftigt vin milt och lent

Vilken prisklass har ni tänkt er ungefär?

• Superstarfia

Greeneyes skrev 2010-05-06 19:10:52 följande:
    Men jag tycker att Villa Puccini verkar ganska kraftigt.. har inte smakat det själv, men utifrån systembolagets beskrivning i a f Så det skulle absolut funka!Sen vad gäller att gilla kraftiga viner eller inte, så gillar nog inte de flesta dem att dricka som sällskapsvin. Men till rätt mat blir ett jättekraftigt vin milt och lent Vilken prisklass har ni tänkt er ungefär?

Vi har sagt att det inte får kosta över 100kr..

Det kan nog bero på att jag fick det serverat till en mustig lamgryta i vintras som gör att jag gillar det och tror att det kommer funka.. :) Jag dricker det inte som det är rakt upp å ner, de gör jag däremot med campoliettin... :)

• clakar

Personligen tycker jag att Campolettin är godast, och jag har druckit denne till vilt och liknande tillbehör tidigare. Tror även att den klarar sig bra på ett bröllop, då det är ett "komersiellt" vin, med det menar jag "lätt för många att tycka om". Det är så jag tänker i jobbet när man sitter och planerar vinlistor osv....

Svar på tråden Vin till ren? Nån vinkunnig? TIPS???