• Aleta

    Någon annan som tycker det känns sorgligt att byta efternamn?

    Jag skulle aldrig byta bort mitt efternamn - någonsin!


    Min man ville inte byta heller så vi har varsitt. Barnen har mitt efternamn.


    VI är precis lika mycket gifta som folk med samma efternamn. Barnen är precis lika mycket bådas barn som om vi hade olika efternamn. Vi hör ihop som en familj precis lika mycket som en familj med samma efternamn.


    På Island heter ju alla i familjen olika och det går alldeles utmärkt. 

  • Aleta
    Sebastiána skrev 2010-05-07 08:46:48 följande:
    Intressant. Det var alltså lag på att kvinnan skulle ta mannens namn i bara 43 år - och detta har ändå påverkat oss så mycket att det fortfarande finns folk som tror att "det ska vara så".
    Eller hur?!

    Men starka kvinnor protesterade mot detta och behöll sina egna namn trots lagen. Det var i och för sig bara kända kvinnor, vanliga människor vågade nog inte sätta sig upp mot lagen.


    Det är ganska vanligt att tvång blir tradition och något som alla gör och ska göra. Jag kan inte låta bli att tänka på kvinnlig omskärelse i Somalia. Alla gör det, därför tycker alla att det är bra.

  • Aleta
    pyrro skrev 2010-05-07 09:44:37 följande:
    Men lilla rara du, även om du inte menar det så så tycker jag inte ens att man ska ta med omskärelse i samma mening som namnbyte!Jag byter heller inte namn för att jag är en svag kvinna som inte vågar stå emot trycket...TRO MIG!!Jag är nog stark för att ta min mans namn utan att känna mig kränkt på nått sätt av det. För mig har en familj samma namn (när det gäller MIN familj), andra får göra precis som dom vill. För mig spelar det mindre roll VAD vi heter så länge det är samma sak.
    Lilla rara jag använde det inte i samma mening.

    Dessutom så betyder det inte att det är hemskt att byta efternamn, det enda som är hemskt är de som känner sig tvingade att byta fast de egentligen inte vill och detta bara för att det har varit norm under en längre tid. Det var min enda poäng att människor tror sig vara tvungna att göra vad som helst bara alla andra gör det.

  • Aleta

    Jag var gift tidigare och gick med på att ta min mans namn som mellannamn. Det var bara fult och opraktiskt. Folk visste inte vilket de skulle använda, så det blev ofta fel och dessutom så använder man det egentligen inte.


    Vill ni inte byta så byt inte. Det funkar jättebra att heta olika!

Svar på tråden Någon annan som tycker det känns sorgligt att byta efternamn?