• Dolly8­4
    Äldre 6 May 10:59
    2889 visningar
    5 svar
    5
    2889

    Går det att träna bort träningsvärk?

    Jag var och tränade med min BM i måndags och jag körde lite För hårt på magen. Nu har jag så ont att jag inte kan skratta, hosta och har problem att ta mig upp från sängen... ha ha. Har för mig att man kan träna bort värken, stämmer det?

  • Svar på tråden Går det att träna bort träningsvärk?
  • PerSan
    Äldre 6 May 11:33
    #1

    Det stämmer det kan man göra, men det är bara för stunden oftast!!
    När musklerna blir varma så känns det bättre genast, men efter du tränat klart så kommer det oftast tillbaka!

    Men det brukar försvinna efter ett par dagar, 3 dagar efter träningen är som värst! Sen efter det blir det bara mindre o mindre..

    Håll ut!!

  • fibobs
    Äldre 6 May 12:42
    #2

    Efter en kurs i anatomi förra helgen kan jag bara säga att det är lite av en myt....MEN det värsta du kan göra med onda muskler är att vara still.
    Så rent krasst bör man hålla igång igen, för att inte muskeln ska stelna till. Den är ju trots allt en skada man har i muskeln sóm gör att man får ont.
    Träna på du, så ska du se att den försvinner. Det hade det gjort även om du sitter still, men tar lite längre tid.

  • uppoch­hoppa
    Äldre 6 May 13:20
    #3

    ett tips  är att göra samma övning som man fick ont av , men inte så många repetitioner! Det brukar faktiskt hjälpa!

    Träna hårdare och oftare - det är min filosofi... :)


    Ta ett kliv mot dina mål! - uppochhoppa.se
  • wiicky
    Äldre 11 May 16:05
    #4

    Eftersom man får träningvärk pga. att muskeln bryts ned kan man inte träna bort träningsvärk. Det är bara att vänta på att muskeln ska läka igen.


  • Dolly8­4
    Äldre 11 May 19:10
    #5

    Jag gick tillbaks till gymmet och körde lite mage igen, stretchade sedan ordentligt... Smärtan försvann, men kom tillbaks när jag var hemma igen... ha ha. Men nu är det över ;) Har lärt mig att ta det lite lugnare framöver.

Svar på tråden Går det att träna bort träningsvärk?