• Ceylan

Ni som gjort/ska göra mat själva- hjälp!

Hej på er!

Jag är nyfiken på hur ni gjort eller ska göra, ni som planerar att göra maten till bröllopet själva! Vi har tillgång till ett riktigt stort cateringkök där vi kan förbereda maten, men på platsen för bröllopsfesten finns inga möjligheter till uppvärmning av mat. Vi gifter oss på mina föräldrars landställe och där har de ju bara sin vanliga lilla spis/ugn

Alltså tänker vi oss alltså en buffé med kalla rätter...potatissallad, rostbiff, kycklinglår, pastasallader etc...

Kan det fungera tror ni? Har ni förslag på flera kalla rätter? Hur har ni gjort??

• Svar på tråden Ni som gjort/ska göra mat själva- hjälp!
  • Guppie

Vi gör mycket som går att förebereda dagen innan, gör färdigt det sista på morgonen och slänger in i värmeskåp till vigsellokalen. Vi ska ha stek med potatistorn och steken kan man både tillaga och skära upp dagen innan för den ska serveras kall. Potatistornen gör vi färdiga dagen innan och slänger in i ugnen på morgonen och sen in i värmeskåpet. Såsen värmer vi upp i lokalen men tillverkar dagen innan. Sen har vi kall förrätt och ost till dessert. Tårtan fraktas till lokalen och sätts in i kylskåpet :)

• Cherrygirl

Vi ska också bara ha en kall buffé.

Vi ska ha pastasallad som svärmor ska göra dagen innan.

sedan har vi baguetter som ska skäras upp, och till det vanligt smör och vitlökssmör.

Seda så har vi potatissallad som mamma gör dagen innan.

Sedan ska vi ha grillad kyckling, skarpsås och kassler som min m2b fixar dagen innan.

Och så ska vi har varmrökt lax som vi hämtar från fiskeaffären dagen innan.

Och Jag bakar bröllopstårtan dagen innan också.

så allt fixas dagen innan!

Det enda jag funderar på är hur kylarna ska räcka till!?
    Vi blir ca:55pers och så ska vi ha in kyckling, lax, skarpsås, smör, kassler, potatissallad, pastasallad + lite dricka och sedan bröllopstårtan i kylarn... Ja jösses, det kommer nog bli trångt värre skulle jag tro!

• stavfellet

Paj och pirog funkar också kallt.

Sallader med pasta, bulgur, quinoa osv.

• Nordiskbrud

Guppie skrev 2010-05-05 14:46:20 följande:
    Vi gör mycket som går att förebereda dagen innan, gör färdigt det sista på morgonen och slänger in i värmeskåp till vigsellokalen. Vi ska ha stek med potatistorn och steken kan man både tillaga och skära upp dagen innan för den ska serveras kall. Potatistornen gör vi färdiga dagen innan och slänger in i ugnen på morgonen och sen in i värmeskåpet. Såsen värmer vi upp i lokalen men tillverkar dagen innan. Sen har vi kall förrätt och ost till dessert. Tårtan fraktas till lokalen och sätts in i kylskåpet :)

Tänk bara på att ni inte kan/får ha maten så länge i värmeskåp! Tumregeln är max 2 timmar i värmeskåp och då bör temperaturen aldrig understiga 70 grader på maten. (sen kan man ju lägga in en smaktanke också och den är att speciellt potatis som varmhålls länge i värmeskåp inte blir speciellt god + att den kan ta smak av väreskåpets lukt, om ni har otur).
    Väreskåp är också en trevlig grogrund för bakterier..

• Alvs

Cherrygirl, vad är skarpsås? *nyfiken*

• Cherrygirl
    Alvs skrev 2010-05-09 21:49:15 följande:
    Cherrygirl, vad är skarpsås? *nyfiken*
    Det är en sås som är till fisk.. Jättegod säger min m2b men jag är inte så förtjust i fisk så.. Hihi
  • Alvs

Då får vi hoppas att det går att äta!{#lang_emotions_tongue_out}

Svar på tråden Ni som gjort/ska göra mat själva- hjälp!