• machup

Högtidsdräkt m.o.????

Fick en bröllopsinbjudan idag där klädkoden var högtidsdräkt m.o

Jag undrar vad m.o står för??

Skall själv gifta mig och vi har bestämt att min blivande skall ha svart kostym, men kommer väl bli tvungen till att hyra frack för att gå på någon annans bröllop, detta känns märkligt. Men jag vill väldigt gärna gå på detta bröllop som skall vara på Älvsborgsfästning, kommer nog inte få någon mer bröllopsinjudan dit.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Högtidsdräkt m.o.????
  • machup
    Lara C skrev 2010-05-04 16:18:17 följande:
    m.o. står för med ordnar.
    Men vad betyder med ordnar då? Känner mig helt korkad.
  • mrsJR

Ordnar kan till exempel vara medaljer man fått, kanske från den akademiska världen eller inom det militära  men även civila medaljer. Det kan också vara speciella ordens-band som man har om man tillhör någon orden, till exempel frimurarna eller liknande. 

Ibland kan det stå m.a.o, då är det bara akademiska ordnar som gäller. 

Det är inte lätt att veta vad ordnar är, är man inte insatt inom den akademiska världen eller militären är det inte ovanligt att stå frågande. 

• lydice

Du var inte ensam om att inte förstå speciellt inte om man inte läste orde ordnar rätt...

• machup

Vad kan en frack kosta att hyra? Måste jag ha typ balkläning?

• Pyttsan

Om ni känner någon i samma storlek som din blivande man så fråga om han kan låna frack av någon. Alla jag känner som sjunger i herrkör äger en frack. Fråga runt, kanske måste ni bara hyra delar till en frack. 

Och ja, du ska ha långklänning till. Skoj med bröllop på Älvsborg!{#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Högtidsdräkt m.o.????