• jennsan82

Huvudrättsvin till bröllop!

Ja vilket vin ska ni ha till er huvudrätt? Till huvudrätt ska vi ha fläskfile och vinet vi vill ha finns inte att köpa i Tyskland:( Ngn som har ett bra tips?

• Svar på tråden Huvudrättsvin till bröllop!
  • Sebastiána

Jag frågade Systembolaget efter vin som passade till en viss maträtt och poängterade att vi ville ha tips på bag in box eftersom vi skulle bjuda många. Jag fick ett bra tips!

• Jakobsson85

Om fläskfilen är grillad passar Shiraz vin.

• nu gifter vi oss
    Sebastiána skrev 2010-05-04 10:34:50 följande:
    Jag frågade Systembolaget efter vin som passade till en viss maträtt och poängterade att vi ville ha tips på bag in box eftersom vi skulle bjuda många. Jag fick ett bra tips!
    Du känner inte att du vill dela med dig av tipset du fick?
  • crea diem

Jag fick mig en rejäl överaskning i helgen när jag provade bolagets billigaste röda box...umbala...149kr, även  min vin kräsna blivande man uppskattade vinet..

• Moi mokulat

vi kör på black tower

• Plutten2010

Vi kommer ha Penfolds Rawson's Retreat till huvudrätten.

• nu gifter vi oss

crea diem skrev 2010-06-01 20:29:54 följande:
    Jag fick mig en rejäl överaskning i helgen när jag provade bolagets billigaste röda box...umbala...149kr, även  min vin kräsna blivande man uppskattade vinet..

Intressant, ska kolla upp detta. Vi dricker aldrig vin till vardags, undra om det finns som flaska också så man kan provköpa....
  • Marjo

Vi hade fläskfilé till huvudrätt och serverade rött  Drostdy Hof till det. Gott vin till ett bra pris i Tyskland. Alla tyckte det var gott, t.om de så kallade "vinkännarna" i släkten :)

• Miss Laari

Plutten: Penfolds Penfolds Rawson's Retreat är riktigt gott! Bra val :)

• SofieochJamie

Vi köpte Castillo del Baron från Tyskland och det var helt fantastikst gott till maten. (Lamm och potatsigratäng). Flera stycken kom fram och sa att det nog var det godaste vin de smakat. Det kostade runt 25kr flaskan i tyskland så det var extremt prisvärt, och då var det ändå Reserva från 1999. Vi fick samma reaktion på det vita vi hade till förrätt; Danie de Wet.

• nu gifter vi oss
    SofieochJamie skrev 2010-06-02 11:05:39 följande:
    Vi köpte Castillo del Baron från Tyskland och det var helt fantastikst gott till maten. (Lamm och potatsigratäng). Flera stycken kom fram och sa att det nog var det godaste vin de smakat. Det kostade runt 25kr flaskan i tyskland så det var extremt prisvärt, och då var det ändå Reserva från 1999. Vi fick samma reaktion på det vita vi hade till förrätt; Danie de Wet.
    Oj, vad häftigt! 

Vi planerar ingen resa till Tyskland, har kollat att frakten blir ungefär 500 kr om vi beställer 45 kg vin :D hahaha, det är ungefär 15 BiB à 3 liter av t.ex. Chill Out. Men jag har dålig koll på vilka man kan handla av online... Hjälp o tips mottages tacksamt här. Annars blir det 149 kr från systemet, får be svärisarna köpa en box o smaka åt mig.

Svar på tråden Huvudrättsvin till bröllop!