• 5hjärt­an
    Äldre 4 May 09:10
    8599 visningar
    11 svar
    11
    8599

    Dikt att läsa på vigseln!

    Jag har bett min mamma läsa en dikt under våran vigsel.

    Hittade en jag gillar men den passar bäst om man läser själv så det funderar jag på att göra under middagen.


    Så nu är jag på jakt efter en dikt/visdomsord eller liknande som mamma kan läsa.


    Kan ni hjälpa mig?!

  • Svar på tråden Dikt att läsa på vigseln!
  • 5hjärt­an
    Äldre 5 May 18:05
    #1

    puff

  • moule
    Äldre 5 May 18:30
    #2

    Denna ska vi ha:


     


    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073741899 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->


    Du...
    Får jag gömma några drömmar hos dig?
    Några naiva och vackra
    som andra kanske skrattar åt.

    Får jag dansa klumpigt
    och sjunga falskt för dig
    en solig dag
    när hjärtat spränger i bröstet?

    Får jag vara i din värme
    och långsamt mjukna
    när själen blivit lite frostbiten?

    Får jag slösa min kärlek på dig?
    Får jag skratta, krama, sjunga, gråta
    och dansa av kärlek
    utan att du blir rädd?



    Jag vill se dig i ögonen
    och låta ett leende
    berätta att jag älskar dig!
  • sanber
    Äldre 14 May 13:00
    #3

    jag skrev en dikt förra året kanske...?? just för att nån annan skulle kunna läsa den...sök på sanber och jag ser på er.... för så heter den...brde finnas på nån tråd här...

  • sanber
    Äldre 14 May 13:01
    #4

    Jag ser på er

    Jag ser på er och jag ser kärlek
    Jag ser på er och jag ser hopp
    Hopp om att ödet existerar
    och Hopp om att äkta kärlek finns

    Jag ser på er och jag känner glädje
    Jag ser på er och känner Tro
    Tro på man & hustru
    Tro på ett liv tillsammans

    Jag ser på er och jag förundras
    Jag ser på er och jag förstår
    Förstår vad kärlek handlar om
    Förstår vad kärlek är

    Jag ser på er - i era ögon
    Jag ser på er - på era läppar
    Ögon bara för varandra
    Läppar gjorda för kyssar och kärleksord

    Jag ser på er och jag bara vet
    Jag ser på er - börjar ana er hemlighet
    Ödet fick vad det ville - ni har funnit varann
    Er andre hälft, en äkta hustru, en äkta man!

    ~ Sandra Bergman ~

  • 19juni
    Äldre 14 May 17:49
    #5

    Jättefina dikter bägge två!

  • 5hjärt­an
    Äldre 16 May 11:52
    #6

    Tack, den är jätte fin!

  • lärkan
    Äldre 16 May 21:02
    #8

    Bo Bergman:


    I

    Kärleken är en rosenlund, dit vill jag gå åstad
    och plocka rosor och rosenbladvar timme och var stund så glad.
    Så glad.
    Men högt på himmelens blåa stig där dansar stjärnor sju,
    och ingen finns som i detta nu kan leta rätt på mig. Kan du?


    II


    Jag hörde din röst och jag sprang min kos,
    men du tog mig med vindens vin
    och du kallade mig din ädla ros och ditt förgyllande skrin.
    Och aldrig visste jag att det lät så vackert mitt eget namn.
    Och jag tror jag log, och jag tror jag grät, och jag tror jag föll i din famn.
    Då stormande himmel och hav och jord tillsammans i hjärtats slag.
    Det fanns ingen tid. Det fanns inga ord. Det fanns bara du och jag.


    III


    Jag fryser om dina händer,
    när du ler blir jag varm av dig.
    Du är glädjen som allting tänder och ångesten på min stig.
    Så rik är jag vorden och väger
    en värld sen jag blivit din.
    Så fattig att jag inte äger
    en droppe blod som är min.


    - Jag känner, alltså sjunger jag. - Jag sjunger, alltså finns jag till.
  • lärkan
    Äldre 16 May 21:06
    #9
    lärkan skrev 2010-05-16 21:02:22 följande:
    Bo Bergman: IKärleken är en rosenlund, dit vill jag gå åstad och plocka rosor och rosenbladvar timme och var stund så glad.Så glad.Men högt på himmelens blåa stig där dansar stjärnor sju,och ingen finns som i detta nu kan leta rätt på mig. Kan du? II Jag hörde din röst och jag sprang min kos, men du tog mig med vindens vin och du kallade mig din ädla ros och ditt förgyllande skrin.Och aldrig visste jag att det lät så vackert mitt eget namn.Och jag tror jag log, och jag tror jag grät, och jag tror jag föll i din famn.Då stormande himmel och hav och jord tillsammans i hjärtats slag.Det fanns ingen tid. Det fanns inga ord. Det fanns bara du och jag. III Jag fryser om dina händer, när du ler blir jag varm av dig. Du är glädjen som allting tänder och ångesten på min stig. Så rik är jag vorden och väger en värld sen jag blivit din. Så fattig att jag inte äger en droppe blod som är min.
    Glömde att skriva att diktsamlingen heter Hennes ord. Dessutom är dessa tre dikter tonsatta som tre sånger av Ture Rangström, otroligt fin musik!!
    - Jag känner, alltså sjunger jag. - Jag sjunger, alltså finns jag till.
  • Premiu­mDark
    Äldre 14 Jun 20:50
    #10

    Här är mina favoriter:


     


    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->


    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} --> 


    Today you married your best friend.
    Your bond complete, it has no end.
    You share one soul, you share one heart.
    A perfect time - a perfect start.

    With these rings you share together,
    love so close to last forever.
    This special day - two special hearts,
    let nothing keep this love apart.


     


    -------------------


    <!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->


    Kanske är han den ende i världen
    som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.


    ------------------

    det handlar om fingertoppar
    och om händer som vill bo i varandra
    om att springa skrattande genom ösregn
    och att dricka te tillsammans när nätterna förvandlas till morgon

    det handlar om att gå i mörker och titta på stjärnor
    och om att blåsa luft i varandras lungor tills bara skrattet finns
    om att ligga still och lyssna på varandras hjärtslag
    och att vara tryggt inlindade i stora luddiga närhetsfiltar

    det handlar om tvåsamhet som inte river sönder
    och om att tala samma språk och tystnad
    och att gömma sig i tält av mjukhet tillsammans
    och att veta, att &-tecknet mellan du & jag egentligen är ett bindestreck


    -Anna Irekvist

  • Premiu­mDark
    Äldre 14 Jun 20:52
    #11

    Postar igen, vet inte varifrån de konstiga tecknen kom?


     


    Today you married your best friend.
    Your bond complete, it has no end.
    You share one soul, you share one heart.
    A perfect time - a perfect start.

    With these rings you share together,
    love so close to last forever.
    This special day - two special hearts,
    let nothing keep this love apart.


     ---------


    Kanske är han den ende i världen
    som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.

    Kanske är hon den enda som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.

    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och tror att de flesta kanske missar det hos den andre.

    Och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.

    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.


    ----------


    det handlar om fingertoppar
    och om händer som vill bo i varandra
    om att springa skrattande genom ösregn
    och att dricka te tillsammans när nätterna förvandlas till morgon

    det handlar om att gå i mörker och titta på stjärnor
    och om att blåsa luft i varandras lungor tills bara skrattet finns
    om att ligga still och lyssna på varandras hjärtslag
    och att vara tryggt inlindade i stora luddiga närhetsfiltar

    det handlar om tvåsamhet som inte river sönder
    och om att tala samma språk och tystnad
    och att gömma sig i tält av mjukhet tillsammans
    och att veta, att &-tecknet mellan du & jag egentligen är ett bindestreck


    -Anna Irekvist

Svar på tråden Dikt att läsa på vigseln!