• Troll10

Gäst med svart och vit klänning?

En ganska nära vän som inte är svenska berättade idag att hon hade köpt en festklänning att ha på vårt bröllop, nu i veckan när hon var utomlands. Hon beskrev klänningen som "fin, svart och vit". Hon hade också köpt en matchande svart och vit bolero till.

Vi ska ha klädkod kavaj och jag hade tänkt prata med henne om vad jag tror att de andra gästerna kommer att ha på sig, eftersom hon är väldigt mån om att "göra rätt". Men vi har inte ens skickat ut inbjudningarna än och jag har följdaktligen inte hunnit prata med henne om detta...

Det gör inte min BM och mig något om hon är svart- och vitklädd, men vi vill inte heller att hon ska känna sig bortkommen under eller efter bröllopet.

Så till mina funderingar; Är det ok som kvinnlig gäst att ha enbart svart och vitt på sig? Och om det inte är ok, hur ska jag säga det till henne? Hon har ju köpt klänningen utomlands och allt. Svårt!

• Svar på tråden Gäst med svart och vit klänning?
  • xaniara

Eftersom klänningen varken är helvit (klassisk brudklädsel) eller helsvart (klassisk sorgklädsel) utan "svart och vit" får i alla fall jag bilden av det kan vara helt ok enligt etikettsregler. Om du ska tipsa henne om något kan det kanske vara att föra in något färggrannt i klädseln, en röd tygblomme-brosch på bröstet kanske, eller ett gult skärp? 

Eftersom ni själva inte verkar tycka det är viktigt kanske det räcker, om man ens behöver göra nånting?

Jag skulle inte ta det minsta illa upp om någon kom i en helsvart klänning till vårt eller någon annans bröllop, då svart är mer en modefärg nu än tidigare. Helvitt är lite känsligare. 

• Peppo79

håller helt med xaniara, jag tycker det käns lite omodernt att följa färg-regler så pass strikt. En helsvart klänning t ex kan ju vara super snygg även på ett bröllop :)

• happytoaster

Helt svart eller helt vit klänning kan av andra gäster uppfattas som lite "fel" eller oartigt men en svart eller vit klänning bör ingen ta illa upp över.

• Steinhammersfru

Rätt vanligt nu för tiden med svart-vit klänning på bröllop, iallafall dom jag varit på. Även helsvart börjar bli vanligt. Fast det kan jag tycka är lite tråkigt. Svart är ju förknippat med begravning i Sverige men i många andra länder så är faktiskt svart en festfärg.
    Om en gäst kom i helvitt så hade jag reagerat dock. Den färgen är reserverad för mig på bröllopsdagen.

• bruden i skogen

Jag tycker dt är rätt. Idag kan man ha på sig vad som. Ofta brukar de ju fråga...

Min syster frågade mej om hon kudne ha svart, helsvart och då sa jag självklart att du kan det. I samma veva sa hon att strumproan skulle gå i serics.. och då sa jag skämtsamt att det fick hon inte...

Klart hon får, bara skojade ju.

Min dotter skall ha svart med lite mörklila i. Så jag tror det är lite mode i svart på bröllop. Så min tro är att hon är rätt "inne" på detta.

Jag hade inte heller sagt nej till vitt, tror att min ena tärna skall ha vitt på sej och det rör mej inte i ryggen.

Svar på tråden Gäst med svart och vit klänning?