• Manikos

Ingen vigsel på nyrsafton??!

Hej!

Sitter och väntar på att pastorsexpeditionen ska ringa tillbaka då den kvinna som jobbar med att boka in vigslar inte visste om det fanns någon möjlighet att gifta sig på nyårsafton Men visst brukar det väl gå? Är det bara här i Södertälje som det ev inte går eller är det någon annan som stött på samma problem??!
    Vi vill ju gifta oss då eftersom det passar med jobb och dyl.... annars måste vi vänta till slutet av juni 2011....

• Svar på tråden Ingen vigsel på nyrsafton??!
  • Kjell Präst

Jag tror inte att vi har vigslar på nyårsafton hos oss - men det är väl rent praktiska skäl i så fall (inte så många som tjänstgör). Rent teologiskt är det ju bara på påskafton, av "aftnarna", som det är olämpligt att ha vigsel.

• lillalyckan

Men funkar det så att det är lite upp till varje präst? Min mamma gifte sig på påskafton förra året, och det var inte ens någon som nämnde att det skulle kunna vara nåt problem... Är mest nyfiken... Kjell Präst skrev 2010-04-28 11:14:57 följande:

Jag tror inte att vi har vigslar på nyårsafton hos oss - men det är väl rent praktiska skäl i så fall (inte så många som tjänstgör). Rent teologiskt är det ju bara på påskafton, av "aftnarna", som det är olämpligt att ha vigsel.
    TS här finns ju massor av brudar som gifter sig på nyårsafton så helt omöjligt kan det ju inte vara.
  • Manikos

Ja jag håller tummarna för att det ska gå att få gifta sig i kyrkan annars får man väl försöka hitta ett annat alternativ... skulle vara så trist att behöva skjuta upp det! Vi ser på nyårsafton som en symbolisk dag då vi blev ett par för 12 år sedan men separerade förra sommaren för att sedan hitta tillbaka till varandra efter ett halvår och firade nyår tillsammans. Vi vill gå in i det nya året som man och fru och "glömma" allt gammalt!

Men som lillalyckan säger... det finns ju massor av brudpar som gift sig och som ska gifta sig på nyårsafton så på något sätt ska det väl gå att fixa! Får väl gifta oss ute i värsta fall med inhyrd vigselförättare

• Jeez

I flera församlingar går det bra. Det beror också på tid är min gissning. Många församlingar har "ändå" kyrkan öppen, vaktmäster, musik och präst igång för nyårsböner mm. Men det är inte en självklar dag att ha "vigseltider" på (som de flesta har på lördagar) där man vet att det alltid schemaläggs  långt i förväg.

• Manikos

Väntar nervöst på svar från kyrkan! Visst skulle man kunna åka en bit men eftersom vi ska ha festen här så vill man ju inte tvinga gästerna att åka allt för långt! Allt annat löser sig liksom lokal, mat, kläder osv.

• Kjell Präst

lillalyckan skrev 2010-04-28 11:20:04 följande:
    Men funkar det så att det är lite upp till varje präst? Min mamma gifte sig på påskafton förra året, och det var inte ens någon som nämnde att det skulle kunna vara nåt problem... Är mest nyfiken... Kjell Präst skrev 2010-04-28 11:14:57 följande: TS här finns ju massor av brudar som gifter sig på nyårsafton så helt omöjligt kan det ju inte vara.

Det stämmer att påskaftonsvigslar förekommer, men de är gissningsvis väldigt ovanliga. Jag själv skulle aldrig ställa upp på en vigsel på påskafton. Möjligen på påskdagen.

• Sebastiána
    Kjell Präst skrev 2010-04-28 12:21:45 följande:
      Det stämmer att påskaftonsvigslar förekommer, men de är gissningsvis väldigt ovanliga. Jag själv skulle aldrig ställa upp på en vigsel på påskafton. Möjligen på påskdagen.
    Ja påskdagen är ju en glädjens dag så den borde vara lämplig som vigseldag
  • lillalyckan

Nu var ju prästen i detta fall en nära släkting så det kanske spelade in... Kjell Präst skrev 2010-04-28 12:21:45 följande:

• Manikos

Kan ju spela en ganska stor roll

Fortfarande inget svar dock... hoppas på att hon ska ringa tillbaka imorgon!

Svar på tråden Ingen vigsel på nyrsafton??!