• 090208

    Att ni orkar...

    ...byta efternamn...


     


    Läser om er som grälar/inte kan komma överens om vem som ska ge upp sitt gamla. Varför behöver man göra det då om man blir så olycklig..?


     


    Och några som gifter om sig, har barn från förra äktenskapet, t.ex:


    Fröken Pettersson gifter sig och blir Fru Karlsson, då får barnen heta Karlsson. Skiljer sig och vill ha tillbaka sitt flicknamn men måste fortfarande heta exmannens för annars "hör man inte ihop" med sina egna, riktiga, biologiska barn (hallå??). Sen gifter hon om sig och då blir det stora problem. Då kan man bli Fru Ohlsson men måste ju fortfarande heta samma som barnen så då blir man Karlsson Ohlsson, men kul för nya mannen att frugan heter samma som exmannen. Och barnen får ju inte heta Ohlsson av sin biopappa, så då heter inte dom som sina nya syskon. Men när sonen Karlsson är lite äldre ska han gifta sig med en tjej som har dubbelnamn, får hon då heta Persson Nilsson Karlson, och vems namn ska stå först??? Ve och fasa...


     


    Varför bryr man sig om att byta öht?? Jag hoppar inte på nån, men fattar inte att man skaffar sig en till anledning att gräla (det har man väl tillräckligt... ) eller krånglar ihjäl sig...


     


    Att man vill höra ihop tycker jag ärligt talat låter lite barnsligt (döda mig inte) för syrran har inte samma efternamn som döttrarna men dom hör ihop hur mycket som helst. Hoppas barnen aldrig får höra något annat, kanske blir traumatiskt...


     


    En lösning som verkar hur bra som helst är om BÅDA tar ett helt nytt namn, men om man skulle gå skilda vägar går det ändå åt helv...

  • Svar på tråden Att ni orkar...
  • cajeli

    Ett annat alternativ är att man behåller sina efternamn även som gift, har flera kollegor som gjort på detta vis och det funkar hur bra som helst. man kanske ska ta och välja sina strider.....

  • Sanna2010

    HAHAHA! Så roligt! Jag håller med dig! Känns onödigt att gräla om en sån sak. Vi är däremot överens att ta hans efternamn.

    Men ingen av oss har barn från tidigare äktenskap, så vi har inte sånna problem

  • 090208

    Jag låter säkert jättenegativ, efter som jag pratar om en massa skilsmässor hit och dit...


     


    Jag heter redan som mannen i mitt liv (pappa!) så jag kan absolut inte tänka mig att byta.


     


    Och barn vill jag inga ha, men blir det såna så får dom mitt efternamn eftersom ett svenskt funkar bättre i Sverige... Mannen kommer från andra sidan jordklotet nämligen. Och där håller han med mig.

  • Sebastiána

    Vi kommer inte att byta efternamn. Min BM vill gärna att vi heter samma men vill inte "ta sin frus namn" och jag vill ha kvar mitt. Det blir ju inte bättre av att han har ett av Sveriges vanligaste och tråkigaste namn. Vi hör lika mycket ihop även om vi inte har samma namn.

  • bobods

    Jag håller helt med dig TS! Jag har aldrig hetat haft samma efternamn som min mamma och det har inte rört mig i ryggen. Det värsta tycker jag är när folk vill ha kvar exmannens namn när de gifter om sig för att ha samma som barnen. Helt sjukt enligt mig!


     


    Jag ska byta namn när jag gifter mig, och våra barn ska ha mannens namn - enbart för att det är ett vackrare namn är mitt. Om vi (gud förbjude!!) skulle skilja oss någon gång gör det mig inget alls att barnen har hans namn - det är ju ett gemensamt beslut så hur skulle jag kunna ändra mig sen? 

  • Aleta

    Jag har en bekant från Island som har flera barn med olika män. På Island får ju varje barn ett nytt, personligt efternamn som är pappans + son eller dottir. Mamman har alltså ett efternamn och varje barn har också ett unikt efternamn. (På Island så står man listad i telefonkatalogen efter förnamn har jag för mig.)


    De är i alla fall en härlig familj trots alla olika efternamn. Enda nackdelen var när ett av barnen blev skadat och hamnade på sjukhus. Mamman ringdes upp och hon tillfrågades om barnets personnummer och fullständiga namn. I stressen så mindes hon inte någondera! (Allt gick bra, det var ingen allvarlig skada och hon fick hämta hem sitt barn trots att hon inte kom ihåg efternamnet. )


    Inget att bråka om som sagt, man kan heta precis vad som helst och ändå höra ihop mer än en familj där alla heter samma, det är ju inte namnet det hänger på...

  • Sebastiána

    Som sagt


    www.brollopstorget.se/Forum-1-76/m3742071.html


    Det här att heta samma är ganska nytt. Hörde inte folk ihop på 1800-talet? Om kvinnan hette Johanna Nilsdotter och hennes man Hjalmar Svensson - hörde de inte lika mycket ihop som om de haft samma namn? Deras barn i sin tur fick heta exempelvis Tilda Hjalmarsdotter eller Sven Hjalmarsson.


    Om båda är överens och om båda tycker att deras lösning är bra är väl allt frid och fröjd, men om man känner sig tvingad att byta namn eller har ångest/blir ledsen för att man gör det så är mitt råd: Låt bli! Om det känns helt rätt är det rätt. Om det känns fel är det fel.


     

  • Lindahl

    Jag och min sambo kommer inte att heta samma efternamn när vi väl gift oss. Jag kommer att behålla mitt eget efternamn (samma som vår gemensamma son har) och han kommer att behålla sitt efternamn (som han fått via giftemål innan). Han vägrar att byta efternamn då hans son sen äktenskapet innan oxå har det efternamnet. Så vi får ha det som vi har det....

  • Lara C

    Min blivande säger alltid att om frun inte vill ta sin makes namn så är det för att hon inte älskar honom tillräckligt. {#lang_emotions_undecided} ( Jag kommer att ta hans namn, men det är inte för att bevisa att jag älskar honom...)

  • KatjaB

    Vi har inte haft något tjafs alls som tur är.. Jag tycker det är viktigt att heta samma. Självklart måste man inte det men det vhar en betydelse för mig. Han tyckte inte att det var så viktigt och att mitt efternamn lät tyskt tydligen, haha. Så då bytte jag, mig gör det inget och jag tycker det är kul att byta så att alla heter samma.
    Om vi skulle skilja oss någon gång så kanske jag inte skulle vilja behålla hans däremot men det är ju inte jag går och fundrerar på, jag har ju en tro på att vi håller ihop


Svar på tråden Att ni orkar...