• Tildas5

Brudskål/välkomstskål??

Vi har tänkt att ha muosserande vin när gästerna anländer och lite mingel sedan blir det buffé. Våra släktingar pratar om att det är brukligt att ha brudskål/välkomstskål? Är det någon som har erfarenhet av det? När passar det att ha den? När vi brudparet anländer, innan gästerna sätter sig till bords eller när de ha satt sig?

Vem utbringar skålen? Gör toastmasten det??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 15:54
    Tack för alla inlägg!
  • Svar på tråden Brudskål/välkomstskål??
  • Tessthemess

Skålen har man när brudparet anländer. Utomhus är väl vanligast, iaf när det är vår, sommar och höst och vädret är ok. Man minglar sedan en stund innan man går och sätter sig till bröllopsmiddagen.

Det är toastmaster eller toastmadame eller eventuellt värdparet som gör detta. 

• Tessthemess

Kan väl tillägga att värdparet (om man nu har det) eller toastmaster/toastmadame även kan presentera någon annan som utbringar självaste skålen. Kanske någon av era pappor eller mammor eller syskon.

• FramtidaFruSandberg
    Tessthemess skrev 2010-04-24 11:58:38 följande:
    Skålen har man när brudparet anländer. Utomhus är väl vanligast, iaf när det är vår, sommar och höst och vädret är ok. Man minglar sedan en stund innan man går och sätter sig till bröllopsmiddagen.Det är toastmaster eller toastmadame eller eventuellt värdparet som gör detta. 
    värdparet var ju tidigare alltid brudens föräldrar så seden är egentligen att det är brudens far som gör det
  • Tessthemess

Men nu för tiden tror jag det är vanligast att det är toastmaster eller toastmadame. Har inte varit på ett bröllop där någon annan gjort det men jag vet att det även kan vara någon av föräldrarna och som du skriver så är det brudens far som brukade göra det.

FramtidaFruSandberg skrev 2010-04-24 12:36:00 följande:
    värdparet var ju tidigare alltid brudens föräldrar så seden är egentligen att det är brudens far som gör det

• Mumin1

Min far kommer att hålla brudskålen när vi anländer till festlokalen. Är det fint väder kommer alla gästerna vara samlade i trädgården utanför och redan stå med var sitt glas i handen.{#lang_emotions_smile}

• Flotten

Jag har aldrig varit med om att tostmastern hållit i brudskålen, har alltid varit någon av föräldrarna till brudparet på de bröllop jag varit på. Känns liksom lite mer äkta att det är någon som står brudparet nära som gör det.

• NoCh

i samband med det mousserande vinet som du nämner, en kort hälsning som hälsar alla välkomna och gratulerar brudparet och inleder festen

• Sundance

Vad är skillnade på brudskål och välkomstdrink? Vi kommer t ex vara med våra gäster hela tiden efter vigseln eftersom allt är på samma ställe så vi "anländer" aldrig.

Svar på tråden Brudskål/välkomstskål??