• Moi mokulat

Löften? ja eller nej?

Hur många kommer läsa löften för varandra?
    Min m2b vill inte alls, medans jag tycker det vore fint.
    Hur tänker ni göra?

• Svar på tråden Löften? ja eller nej?
  • Cantaton

Hur menar du? Egenskrivna löften? För alla läser ju löften under vigselakten, det är ju en del av själva vigselakten! Sedan kan de ju låta olika och läsas på olika sätt (tex säga efter prästen/vigselförrättaren).

• Moi mokulat

Ja det jag menar är väl typ man kan ju läsa en dikt eller säga något till sin blivande utöver de "vanliga".

• a n n a

vi kommer enbart att köra på kyrkans gamla hederliga löften och spara det mer personliga till kvällens middag :)

• scimmietta

Vi kommer skriva våra egna löften... har börjat på mitt nu {#lang_emotions_wink} Vi ville inte ha med det gamla klassiska "tills döden skiljer oss åt" och har bestämt oss för att göra egna. Hoppas prästen går med på det... ska träffa honom om en månad. Sen ska min blivande skriva sina på italienska iom att han inte är så bra på svenska än. Det blir lite mer personligt då...

• Burre Präst

Till er som vill skriva egna löften: Tänk på att det ska vara just löften, inte noveller om vad ni känner när ni ser på er älskade eller hur ni träffades eller vad ni hoppas livet ska ge er. Ska ni gifta er kyrkligt så säger handboken dessutom att löftena skall präglas av brudparets vilja att älska varandra tills döden skiljer dem åt.

Det är alltså inte tillåtet att lova "för evigt", "för alltid" eller "tills livet skiljer oss åt". "Så länge vi båda lever" eller liknande går däremot bra.

• KatjaB

vi gifter oss borgerligt och har skrivit egna löften, och så är det ju den obligatoriska "tager du" biten förstås.

• Sebastiána
    Burre Präst skrev 2010-04-25 00:46:14 följande:
    Till er som vill skriva egna löften: Tänk på att det ska vara just löften, inte noveller om vad ni känner när ni ser på er älskade eller hur ni träffades eller vad ni hoppas livet ska ge er. Ska ni gifta er kyrkligt så säger handboken dessutom att löftena skall präglas av brudparets vilja att älska varandra tills döden skiljer dem åt. Det är alltså inte tillåtet att lova "för evigt", "för alltid" eller "tills livet skiljer oss åt". "Så länge vi båda lever" eller liknande går däremot bra.
    Jag har annars hört att man kan säga "så länge vi båda lever" istället för "tills döden skiljer oss åt".
  • Cantaton

Ja, det gick ju Burre Präst också med på, det avslutade hans inlägg

Sebastiána skrev 2010-04-25 14:00:02 följande:
    Jag har annars hört att man kan säga "så länge vi båda lever" istället för "tills döden skiljer oss åt".
Svar på tråden Löften? ja eller nej?