• Sebastiána

Billig betalbar eller gratis?

Vi kommer att handla öl och sprit i Tyskland och har tänkt ha en gratis bar. Vi har klurat fram och tillbaka hur vi ska balansera mellan att vara frikostiga och att undvika att det blir ett fylleslag. En sak vi tänkt är att vi kan ha en bartender. Ingen utbildad sådan, mest någon som håller i ordning och häller upp öl, serverar våra färdigblandade drinkar osv. tror ni detta räcker? Eller ska vi ta en symbolisk summa, typ 10:- per glas eller nåt? Eller lite högre pris och var sin drinkbiljett till alla gäster???????

Vad tycker ni och hur har ni gjort?

Om man tar en liten symbolisk summa måste man så klart informera så att folk tar med sig lite kontanter.

• Svar på tråden Billig betalbar eller gratis?
  • Heloise

Vi hade fri bar, men det stod 2 tjejer i baren.  Visst spårade en del av våra gäster ur( typ 3), men det kan man inte göra så mkt åt, det är vuxna människor och om de vill skämma ut sig så fine, och det vart inget bråk eller så utan de vart bara för fulla. Jag tror inte på att agera barnvakt åt mina vänner eller min släkt, majoriteten har inga som helst problem med alkohol och vi tänkte inte anpassa vår fest efter de 2-3 som inte har lika stor koll.

Ska man ta betalt så ska det vara självkostnads pris, jag tror faktiskt inte att det är lagligt att sälja  alkohol med förtjänst inom ett privat sällskap.

• Zia 20090618

Ah det är ju också en grej varför vi vill ha betalbar, på min svärmor bröllop förra året stod det fullt med glas överallt som folk liksom bara ställde ifrån sig. Det var ju bara att hämta en ny så få höll reda på sina glas ;)

• Sebastiána

10:- per glas ger knappast någon vinst så det tror jag är lagligt (men har inte kollat). Bara plastglaset kostar väl en krona eller så och så har man kanske skivad lime i som också kostar lite.

10:- kan väl ändå inte vara mer än självkostnadspris eller? Även om man köper i Tyskland. Vinet i baren kommer vi att köpa på Systemet.

• didis

Det verkar vara vanligt med betalbar så jag tror inte det är så kontroversiellt.

Själv har jag aldrig varit på en privat fest med betalbar så jag kan inte jämföra men däremot har jag itne varit med om att det står halvfulla glas överallt. Groggar/drinkar brukar sällan finnas men gott om öl och vin, ska man ha starksprit kan nog betalbar vara på sin plats.

Däremot, visst blir en del fulla, det spelar inte någon roll för min del, de är vuxna och får göra som de vill. Några våldsamheter har det aldrig blivit.

Ett tips: vi lät gästerna märka upp sina glas med namn, ville man dricka ur "riktigt" glas fick man hålla reda på glaset, annars var det plastglas som gällde. Kanske bidrog det också till att det inte var så många halvurdruckna glas efteråt?

• danicalifornia

vi kommer oxå ha en symbolisk summa för öl, vin o cider! typ 20 kr eller kanske 10kr.

• Sebastiána

Jag har varit på två typer av bröllop:

1) Helt fri bar. All dricka står på ett bord och man får själv blanda groggar och drinkar hur man vill. Det har varit lite kul att testa "nya drinkar" ibland men mest blir det GT, fruktoda och vodka eller rom och cola som folk blandar. Folk dricker nog mer när det står framme så där. Kan bli stökigt. Det senaste bröllop av detta slag jag var på hade bra med personal som gick och plockade glas hela tiden och det behövdes.

2) Bröllopet har varit på restaurang med bar = alla måste inhandla sina drinkar/groggar/öl i baren för 60-80:-. De bruparen har delat ut drinkbiljett och bjudit på första glaset. I övrigt har gätserna fått betala själva. på grund av kostnaden har nog inte alla kunnat drick så mycket som de önskade och det är ju både bra och dålit. Om kusinen inte kan ta drink nummer tre på grund av kostnaden är det tråkigt. Om farbror August inte kan ta sin 10:e grogg (efter att dessutom svept i sig några öl) är det bra.

• majsan801

Vi kommer ha betalbar till självkostandspris 10kr/glaset vi köper från systemet och då blir det ingen förtjänst utan "förlust" eller vad man ska kalla det. Vi tänkte ha fri bar men vill inte ha en massa svinn så därför en symbolisk summa på 10kr. Förhoppningsvis leder det till att folk dricker upp sin dricka innan man hämtar ny. Min lillebror kommer stå i baren.

• bruden i skogen

Varför bar överhuvud taget. Om man har vin, desservin, avec till kaffet så räcker väl det? Ett bröllop skall inte i min mening vara en "fyllefest"

men så klart, alla bestämmer ju själva hur de vill ha.

Vill ni ändå ha bar så ta betalt om man är bjuden är väl kanske inte någon hit. Då är det ju bra med en "bartender" som håller lite koll.. man kan ju begränsa lite ändå

• Sebastiána

Vi vill ha en bar därför att vi tycker att det är trevligt och gästerna på min sida dricker måttligt: en drink eller två. På min BM:s sida dricker de mer. Därför vill vi styra upp det lite.

• Sebastiána

Kanske räcker det om man har bartender - då blir det ändi lite pinsamt att komma dit och beställa ytterligare en (gratis) öl om man redan druckit massor. Man kan ju också göra så att man bara ställer fram lite år gången. Om all öl/cider/vin/drinkar står framme kanske det "frestar" mer - ser generöst ut så att folk passar på...

Svar på tråden Billig betalbar eller gratis?