• Sebastiána

Billig betalbar eller gratis?

Vi kommer att handla öl och sprit i Tyskland och har tänkt ha en gratis bar. Vi har klurat fram och tillbaka hur vi ska balansera mellan att vara frikostiga och att undvika att det blir ett fylleslag. En sak vi tänkt är att vi kan ha en bartender. Ingen utbildad sådan, mest någon som håller i ordning och häller upp öl, serverar våra färdigblandade drinkar osv. tror ni detta räcker? Eller ska vi ta en symbolisk summa, typ 10:- per glas eller nåt? Eller lite högre pris och var sin drinkbiljett till alla gäster???????

Vad tycker ni och hur har ni gjort?

Om man tar en liten symbolisk summa måste man så klart informera så att folk tar med sig lite kontanter.

• Svar på tråden Billig betalbar eller gratis?
  • Eriane

Själv skulle jag aldrig haft öppen bar men det beror på att vi har en del i stäkten som inte kan hantera alkoholen. Hade tagit betalt mycket billigare än krogen men mer än 10:- glaset. Vet ju inte hur era gäster är så svårt att säga vilket som passar er bäst.

• BrideBecks

Jag tycker det låter vettigt att man har betalbar till låga priser just för att undvika fylleslag. Av den anledningen kommer vi ha betalbar efter middagen.

De fester/bröllop jag varit på har en fri bar allt som oftast inneburit att fler får i sig ett par glas för mycket än vid betalbar.

• Jmms

Vi har pratat med ett flertal personer som brukar jobba på bröllop. Självklart är det som de säger, att det finns risk på fylleslag, men att risken minimeras betydligt om det finns någon som serverar i en bar.

Därför har vi valt att bjuda alla våra 130 gäster på drickat och anställt en kvinna som sköter om baren.

Till syvene å sist är det ju gästernas eget ansvar att dricka hur mycket å lite de vill. Vi vet att ett flertal av våra gäster med säkerhet kommer att bli jättefulla, men samtidigt vad spelar det för roll? - Så länge de inte brukar bli otrevliga.

Men, det är ju bara våran åsikt.

• KatjaB

Jag tycker nog att om man tar betalt så ska det inte vara mer än självkostnadspris. Känns liksom fel att tjäna på drycken när man bjuder till fest. Men det gör ju alla som de vill. Vi kommer bjuda på drickat men ha någon stående i baren som sköter drickat.

• Sebastiána
    BrideBecks skrev 2010-04-22 10:16:11 följande:
    Jag tycker det låter vettigt att man har betalbar till låga priser just för att undvika fylleslag. Av den anledningen kommer vi ha betalbar efter middagen. De fester/bröllop jag varit på har en fri bar allt som oftast inneburit att fler får i sig ett par glas för mycket än vid betalbar.
    Precis. De bröllop jag varit på med helt fri bar där har ett antal personer (i ett fall brudens far i ett annat brudens mor som förövrigt ställde sig på scenen och sjäöng en olämplig visa) blivit rejält dragna. De hade bord med ett antal flaskor på och så fick man blanda själv. Vi kommer att ha en väldig blandning av folk. En del spottar inte i glaset direkt. En del är nykterister.

20:-/öl, vin eller drink och alkoholfria alternativ gratis kan det vara något? Man kan ju alltid ge en drinkbiljett till alla gäster så att första drinken/ölen blir gratis. Vi är inte ute efter att tjäna pengar, men om dels någon står i baren och om det kostar en liten slant så blir det mer skämmigt att ta den 10:e ölen...

• Sebastiána

Till sken hör också att lokalen inte stänger en viss tid så festen kan i princip hålla på till 7 på morgonen därefter... Men om vi har en bartender kan man ju "stänga baren" ett visst klockslag.

• Lyckliga013bruden

Jag tycker det låter jättebra med bartender och att alkoholen kostar ca 10kr/glas samtidigt som det alkoholfria är gratis.

Tänk på att kostnaden/glas går bra ihop med den växel ni har

• Zia 20090618

Vi kmmer ha betalbar i stil med 10:-/glas.. Någon som serverar det hela bör man ju nästan ha, iallafall om det inte bara rör sig om cider och öl. Drinkar vore ju väldigt konstigt om man fick blanda till själv på ett bröllop, enligt mig iallafall ;)

• Sebastiána
    Zia 20090618 skrev 2010-04-22 10:50:28 följande:
    Vi kmmer ha betalbar i stil med 10:-/glas.. Någon som serverar det hela bör man ju nästan ha, iallafall om det inte bara rör sig om cider och öl. Drinkar vore ju väldigt konstigt om man fick blanda till själv på ett bröllop, enligt mig iallafall ;)
    På de bröllop jag varit på med helt fri bar fick man blanda allt själv, vilket resulterade i att en del blandade helt vilt, drack några klunkar och konstaterade att det inte var gott - så blandade de en till. Andra drack väldigt mycket eftersom de ville smaka alla kombinationer som var möjliga.
  • Korallbruden

Vi kommer ta en 10 i baren för allt med alkohol i. Detta för att innehållet i glaset blir mer värt för den som vill drika. Idén med drickbiljett är inte heller dum. Vatten och läsk är kostnadsfritt.

Vår stora dag =3 juli 2010
Svar på tråden Billig betalbar eller gratis?