Räkna ut mängd vin och hur placera flaskor osv...?
Hej!
Då var det dags att beställa dricka till bröllopsfesten.
Vi blir ca 80 gäster och ska ha buffé med både lax, kyckling och lamm (medelhavsinspirerad buffé) och ska beställa vin från Tyskland nu via mina föräldrar. Vi har då tänkt beställa vitt vin, rött vin, öl, kanske lite cider samt avec till kaffet. Utöver det ska vi ha en bar till "självkostnadspris" så vi behöver ha lite mer "sprit" till den också. Champagne /mousserande vin till välkomstskålen tror jag vi tar på systemet.
Nån som har några bra länkar till hur man räknar hur många vinflaskor vi behöver? Jag TROR att vi har fler öldrickare än vindrickare, men det är ju så svårt att veta....
Sen vet jag inte om vi ska köpa flaskor att ha på bordet, eller bag in box och hälla över på karaffer, (t.ex. IKEAS vas "SUPERFIN" kanske?) gärna åsikt på vad ni tycker är bäst/finast/enklast. Och hur "tätt" ska flaskorna stå?
Vi har provsmakat några olika och mottagit tips och råd på viner. Vi lutar åt Lindemans röda Shiraz bin 50 men tyckte inte att deras vita chardonnay passade till maten direkt, skulle vilja ha en riesling och då kanske foot of africa..? Blir det fel att inte ha "samma" märke på vinerna? Eller är det kanske tvärtom, bara dumt att haka upp sig på att det inte är samma märke..? Vad tycker ni?