• BMTS

Kan man ha vit topp och färgad kjol som bröllopsgäst?

Jag ska gå på bröllop i sommar och har inte råd att köpa någon dyr festklänning då jag måste spara till mitt eget bröllop. Skulle jag som gäst kunna ha på mig en färgad (t ex röd eller rosa) kjol och en enkel vit topp till det eller är vitt helt tabu som gäst?

• Svar på tråden Kan man ha vit topp och färgad kjol som bröllopsgäst?
  • Plutten2010

Om du har en färgad sjal (eller liknande) till så skulle jag tycka att det är ok.

• BMTS

Plutten2010, jag räknar med att i så fall ha sjal i kyrkan men däremot har man nog knappast sjal på sig på festen? Känns som att den mest skulle vara i vägen när man äter/dansar etc!

• GrodanoJag2010

Jag hade färgad topp och vita byxer på ett jag var på i mars, så det är helt okej. =)

• Kramilikram

Helt klart! Kör på´t!!

• Plutten2010

Ja, självklart! Jag menade inte att du skulle vara svept i den i hela kvällen.. =)

BMTS skrev 2010-04-20 15:18:36 följande:
    Plutten2010, jag räknar med att i så fall ha sjal i kyrkan men däremot har man nog knappast sjal på sig på festen? Känns som att den mest skulle vara i vägen när man äter/dansar etc!
  • Eriane

Fråga brudparet skulle jag vilja säga. Själv bryr jag mig inte ett dyft om någon annan kommer i vitt till mitt bröllop ens om det är helvitt. Men det finns brudar som inte vill se någon annan i vitt inte ens i t ex en sjal. De är få men dom fins. Fråga bruden för att vara säker. Har du ingen svart topp annars? Kan bli fint till en färgglad topp

• BMTS

Eriane, är inte svart lika tabu som vitt annars? Förra året gick jag på bröllop i en knallrosa klänning med svart sjal (antingen svart eller vitt var det enda som passade till klänningen) och då fick jag kommentarer från vissa äldre personer som inte alls tyckte att det var OK med minsta lilla svart på bröllop... trots att klänningen verkligen var ROSA utan minsta annan färg i!

• Kramilikram

Oj då.. jag har haft svart klänning på en massa bröllop.. en annan tabu sak jag fick reda på i somras var att hade man på sig en röd klänning betydde det att man hade haft ihop det med BG! Vart kommer alla knasiga tabuer ifrån?!

• Flotten

Varför inte?? Det är väl en helvit klänning som skulle kunna konkurera med bruden, inte en topp.

• passionsblomman

Tvådelat där ena delen är vit kan ju inte vara fel. Isåfall skulle ju inte männen kunna ha vita skjortor eller?

Rött som signal för att man legat med brudgummen är bara nys, myt och dumheter. det fattar ju vem som helst om man tänker efter. OM man skulle ha legat med honom, varför i herrans namn skulle man vilja lysa med det en sådan dag?

Svart är ju sorgfärgen och det är ju etikettsmässigt så att "bröllop bryter sorg" vilket då innebar att man åter klädde sig i färg och slutade gå i svartom man tex var änka. (det här har ju naturligtvis inte arbetarkalssen hållit på med. de lär ha fått klä sig i den stass de hade och jobba vidare oavsett sorg)

• Mizfis och LillRolf

Klart du kan ha vit topp och färgad kjol. Blir ju jättesnyggt. Om du har tydliga smycken som matchar kjolens färg så blir det ju toppsnyggt! :D

Det där med röd klänning är ju bara knasigt. Magdalena Ribbings klädguider är rätt bra på att avliva såna här klädmyter. Helt vitt och helt svart är tabu, men helt rött är HELT ok. :)

Kram!

• Long engagement

Jag sak en ivory ovandel och färgat tyg under som brduklänning. Så vitt är INTE alltid självklart på ett modernt bröllop.

Flotten skrev 2010-04-20 16:23:10 följande:
    Varför inte?? Det är väl en helvit klänning som skulle kunna konkurera med bruden, inte en topp.
  • Grodfrun

Vad ar kladkoden? Visst kan du ha 'en vit del o en fargad' om det ar kavaj el kostym som galler men om det ar hogtidsdrakt/frack sa ska du ha langklanning.. Alt lang kjoldel och top.

• Flotten

Long engagement skrev 2010-04-21 00:14:56 följande:

Jag sak en ivory ovandel och färgat tyg under som brduklänning. Så vitt är INTE alltid självklart på ett modernt bröllop.
    Nej du men frågan var om vitt var HELT tabu på ett bröllop och den frågan svarade jag på. Hur brudarna sedan väljer att klä sig vet man ju som gäst inte förrän det är dags! Och tankeläsning är vi inte många som är bra på.
  • kenttjej

Jag tycker det går jättebra! En av tjerna som ska sjunga och spela på vår vigsel frågade väldigt försynt om hon kunde ha en vit klänning mönstrad med bruna blommor, och det tycker jag är helt ok. Gör mig ingenting! Så länge man inte kommer i helvitt förstås. På vår- och sommarbröllop är man ju ofta ljusare klädd och om då delar av klädseln är vit så tycker jag inte det är något konstigt med det.

• BrideBecks

Jag skulle inte ha något emot om någon kom med en vit top till mitt bröllop.

Men ring och kolla för säkerhets skull. Som sagt, en del brudar kanske inte alls vill att någon annan ska ha vitt än de själva. Alla är olika

• empa83

På min systers bröllop har jag en vit kjol och en grön topp, ser absolut inte att det skulle vara ett problem, för mig är det viktigt att ingen har helvitt på sig på vårt bröllop, men topp eller kjol inga problem! För övrigt har jag även haft helsvart på ett bröllop som var på vintern, det var också ok, bör ju tilläggas att vigseln inte var i någon kyrka.

• Long engagement

Flotten skrev 2010-04-21 06:37:18 följande:
    Long engagement skrev 2010-04-21 00:14:56 följande: Nej du men frågan var om vitt var HELT tabu på ett bröllop och den frågan svarade jag på. Hur brudarna sedan väljer att klä sig vet man ju som gäst inte förrän det är dags! Och tankeläsning är vi inte många som är bra på.

Det beror väl på kjolen. Jag hade vit Ivory top och rosa kjol. Inte så mkt skillnad mot bal.

http://www.finest.se/SannaE

• Sebastiána
    BMTS skrev 2010-04-20 15:01:53 följande:
    Jag ska gå på bröllop i sommar och har inte råd att köpa någon dyr festklänning då jag måste spara till mitt eget bröllop. Skulle jag som gäst kunna ha på mig en färgad (t ex röd eller rosa) kjol och en enkel vit topp till det eller är vitt helt tabu som gäst?
    Det tycker jag att du kan ha!
Svar på tråden Kan man ha vit topp och färgad kjol som bröllopsgäst?