• Amberina

Hjälp mot kliande hårbotten?

Min hårbotten kliar jämt och det verkar inte hjälp med vad jag än provar, är det någon som kan hjälpa mig att rekomendera något shampo eller någon produkt som hjälper eller lindrar en kliande hårbotten???? Jag blir snart galen annars!!

• Svar på tråden Hjälp mot kliande hårbotten?
  • Meddelande borttaget
  • Ellte

Jag har samma problem och har sedan några månader använt "Head & Shoulders" vilket har gjort det mycket mycket bättre... Men det har du kanske redan testat.

• Jennifer E

Hmm... Låter nästan som löss. Jag hade det precis, för första gången! Vid 23 års ålder! Andra har det på dagis ju...

Äckligt som satan var det. Hade det flera veckor innan jag kopplade vad det var. Min kille jobbar med barn och hade varit på läger med ungarna, vi antar att det kom därifrån. Till saken hör att han har haft ett annat problem med hårbotten som ockå har orsakat en del kli, alltså kopplade vi himla långsamt båda två.

Ser du inget annat konstigt i hårbotten så be nån kolla ordentligt efter löss eller köp en luskam. Det varierar nog hur mycket löss man har, jag hade jättefå medan min kille hade mardrömsframkallande många... De försvann direkt på oss båda när vi behandlat våra stackars huvuden. Kände mig som Madicken!

Lycka till!

• Honey Bunny

Pröva med Fungoral, svampschampoo som finns på Apoteket. Om man har mjäll eller mjälleksem hjälper detta. Har själv haft det och det syns inget men kan klia som fasen! Använd schampoot en gång och se om det blir bättre!

Lycka till!

• Ellte

Fungoral har jag testat och jäklar vad ONT det gjorde... Den flaskan förblev oanvänd ;)

• linn

Hej!
    Hade liknande problem i vintras. Jag hade jättetorr hårbotten som kliade, men det var inte mjäll. Mjällschampo gjorde så att det blev värre. Testade Kerastase och sedan dess har det varit bra. 150 kr för en flaska, men det är det värt det.

• Amberina

Tack för alla svar, nä löss är det nog inte för det har varit så himla länge till och från, men jag har väldigt torr hud så jag antar att hårbotten är torr också, ska testa några av era tips!

• sialina

Hej, jag har haft problem med min hårbotten i många år. Det bildas fläckar i nacken och runt öronen som kliar och flagar. För detta fick jag Betnovat lösning utskrivet av doktorn och nu är mina hårbotten problem borta. Hade innan detta provat marknadens alla produkter för hårbotten problem... Skönt att slippa det nu.

• Lill Anna  8/7-04

Kan du vara överkänslig mot schampoon?
    Det är jag och det kliar fruktansvärt!

Jag använder ett milt schampoo som jag köpt på apoteket.. Eucerin heter det. Numera kliar det inte alls lika mycket som förr..

• Florentina (fd brud 2004)

Det är inte säkert att det är mjäll du har och då ska du inte använda mjällschampo, för det är väldigt starkt och kan torka ut hårbottnen ännu mer.

Jag har haft samma problem och jag vet faktiskt inte vad som är bäst att göra. En gång testade jag en inpackning av märket Hårologi som en frisör rekomenderade. Den gjorde min hårbotten mindre torr och hjälpte då iallafall. Ska nog pröva den igen eftersom min hårbotten fortfarande är torr. Nu använder jag ett milt schampo från apoteket som heter Lactacyd och just nu har jag inte problem med kli. Jag tror inte att man ska tvätta håret för ofta om man har väldigt torr hårbotten, och så ska man skölja ur schampo och balsam jättejättenoga. Om det kliar liksom fläckvis kan du kanske testa mild kortisonlösning som finns på apotek, Uniderm heter den, receptfri.

Det var mina tips! Lycka till!

• lillaEgo

Om Du har torr hårbotten ska Du använda balsam även i hårbotten (inte bara på topparna ). Du ska även se till att håret då o då efter tvätt torkas helt (blås det torrt). Har Du möjlighet så dra även ner på hårtvätteriet. Tvätt varje dag är inte bra för hårbotten, vilket mirakelmedel Du än använder.

Lycka till!

• Bissan

Har samma problem, men har efter träget användande av ett shampo som min frisör sålde till mig blivit mycket bättre.
    Visst är det mycket dyrare men också drygare och absolut värt det!
    Kerastase - Dermo-calm med tillhörande balsam

• CyberPet

Jag har samma problem och det är definitivt inte löss eller mjäll. Jag pratade med någon som sa att det var en sjukdom och att de medel som man köper på apoteket inte är bra, utan att man bör kontakta en hudläkare. Hon frågade nämligen om det också kliade i ögonbrynen och flagade där också. Själv tvättar jag håret efter en vecka, men det hjälper inte. Det kliar ändå efter någon dag. Har inte kommit mig för att kontakta hudläkare.

Petra

• Brud i Augusti

Hej,

Jag har torr och kliande hårbotten, ett tag var det så illa att jag kliade så det blödde på nätterna.

Jag använder shampon för "sensitive scalp" t.ex. Wellas serie som finns på frisörsalonger eller Matrix serie som heter Biolage.

Tänk på att skölja håret med kallt vatten.

Kram Sanna

Svar på tråden Hjälp mot kliande hårbotten?