• NiVi

    2011 brudar del 6

    hallå! Jag har inte varit in på bra länge eftersom vi fått lite käppar i hjulet! Bland annat så jobbar jag inte längre kvar på min heltidstjänst plus att renoveringen av huset visar sig äta upp...jaa hela bröllopsbudgeten och lite mer ändå! Just nu jobbar vi på en lösning så vi ändå ska kunna gifta oss nästa sommar men det känns lite trist att behöva stryka en massa saker som stod på inköpslistan och snåla in! Men men huvudsaken är ju att vi blir gifta

  • NiVi

    Halloj alla brudar! Här har planeringen legat på is lite senaste månaden. Jag sa upp mig från ett jobb som jag vantrivdes väldigt mycket på och vi stötte på ganska kostsamma problem i vår husrenovering så vi blev lite nervösa att det inte skulle finnas några pengar till bröllopet...det har fortfarande inte löst sig men vi har tagit upp planeringen igen och istället dragit ner lite på (läs mycket) på budgeten! Sen har vi nog bestämt oss för att flytta fram bröllopet till hösten 2011, vilket är vad jag velat hela tiden Höstbröllop är mysigt! Vi har ännu inte hittat någon lämplig lokal men har bygdegården nära kyrkan som reservlösning ifall inget annat dyker upp!


    Har ni bokat lokal och kyrka allihop?

  • NiVi

    Ja det brukar alltid lösa sig, det är en prioriteringsfråga mest! 28 Maj är min sambos födelsedag  


    Fårävvör skrev 2010-06-07 22:33:49 följande:8
    NiVi: Vilken tur att ni ändå känner er ha råd med ett bröllop! Höstbröllop låter underbart och lika skönt låter det att slippa ett jobb man vantrivs med! Hoppas pengaproblemen löser sig! Vi har preliminärbokat festlokal och vigsellokal (borgerligt) och bestämde oss igår att köra på det (sambon är lite velig och obestämbar ibland...) så nu försöker jag för fullt att boka "på riktigt"! 28 maj 2011 blir det för oss!
  • NiVi

    Haha verkar vara många som ska gifta sig 11 juni! Det var ju vår dag oxå från början men som sagt lutar det mer åt ett höstbröllop eller åtminstone en sensommarbröllop! 


    Klänning vågar jag mig inte på än eftersom jag fortfarande ska ner några kilo i vikt Däremot kikar vi mycket på ringar redan! Vi har ju inte officiellt förlovat oss än så vi har förmånen att kunna leta efter förlovningsringar och vigselring som matchar på en gång!

  • NiVi

    Vi ska ha ikeas knoppa lakan som dukar och sen löpare i grönt över! Smart idé med gipshjärtan!

  • NiVi

     


    Liiisan skrev 2010-06-10 14:19:10 följande:
    jaa, en kompis tipsade om dom där lakanen.. kanske inte är så dumt...vilket färg tema ska ni ha?

    vi har ledorden Guld och gröna skogar så färgtemat blir därefter på en vit bas. Lokalen har vita väggar och så blir det vita gardiner/draperier, vita dukar med gröna löpare över, vita stolsöverdrag med gröna organzaband, mässingskandelabrar på honnörsbordet, vita blockljus med guldband på övriga bord, guldfärgade favourboxes med vita sidenband som bordsplacerings"kort" och så små vaser med vita och gröna blommor (sort beroende på om det blir sommar eller höst) 


     


    Hur stora bröllop ska ni alla ha? Vi kommer nog landa på 55-75 gäster som det verkar nu

  • NiVi

    Nja vi kommer ha favourboxes med lite finare chokladpraliner i till varje gäst. Vet inte riktigt vad man skulle hitta på för presenter i en rimlig prisklass som inte bara blir löjliga! 

  • NiVi

    Nu är det lite lokalkris här igen! Vi funderar på dessa alternativ


    1. Tensta bygdegård http://www.tenstabygdegard.se/ 


    Fördelar: Billigt, stort bra restaurangkök, nära (200 m) den kyrka som vi helst vill vigas i, inget klockslag satt som vi måste sluta festa.


    Nackdelar: Ingen kollektivtrafik, ganska långt från stan


    2. Danmarksbygdegård http://www.danmarksbygdegard.se/


    Fördelar: Billigt, vacker lokal, ganska nära stan men ändå på landet, nära kyrkan som mina farföräldrar ligger begravda vid (alltså en känslomässig anknytning till platsen)


    Nackdelar: Ingen kollektivtrafik, festen måste avslutas 01.00


    3. Granebergsparken http://www.ubss.nu/


    Har inga uppgifter om priser eller när festen måste sluta här.


    Fördelar: Kollektivtrafik, nära stan


    Nackdelar: Inte nära till någon bra vigelplats (vad vi vet än) 


     


    Vi ska ju alltså fixa all mat själva med hjälp av familj och vänner så köket i tensta är ett stort plus men samtidigt vill vi ha en hejdundrande fest och ingen ska behöva skippa skumpan bara för att dom måste köra! Vad kan det kosta att hyra en buss med chaufför tror ni?

  • NiVi

    kapellösa: ja frågan har kommit upp till diskussion flera gånger här hemma och varje gång lutar det åt tensta! Så på måndag ska jag ringa ett bussbolag och få en offert tänkte jag, smart att man kan låta gästerna betala lite själva för bussresan! 


    Man kan nog göra mycket med lokalen med lite vita draperier och pynt tror jag! Och som sagt så har jag pratat med folk som haft fest där och alla säger att köket är helt överlägset, det är precis som ett riktigt restaurangkök!


    Jag köpte precis skorna till bröllopet på ebay! Blev inte ens 300 kr inklusive frakt så nu hoppas vi dom kommer fram, inte fastnar i tullen och passar! Vilket klipp Bild kommer sntrax i mitt galleri!

  • NiVi

     


    AndLisa skrev 2010-06-12 08:44:43 följande:
      Vi har fått en offert från nynäshamn till muskö och från muskö till farsta strand på ca 7000 kr. med buss och chaufför. Det är ju rätt dyrt men smart idé att man kan låta gästerna betala en slant för bussen.

     


    Ja vi vill ju bara ha buss från uppsala till tensta och från tensta till uppsala, det är drygt 2 mil enkel resa men bussen tillbaka till Uppsala vill vi ju ska gå runt 02.00 så jag kan tänka mig att det kan springa iväg lite där...


    man kanske skulle ha en resesamordnare istället som förbokar taxibilar så får alla som vill åka taxi betala in i förskott på resesamordnarens konto? 

  • NiVi

    Niini: kan inte du lägga in den nya tråden för datum i trådstarten?

  • NiVi

    Jag väntar lite till med att köpa klänning men sen kommer jag köpa med snörning i ryggen så man har lite marginal åt båda hållen! Jag skulle helst vilja ha med knappar men det känns viktigare att klänningen sitter bra Men som sagt så väntar jag till jag gått ner lite till!

  • NiVi

    Vi funderar på att skippa bröllopsresan och istället göra ett riktigt snyggt och nytt sovrum Huset ska byggas ut och i utbyggnaden har vi planerat att vårt sovrum ska vara. Så vi funderar på att istället lyxa till med nya madrasser, ny sängstomme och köpa garderober med skjutdörrar och köpa precis det grejjerna vi vill ha! Samtidigt så reser vi aldrig nånstans tillsammans. Kanske blir en vanlig "billig" resa OCH ett nytt sovrum? 

  • NiVi
    magnoliantrees skrev 2010-06-14 20:24:00 följande:
    Vi har också funderat på USA. Men min bliviande funderar på om det är "för varmt" där då. Vi vill åka i augusti. Är det jättevarmt där då?? Är det någon som har något tips på när man ska åka i så fall?
    Men det beror ju på var i Usa ni tänkt åka?
  • NiVi

    Vi har ställt in bröllopet! Husrenoveringarna tar alldeles för mycket tid och pengar och efter många om och men kom vi överens om att kompromisserna blev för många. Vi väljer att vänta tills huset är klart (om kanske 5-6 år) när vi kan lägga 100000 :- på bröllopet och inte känna att vi måste kompromissa bort viktiga detaljer och drömmar. Vi är fortfarande unga och vackra då men förhoppningsvis med ett nyrenoverat och fint hus och med pengar i börsen  


     


    (Jag finns fortfarande kvar på bröllopstorget och bakar bröllopstårtor och cupcakes åt uppsalabor!)

  • NiVi

    Ja och nu är det totalrenovering med fasadbyte, takbyte, källardränering, 2 badrums renoveringar, ett kök som ska flyttas, rörstammar och el som ska bytas etc etc  Man verkar aldrig lära sig att allt kostar dubbelt så mycket som man tror från början, både vad gäller renoveringar och bröllop Lycka till allihop med era bröllop och äktenskap!


    Niini skrev 2010-06-18 09:18:27 följande:
    Nej vad trist att ni blivit tvugna att ställa in! Men vi har själv renoverat vår lägenhet så jag vet hur snabbt pengarna flyger iväg.. Men ni får nåt att se framemot i framtiden nu istället :)
  • NiVi

    åh ikväll fick jag mina skor som jag köpt på ebay Superfina och sköna trots höga klackar! Men dom ställs in i garderoben och bidar sin tid! Nä nu ska jag sluta hänga på bt ett tag och koncentrera mig på bygg och renoveringssajter istället

Svar på tråden 2011 brudar del 6